Hej
Skulle borra ett 10 mm hål i innetaket i vårt "kontor" i huset. Borrar och tycker det är konstigt motstånd och stoppar. Ser att det grå plast i hålet. Får tag i en inspektionskamera och går ner i duschen ovan, och in på avloppsröret (grå plast) som även toan går på. Där ser jag en liten uppbuktning (typ töjd plast). Sonen lyser på platsen med en ficklampa så det lyser i röret därav hittar jag platsen.

Kan konstatera att i mitten av hålet är det väldigt tunt innan helt igenom, övrigt 10mm borrhål har tunnare plast. Hur skyddar jag skadan?

Jag vill helst inte öppna upp hela undertaket utan hade hoppas i värsta fall öppna ett litet hål och vid behov sätta en inspektionslucka. Det går att kapa och sätta muff men då ska halva undertaket ner samt ny skarv. Nu är det inte riktigt hål än. Finns det något lim eller fäst/fogmassa jag kan lägga på? Ev något förband typ slängklämma och Unigum?

Någon med en bra ide? Tack på förhand

• Inspektionskamera visar ett litet hål i grått plastavloppsrör med ljus från ficklampa som skiner genom hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns två lösningar, antingen som du skrev eller relina.

Tja, antingen låta det vara eller dra i en kort farmarskruv för att täta mot utsidan och hoppas på det bästa. Du har ju uppenbarligen observerbart tak under om det börjar läcka.

Tror du att du klarar att vrida röret så att det där hamnar i överkant på röret?
I så fall kan man kanske känna sig hyfsat nöjd om man först ruggar upp ytan, lägger på epoxy (eller annat som fäster bra i rörets plast) och sedan vrider röret så att det svaga stället hamnar överst.

Det är ju avloppsrör, så det är ju inte något nämnvärt tryck i det.
Men jag hade inte vågat låta en sådan lagning sitta i botten av röret.

• Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
janwide
Om du får runt en lång slangklämma och en bit avkapat rör med samma dimension som täcker hålet. Och en klutt unigum däremellan så blir det ju snortätt!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Låt det vara. Inget tryck inget slitage

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Ifall Plastic paddling eller liknande fäster på röret, vete fan om jag inte nöjt mig med att bara fylla skadan med det. Det är ju trots allt bara långvarigt slitage som skulle kunna orsaka läckage. Laxermedel som preventivmedel😀

Intet Intet skrev:
Ifall Plastic paddling eller liknande fäster på röret, vete fan om jag inte nöjt mig med att bara fylla skadan med det. Det är ju trots allt bara långvarigt slitage som skulle kunna orsaka läckage. Laxermedel som preventivmedel😀
Mja, det ser ju onekligen väldigt tunt ut just nu.
Jag skulle inte våga svara på om det finns något mikroskopiskt hål i det eller ej och är det i botten av röret så kommer det ju ligga vatten som kan dras ut av kapilärkrafter mer eller mindre hela tiden.
Känns som något som kan bli trist i längden om man inte får till en perfekt vidhäftning med lagningen om man inte kör på någon ytterligare lösning i stil med @janwide's förslag.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, det ser ju onekligen väldigt tunt ut just nu.
Jag skulle inte våga svara på om det finns något mikroskopiskt hål i det eller ej och är det i botten av röret så kommer det ju ligga vatten som kan dras ut av kapilärkrafter mer eller mindre hela tiden.
Känns som något som kan bli trist i längden om man inte får till en perfekt vidhäftning med lagningen om man inte kör på någon ytterligare lösning i stil med @janwide's förslag.
Visst kan det finnas små sprickor men det märker man ju. Till exempel genom att sticka in en bommullstop i hålet. Är det tätt och med extra säkerhet med valfri massa i hålet, skulle i alla fall jag funderat på att chansa. Det är ingen sprinkler precis

Intet Intet skrev:
Visst kan det finnas små sprickor men det märker man ju. Till exempel genom att sticka in en bommullstop i hålet. Är det tätt och med extra säkerhet med valfri massa i hålet, skulle i alla fall jag funderat på att chansa. Det är ingen sprinkler precis
Absolut ingen sprinkler, vilket ju är en del av problemet. Ett litet långvarigt läckage är ju i många aspekter otrevligare än ett "sprinkler-läckage" som man upptäcker snabbt.

Men var och en får göra sin egen avvägning.

Är det PVC-rör så skaffa en bit rör i samma material med samma innerdiameter som avloppsrörets ytterdiameter, kapa till den och dela den på mitten. rengör ytorna med aceton och rugga upp dem med sandpapper. Limma sen med PVC-lim så är det fixat.

PP-rör (polypropen) går visserligen att limma men är betydligt kinkigare. Jag hade nog hellre tagit dit någon som kan konsten att svetsa med varmluftpistol och polypropen-svetsstavar.

"Ghetto"-lösningar funkar säkert bra också men då ska man vara säker på att röret inte blir trycksatt någon gång, t.ex om du får stopp i systemet och då tänker använda en sån där "pistol" som man pumpar upp trycket i och avlossar ner i avloppet. Tror de kallas "Drain blasters" 😀

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
vrida röret så att det där hamnar i överkant på röret?
Detta svar är det rätta fackmannamässiga svaret!.
Vrid den biten av 110 mm röret som du borrar i, så att den lilla skadan hamnar högst upp.

Blir inga tyck i 110 rör, då en stor-spolning knappt fyller 100 röret med ca 35%i botten på röret.
Grårör är oxå enormt sega & tåliga, så du kommer inte få problem från den mikroskopiska punkten som borren gjort, även 1 mm PP plast är tåligt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J jawen skrev:
Detta svar är det rätta fackmannamässiga svaret!.
Vrid den biten av 110 mm röret som du borrar i, så att den lilla skadan hamnar högst upp.
Det är lättare sagt än gjort.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fast det är inte jättestor skillnad att reparera ett mindre hål i taket jämfört med att byta hela taket. Och får du en lösning av rörproblemet som du kan lita på.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.