Byggahus.se

Borrad brunn, slang och kabel ur topp

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vi har nyligen köpt en sommarstuga där det sen tidigare finns en borrad brunn som lämnar en del att önska. Som det är nu så är det bara ett rör där pemslangen och kabeln till pumpen sticker upp ur toppen av röret, sen har dom satt ngn form av nät med buntband över/runt toppen på röret och pemslangen slutar abrupt ett par meter senare och leder inte till ngt.

Som jag har förstått så ska det gå ett rör ut från brunnen under mark på frostfritt djup, men misstänker att man inte gjort detta pga väldigt bergig mark runt brunnen. Är detta något man kan göra i efterhand eller måste det göras vid själva borrningen? Är det isf dyrt?

Om man inte gör detta, går det istället att sätta ett lock på brunnen, bygga ett isolerat pumphus runt + värmekabel till pemslangen? Något man bör tänka på i så fall?

Hade uppskattat all input!
    Mvh Elias

2. A
    Medlem Nivå 6
    Stad?
    Sommarstuga/ vinterstuga?
    Indragen el?

3. E
    Medlem Nivå 1
    Strax utanför Trollhättan.
    Är väl egentligen mest sommarstuga men vi har planer på att flytta dit permanent så tänker att det är lika bra att fixa så att det tål frost ändå.
    Ja

4. A
    Medlem Nivå 6
    Det du pratar om kallas enkeladapter.
    Den går att sätta dit i efterhand.
    Du måste såklart gräva ner till nivån du vill ha den och slangen på.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Ah det är så det kallas, nu fattar jag också hur man installerar den. Uppskattar hjälpen!
    Undrar dock om det är så att det kanske var väldigt mkt berg runt röret och att man därför inte installerat ngt sånt rör.
    Går det i så fall att göra som jag skrev längre upp, dvs låda plus massa isolering istället?

6. A
    Medlem Nivå 6
    Absolut går det.
    Men tänk på att om strömmen går så är risken att det fryser med tanke på att ni inte kommer vara där hela tiden på vintern.

Om där inte finns någon backventil i botten på slangen så kan ni dessutom kallställa enkelt om det behövs.
    Genomgått bara släppa in lite luft