3 858 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Borra i trä en 20mm diameter och 600 mm lång håll
Sida 1 av 2
Tanken är egentligen att hållen ska vara längre genom att borra från andra hållet med då blir hållet typ 700-1200 mm lång.
I alla fall jag provade med min makita ddf482 och rök började ryka ifrån den. Då tänker jag att jag har fel verktyg för jobbet.
Vilken typ av borrmaskin behöver jag för jobbet? Har sökt hela nätte men hittar bara artiklar om vilken borr-krona man ska använda och inte nånting om vilken borrmaskin kan köra de kronorna jag nu har.
Vänligen kom upp med förslag både för batteridrivna (om sådana finns) och nätdrivna
(ett önskemål bara makita batteridrivna för att det är det batterisystem jag redan har )
I alla fall jag provade med min makita ddf482 och rök började ryka ifrån den. Då tänker jag att jag har fel verktyg för jobbet.
Vilken typ av borrmaskin behöver jag för jobbet? Har sökt hela nätte men hittar bara artiklar om vilken borr-krona man ska använda och inte nånting om vilken borrmaskin kan köra de kronorna jag nu har.
Vänligen kom upp med förslag både för batteridrivna (om sådana finns) och nätdrivna
(ett önskemål bara makita batteridrivna för att det är det batterisystem jag redan har )
Lite oklart vad du ska borra i... Hur stor trämojäng ska du borra i, hur mycket ska dessa belastas och vilka verktyg har du? En lösning kan vara att klyva trät med ex. en bordsåg, fräsa ett runt spår i bägge halvor och sedan limma ihop halvorna. Blir starkare än man tror (beroende på limytorna).Solmacher skrev:
Tanken är egentligen att hållen ska vara längre genom att borra från andra hållet med då blir hållet typ 700-1200 mm lång.
screamin-daemon skrev:
Min tanke är att borra 4 st plankor (700mm långa 110mm bredd 30mm tjocklek) och en regel (1200mm lång 90mm bredd 45 mm tjocklek). Ett håll på varje 20mm diameter 700mm och 1200mm lång. Belastning bör klara sig minst 250kg (kommer lägga 20mm gängsstång via hålet)
smart ide det där med halvorna jag kan använda den i framtiden
Köpte dessa från amazon för 10 dagar sedanR roli skrev:
https://www.amazon.se/gp/product/B01FQZF1DY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Risken är stor att borret driver en aning och att du får mindre än 5 mm kvar på ena sidan om hålet och/eller att det inte blir rakt. Då måste du utvidga hålet för att få igenom gängstången (om den är 20 mm ). Tror klyvning-fräsning-limning har större chans att ge ett bra och starkt slutresultat.Solmacher skrev:
Min tanke är att borra 4 st plankor (700mm långa 110mm bredd 30mm tjocklek) och en regel (1200mm lång 90mm bredd 45 mm tjocklek). Ett håll på varje 20mm diameter 700mm och 1200mm lång. Belastning bör klara sig minst 250kg (kommer lägga 20mm gängsstång via hålet)
smart ide det där med halvorna jag kan använda den i framtiden(inte för detta projekt eftersom 5mm från var sida känns för lite limyta)
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Jag har borrat em hel del i timmer när jag byggt bryggor. 16-20mm dia genom ca 400mm stockar.
Det har gått hur lätt som helst, spiralborr och en sladdmaskin Blå Bosch så rätt stark maskin och bra borr så är det inga problem alls.
Det svåra är mer att borra rakt om det är ett långt hål. Har du inget fäste på maskinen så kan man vara 2 och använda vattenpass
Det har gått hur lätt som helst, spiralborr och en sladdmaskin Blå Bosch så rätt stark maskin och bra borr så är det inga problem alls.
Det svåra är mer att borra rakt om det är ett långt hål. Har du inget fäste på maskinen så kan man vara 2 och använda vattenpass
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Det borde gå med din Makita mem skulle rekommendera en sladdmaskin. Viktigt med en bra borr iaf
Jag är med @nanowire på den här....
Borrar du 0.47 grader snett eller mer kommer borren peka ut på långsidan innan du är genom på andra kortsidan. Eventuell drift borträknat, det där är bara hur rakt du måste borra, drift och att plankan i sig antagligen inte är spikrak gör det än värre. Det där ser jag som en i princip omöjlig uppgift att lyckas med.
Borrar du 0.47 grader snett eller mer kommer borren peka ut på långsidan innan du är genom på andra kortsidan. Eventuell drift borträknat, det där är bara hur rakt du måste borra, drift och att plankan i sig antagligen inte är spikrak gör det än värre. Det där ser jag som en i princip omöjlig uppgift att lyckas med.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
https://www.toolab.se/makita-ds4012...RKmDxtEXFTncRalP2MY0gb9vPE9fXAFoaAtN6EALw_wcB
Kolla efter borrmaskiner med 600-800 rpm som max varvtal.
Sen tycker jag långborrar som kallas formborr är lättare att borra med än såna där träborrar du länkade. Men sen som redan påpekats så är det svårt att borra i ändträ för det kommer styra efter fibrerna.
Kolla efter borrmaskiner med 600-800 rpm som max varvtal.
Sen tycker jag långborrar som kallas formborr är lättare att borra med än såna där träborrar du länkade. Men sen som redan påpekats så är det svårt att borra i ändträ för det kommer styra efter fibrerna.
Det som är intressant är att i utländska sajter annonseras som färgblandareS sinuslinus skrev: