Byggahus.se

Borra rakt (i berg)

3k läst  16 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Imorgon tänkte jag sätta borrhammaren i berget för att fästa stolpskor för en spalje.

-Nån som har nåt bra tips för att borra så vertikalt som möjligt?

Har ingen laser, och jag tror inte den lirar nere i hålet heller. Men vattenpass. Det jag tänkte göra är att försöka linjera ett kortpass på maskinen. Och i den viktigaste leden, ha maskinen 90 grader emot det. Då jag tycker det verkar som man har lite lättare att borra rakt i den ledden, det vill säga parallellt med axlarna.

Mottager gärna tips och erfarenheter! Känns som det blir lite lurigt att komma ner rakt på lutande berg med 20 mm borr...

2. D09
    Medlem · Nivå 25
    Börja snett in så du får en yta som du sedan kan gå rakt ner på. Annars kanske borren vill vandra

Borra ner någon cm så du får en " skål " sen kanske det går att hålla vattenpasset brevid

Edit

Tryck inte på maskinen utan låt den göra jobbet.
    ( man vill gärna lägga massa vikt på i hopp om att det ska gå snabbare )

Tror man sliter ut borret annars

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 2
    Tack! Det låter vettigt att gå en halvcentimeter eller så lite snett för en bra start. Har letat som en tok efter en libell som man kunde fästa ovanför chucken, men gått bet på detta.

-Tror du passet gör mer nytta bredvid, än på maskinen med lite buntband?

Har klurat på kanske hänga en tråd med en mutter längst ner. Man blir ju lätt villrådig i ett hål, med snett berg... Vertigo heter det när man dyker. :)

Redigerat 15 aug 2016 22:22
  4. L
    Medlem · Nivå 10
    Oj ojoj, nu har jag gjort en hel massa hål i berg, gruvor och betong.

Har enbart kört på ögonmått och känn och aldrig har det slagit fel.

Men enklast är att du först borrar med en mindre borr cirka 10mm och om borren vill till att vandra så får du luta den så att den slutar vandra och borrar där du vill.

När du nu borrar på rätt ställe så rätar du upp borrmaskin när du just fått en antydan till hål och på så vis borrar ett litet hål på 10mm djup.

När du sen borrar det stora slutgiltiga hålet så börjar du i ditt utmärkt förborrade hål och när du har borrar så får du helt enkelt kolla från 2sidor att du borrar rakt.

För att underlätta kan du spänna en lina för att markera en ledd och med ögat kontrollera den andra.

Alternativt så har du exempelvis hilti en handhållen kärnborrmaskin med inbyggt vattenpass tror även husqvarna eller en liknande maskin.

• Laddar…
  5. D09
    Medlem · Nivå 25
    Beror på om det finns någon vettig plan yta på maskinen men det är ju många vinklar som ska stämma så ett vanligt runt som man håller uppepå hade kanske varit lättast då ( sådant med en cirkel )

Men ibland krånglar man till det för mycket.

Borra lite i taget och stäm av runt om så du ser att det går rakt ner.

Akta så du inte lägger för mycket krut på vattenpasset och maskinen nyper

6. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    Låt någon stå jämte för det är lättare att se om det blir rakt på lite avstånd.

7. J
    Medlem Nivå 2
    Fina tips! Så du spänner alltså linan horisontellt? Och sedan har koll på avståndet till borrstålet medans du tar dig ner i berget?

Du som har borrat en massa. Prickar du bättre i axelled, eller i andra ledden, låt oss kalla den magledden eller vad man ska säga?

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
  9. J
    Medlem Nivå 2
    Jag gick ner och tittade på maskinen. Har väl inget riktigt bra ställe att fästa. Och inga extra par ögon imorgon heller, förutom kanske grannkatten som nog flyr när det börjar knacka. Spänna fast borr och maskin, en gång för varje hål? Det låter som jag har mer jobb än att bygga spaljen då! ;-) Men tack för tanken ändå.

Men däremot tror jag jag ska sätta en lite markering på hantaget på maskinen. För håller man korrekt så "hänger" den ändå vertikalt i handen. Om det nu är nåt nytta. :confused:

10. D09
    Medlem · Nivå 25
    Gör ett provhål på känsla. Mät sedan.

Vem vet. Du kanske har ett inbyggt vattenpass :)

Ett hål går väl alltid att gömma med betong 😇

• Laddar…
  11. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Spänna fast maskinen tänkte jag att du bara skulle göra 1 gång, när du skulle limma fast vattenpasset i rätt läge.
    Sedan borde det vara enkelt att se om du är på rätt väg med maskinen.

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 5
    Har du någorlunda långt borr tycker jag din idé med snöre och mutter låter utmärkt. Fäst snöret i maskinen och låt det dingla ned. Se till att det är parallellt med borret då du borrar.

Mvh, Magnus

• Laddar…
  13. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det klassiska är att använda två speglar. Men det förutsätter att ytan speglarna står på är plant, och det är inte berg. Annars kan man sätta en gammal cd skiva över hålet. Men samma sak gäller där den måste ligga plant. Kanske går att fixa med lite modellera eller liknande.

Man skall inte förringa ögon mått, ögat och kroppen är grymt känsliga instrument

• Laddar…
  14. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Jag använde dessa:
    http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/stolpskor-och-stod/stolpsko-340605/
    Om du skall använda något liknande så kommer du få andra problem än att borra rakt.
    Det är nämligen så att trots sitt 16-18mm i diameter så bockar du dem rakt utan större kraft. Det medför ju också att just den typen av stolpsko är känsliga för sidolaster, alltså typ vindlast.
    Så, för att sammanfatta: Om du bygger ihop flera så att du får någon typ av snedstag, kör på att bara böja till dem lodrätt. om du skall ha dem utan kottling/snedstag/whatever, försök hitta annan lösning.

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 2
    Tackar för all tips! Nu är alla stolpskor i backen. Första hålet var väl lite sådär i ena ledden, då jag höll fokus på den andra som är lite viktigare för en spalje. Sen var vattenpass, hängande muttrar och jag själv någorlunda kalibrerade.

Tipset om att starta en centimeter rakt mot berget var guld värt!! :) Inget vandrande alls. Tack för det D09.

Jag köpte faktiskt lika stoplskor som refererades från Jula Ymer. Men slutade med att jag byggde egna, just för att få nåt som tål lite sidolaster. Bifogar en bild, om du vill kopiera. [ATTACH
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Foto 2016-08-12 14 32 07.jpg
    Heter TT-stöd, och så en gängstång på det med rejäla brickor.

Jag bygger spaljen i sektioner, med 30 centimeter olika djupled. Tanken är att ansluta dem med två gängstänger för lite mer stabilitet och möjlighet för att justera. Så de blir väl en typ av kottling det. Men inte där än.

• Laddar…