Hej!
Har hängt här ett tag och läst. Nu är det jag själv som stöter på problem jag inte lyckas lösa. Hoppas någon har några bra tips.
Jag behöver flytta ut kontor och servrar till verkstaden som ligger fritt från huset. Tänkte dra ut fiber då jag hört att vanlig TP-kabel inte blir så bra pga. skillnad i potential och åska. Det kluriga är att jag vill köpa färdigterminerad fiber, och kontakterna behöver då minst 16mm hål för att ta sig genom, så att bara putta ut en 7mm fiberkabel räcker inte. Huset är byggt som sommarstuga på 80-talet och står på krypgrund. Funderar på att helt enkelt borra snett ner från golvhöjd och komma ut bakom ytterpanelen på huset. Sedan då trycka genom ett 20 eller 25mm VP-rör. Undrar om någon gjort något liknande och har bra tips på hur jag kan gå tillväga eller om det är en totalt idiotisk idé?
Se bilder för hur fasaden ser ut samt hur jag tänker att jag borrar. Kabelskyddet som redan finns på bilden är fibret som kommer in i huset, som verkar vara draget på liknande sätt. Däremot verkar de bara petat genom den tunna fiberkabeln.
Har hängt här ett tag och läst. Nu är det jag själv som stöter på problem jag inte lyckas lösa. Hoppas någon har några bra tips.
Jag behöver flytta ut kontor och servrar till verkstaden som ligger fritt från huset. Tänkte dra ut fiber då jag hört att vanlig TP-kabel inte blir så bra pga. skillnad i potential och åska. Det kluriga är att jag vill köpa färdigterminerad fiber, och kontakterna behöver då minst 16mm hål för att ta sig genom, så att bara putta ut en 7mm fiberkabel räcker inte. Huset är byggt som sommarstuga på 80-talet och står på krypgrund. Funderar på att helt enkelt borra snett ner från golvhöjd och komma ut bakom ytterpanelen på huset. Sedan då trycka genom ett 20 eller 25mm VP-rör. Undrar om någon gjort något liknande och har bra tips på hur jag kan gå tillväga eller om det är en totalt idiotisk idé?
Se bilder för hur fasaden ser ut samt hur jag tänker att jag borrar. Kabelskyddet som redan finns på bilden är fibret som kommer in i huset, som verkar vara draget på liknande sätt. Däremot verkar de bara petat genom den tunna fiberkabeln.
Gjorde motsvarande med inkommande el till ett av våra uthus, och det var svårare än vad jag trodde att träffa rätt med vinkeln, då, i mitt fall, både väggens tjocklek och höjdskillnaden mellan hålet på in- respektive utsida var både svårbedömda och svåra att mäta. Så jag rekommenderar att man ägnar särskild omsorg till att säkerställa att vinkeln blir rätt, och inte bara höftar.
Fördelen med att borra snett ner så där är att du får en minimal böj på kabeln.
Sen har jag börjat använda installationsborr för såna där jobb för det slår f-n aldrig fel att man går på någon j-kla spik eller nåt och kör sönder träborren.
Fördelen med att borra snett ner så där är att du får en minimal böj på kabeln.
Sen har jag börjat använda installationsborr för såna där jobb för det slår f-n aldrig fel att man går på någon j-kla spik eller nåt och kör sönder träborren.
Att plocka bort en lockbräda först låter smidigt. Vet du om den fyller någon funktion för att täta så att jag behöver göra någon form av tätning efter att jag spikar tillbaka den, eller håller den bara brädorna under på plats?Mats-S skrev:
Tack för tipset. Tänker att jag förborrar med ett smalare installationsborr och följer upp med ett långt 25mm-borr. Funderar också på att såga till ett litet träblock i rätt vinkel som stöd när jag börjar hålet.C cpalm skrev:
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
221 kr inkl moms
Läs mer
Lockbrädan är en del av konceptet där helheten håller hela panelen på plats. Ingen tätning behövs vid återmontering, bara att spika på plats igen (men spika inte i den nya kabeln ;-).Script_Coded skrev:
Den här lösningen är ju betydligt enklare och snabbare än att fixera borrningen på exakt rätt vinkel 🤔
Tack för förklaringenMats-S skrev:
Att borra rakt ut är nog betydligt enklare, men fibern kan inte böja i en radie mycket mindre än sisådär 70, kanske 100 mm för att vara på säkra sidan. Gissar att det inte finns mycket mer plats bakom lockbrädan än vad brädan bakom är tjock, så av den anledningen kan nog en vinkel nedåt hjälpa som cpalm säger. Men en kombo av att lossa lockbrädan och sedan kunna borra i godtycklig vinkel kanske är det vinnande konceptet här. Ska få tag på rätt borr så ser vi hur det går. Tack för hjälpen!
Ett tips är att gå med pem-slang i marken, den är rejälare än flexslang. Jag gick ned med Ethernet i krypgrunden/källaren, sen omvandlaren till fiber där nere och vidare med pem till nästa hus. Men det kräver ju att man kommer åt under huset och kan få dit el
Enda lilla tips jag har är att det brukar inte bli bra om man börjar borra i den vinkel man vill ha. Lätt att det driver iväg då. Istället börjar jag borra vinkelrätt in en bit, typ 10-20mm om man borrar med 20mm borr, därefter slutar man mata in borren men fortfarande roterar och vinklar till önskad vinkel och så fortsätter man trycka och borrar rakt i den vinkeln.
Absolut, skulle givetvis ha nämnt det, för det är precis så som jag har gjort fiberindragningen till mitt hus med lockpanel ... men det var 27 år sedan så jag hade förträngt detaljerna ;-)Script_Coded skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden