SSSS
Jag ska borra i min 38mm tjocka ekbänkskiva för en blandare, det ska vara ett Ø40mm hål men vilken borrtyp är bäst att använda?

Centrumborr?

Centrumborr storlek 18 för borrning i ekbänkskiva, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller Hålsåg? Dessa har har bara hittat i Ø41mm

Röd hålsåg för borrning i trä, troligen använd för att göra Ø40mm hål i en ekbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som att en fintandad hålsåg är mest skonsam mot bänkskivan, men jag vet faktiskt inte hur dom gör...

Finns ju cylinderborr också, det viktiga är väl att det inte flisar sig på ovansidan av bänkskivan.

Cylinderborr i metall för håltagning i bänkskivor, sågklingan syns utan flisor.

Milwakee eller hur det stavas har 40mm borr.

Som många säger är hålsågen rätt verktyg. Blir ett fint hål utan fnas och det finns i alla storlekar.
Använd en som är helt rund, försök inte ens med en som är öppen☺

Både Swdol, byggmax mfl har 40mm hålsåg

En hålsåg av den typ som visas, dvs HSS med många små tänder är tvärfel för att borra i trä med. Utrymmet mellan tänderna kommer fort att fyllas upp och behöva rensas. Använd antingen en hålsåg med hårdmetalltänder (som är till för bland annat trä) eller ett forstner/cylinderborr (ännu bättre) som visas i inlägg 3.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
hsd
hsd hsd skrev:
Träspiralborr

[länk]
Din länk verkar inte funka, men är det ett spiralborr med skruvspets håller jag helt med dig, ett bra val i sammanhanget, enklare än mina förslag när man kör handhållet.

SSSS
Skivan är alltså monterad i köket och jag ska borra med en handborrmaskin. Beijer, Swedol, Byggmax, Jula, Clas Ohlson finns i närheten.

Ni får gärna länka till lämplig borr. Jag tänkte göra detta hål i helgen så hinner nog inte beställa på nätet.

SSSS
Shakula Shakula skrev:
Bauhaus kanske?
Har inte Bauhaus närheten...

Daniel_N Daniel_N skrev:
En hålsåg av den typ som visas, dvs HSS med många små tänder är tvärfel för att borra i trä med. Utrymmet mellan tänderna kommer fort att fyllas upp och behöva rensas...
Äsch, nu överdriver du väl problemet?
Man lyfter ju borren då och då och "spånar ur".
Precis som man gör med vanliga spiralborr när man borrar djupt.

Hålsågar rymmer bara spillet från tunna skivor. I en 38 mm skiva bottnar hålsågen innan man är igenom. Tror inte det funkar bra. En vass centrumborr skulle jag föredra.

Om du är osäker, provborra först en bit bort från det riktiga hålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.