Skulle vilja tillverka fågelholkar av obarkad björkstock.
Problemet är bara hur man ska borra ett hål uppifrån och ner?
Hålet ska vara ca 14 cm i diameter.
Finns väl inte så stora borr.Skulle vara ett ställbart borr men då måste man kunna köra djupt.
Tittade på en sån fågelholk på Jula och det såg nästan ut som det var svarvat.

ja antingen svarvar du eller så kan du använda en hålsåg!

daugaard skrev:
ja antingen svarvar du eller så kan du använda en hålsåg!
Hålsåg är väl bara glömma?, antar att holken ska va runt 20-30 cm hög iaf, och en sån stor hålsåg lär du inte hitta i den diametern?

Lär gå djävulskt trögt iaf :)

Hålsågen behöver inte vara 25 cm för att man ska kunna borra så djupt. Borra ner 5 cm, ta bort mitten med stämjärn, och borra 5 cm till.
Jo det finns så stora hålsågar, 130 på Biltema 152 mm på H-N tex.
Men det kommer nog gå lite trögt. Men om man vaxar den på utsidan med jämna mellanrum och kör i pelarborrmaskin är det nog inte omöjligt.

En annan tanke.
Om man borrar ner med hålsågen några centimeter så man får en markering av diametern och sedan borrar bort så mycket som möjligt innanför med ett stort träborr eller kvistborr kanske det underlättar en del när man kör med hålsågen sedan

Redigerat:
Hålsåg kan nog bli väl svårt. Kanske kan du bandsåga den? Då får du såklart limma ihop snittet för att "komma in" i efterhand, men det brukar bli bra, helt säkert bra nog till en fågelholk.

Hålsåg i färsk björk och dessutom i ändträ........... Nä.
Att sedan stämma ur i ändträ........ Nä.

Förr gjorde man vattenledningar i trä (i gran tror jag) och använde skedborr som följde märgen. Såg detta på TV för mycket länge sedan.
Skedborr kanske....

Protte

Kan du hantera en motorsåg skulle jag föreslå ett instick med svärdet.
Hålet blir ju iofs fyrkantigt men det tror jag inte fåglarna bryr sig om.

Jag använde biltemas träborr som väl kan bli 25mm borrade flera hål i björkbiten och stämde bort det värsta efteråt.
Fåglarna klagade inte alls.

Se till att ha en rejäl borrmaskin och att stubben sitter fast. Det är ett väldigt effektivt borr :)

• Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
Skulle nog använda mig av bax ide med motorsåg. Är inte speciellt svårt om man bara tar det lite försiktigt, klart på 5 min.

bax skrev:
Kan du hantera en motorsåg skulle jag föreslå ett instick med svärdet.
Hålet blir ju iofs fyrkantigt men det tror jag inte fåglarna bryr sig om.
Lättare att inreda dessutom. ;)

• Gilla
Dracule
  • Laddar…
teed skrev:
Skulle nog använda mig av bax ide med motorsåg. Är inte speciellt svårt om man bara tar det lite försiktigt, klart på 5 min.
Försiktigt som sagt, och full skyddsutrustning. Risken för kast är överhängande och då står man där med en kluven skalle.

Dymlingsborr, ett sådant som man använder att borra in dymlingarna i timrade konstruktioner är fantastiska verktyg. De ser ut som ett litet isborr med tvärställt handtag som man vrider runt borret med, du hittar dem på loppisar etc och skärper upp dem med en fil. Om ingen klåpare gar varit framme och filat på fel sida om de skärande eggarna är de mycket effektiva. Armén hade (har?) såna, som borrar 35 mm hål. Borra några såna hål och såga emellan, säkert och effektivt med bågsåg (koppla loss sågbladet, trä i bladet i hålet, koppla på bågen igen, såga...)

Motorsågsmetotoden är annars bra. En vän till mig gör sparvuggleholkar på det sättet.

mycke_nu skrev:
Försiktigt som sagt, och full skyddsutrustning. Risken för kast är överhängande och då står man där med en kluven skalle.
Vilket ju glädjer korpen, talgoxen och örnarna.

mycke_nu skrev:
Nja, man har väl kedjebroms?

mycke_nu skrev:
Håller med om att man skall ha skydd på sig, sedan vet jag inte varför men jag tänker också att kast risken är ganska stor. Men samtidigt när jag är ute i skogen med sågen och träden står tätt så kör jag ofta med metiden att bara mosa in sågen rakt in i trädet jag skall ta ned. Och har aldrig varit med om kast då, eller känt någon rädsla för att det skall kasta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.