Hej,

vi står precis i startgroparna och har köpt tomt och letar nu febrilt efter ett hus som faller oss i smak och leverantörer som verkar seriösa. Vi har hittat 2 hus vi fastnat för hos 2 olika husleverantörer.. Ett av de är BoroHus Västergötland 163 (tillägg 4 kvm till 167 kvm) med 2 takkupor, putsad fasad och hörhöjt väggliv med 70 alt 110 cm så vi kan få upp innertaket till 260.
Alternativ 2 är ett Kungsholms hus "Kungsholm" på 180 kvm och även där förhöjd takhöjd men detta är träpanel och mer "klassik" look.
Vi kommer att lämna övervåning oinredd men förberedd....
Nu har fastnat i valet och kvalet mellan dessa två till synes helt olika hustyper.
Är det någon som har erfarenheter som kan fälla avgörandet hur tex Borohus är jämfört med Kungshus gällande standard, huskvalitet, material val etc.
Tål att sägas att vi är så "gröngöliga" på området att vi förlitar oss lite naivt på standard utförande och kan inte så mycket om värme anläggningar och vägg material val mm. Så har ni synpunkter tar vi gärna emot!

Ja, Borohus kör med Traryd fönster vilket inte är att rekommendera om man utgår från råd&rön-testet. Gör en sökning om det på nätet eller här på forumet - jag har skrivit om det tidigare. Borohus tillverkas i samma fabrik som västkustvillan och Mjöbäcksvillan. I övrigt kan jag bara rekommendera att lösa leveransdeklaratioen och leverantörsspecen. Har en känsla att kungshus har lite högre standard - men det kan vara fel....

Hej jag har pratat en del med Kungshus och har även fastnat för Kungsholm. De skall enligt uppgift komma med en ny leveransdeklaration. Det skall ingå mer som standard. Nackdelen är väl att priset även kommer att höjas. De har även gjort en prishöjning på den gamla med 6 % Tycker dock att man får ganska mycket hus för pengarna. Vi har jämfört mellan Kungshus och KarlsonHus. Bägge gör nog bra hus men KarlsonHus är dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.