Det ser ju jättebra ut. Jag håller precis på att bygga en hyvelbänk av samma modell men tänkte sätta lådor under. Jag bygger i ask och har enorma 8x2 tums plank att arbeta med. Tungt!
Jag delar upp bänkskivan i två delar så att man kan sätta tvingar i mitten. Dessutom gör det att jag kan köra styckena genom planhyveln så slipper jag handhyvla så mycket

Skärmavbild 2012-08-10 kl. 21.08.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du menar att bänken blir 8 snarare än 2 tum tjock? Häftigt! Bilder snälla!

Har använt min bänk en del idag och gör två observationer:

1. Snabburkopplingen på baktången är helt suverän, trodde det var en onödig finess, men icke!

2. Har redan hunnit sakna bred tång bak. Kanske det är en vettig idé med kedjedrivna dubbelskruvstänger både bak och fram. Med snabbkoppling...

F ö tror jag det är så rätt med 3/4" runda hål för bänkhakar, bara att borra nya hål där de behövs. Har idag märkt upp för hål i framkanten samt ett par hålrader på "tvären" innanför framtången.

Nej, 8 tum skulle bli extremt men 10 cm kommer den bli. De hade inga 4x4 så jag fick ta breda plankor och dela på mitten. Än så länge jobbar jag bara på benen, jag försöker få så mycket tyngd i basen som möjligt så det är 10x12cm ben.
Jag funderar på att kombinera de runda hålen med fyrkantiga för baktången, framförallt eftersom runda ofta fastnar lite om man trycker ner dem för långt och de är lite för korta för att nå underifrån. Fyrkantiga kan man ju göra lika nästan lika långa som frontstycket så är de lätta att poppa upp underifrån. Inte helt säker på att jag kommer orka bara eftersom det är en hel del mer jobb.
DSC_0646.jpg
Skapa konto
DSC_0647.jpg
Skapa konto

Har borrat en större mängd 3/4" hål, fräst litet rundade kanter på dem samt skaffat 3/4" rundstav för bänkhakar och täljt till ett handtag till framtången. Hålen är borrade så att det är litet trä kvar i botten men att det finns ett 8 mm hål rakt igenom, i alla fall de som sitter i skivan och inte precis ovanför framtångens gjutgods.

Det innebär att jag kan dra fast ämnen på ytan även med framtången samt att jag har en rad hål med 20 cm delning även mitt uppe på bänkskivan.

Ska jag vara riktigt ärlig så kan jag också meddela att jag har sågat till en bit eklaminat (med stående fibrer) som sitter mellan de båda högra benen. Den borde svälla/krympa lika mycket som bänken. Den är helt odiskutabelt stum bortom allt tvivel.

I den mån det behövs så borrar jag en rad bänkhakshål horisontellt framifrån och dessutom ned längs högre främre benet (i stället för deadman) och dessutom så blir det väl en förvaringshylla i stativet om jag tycker det behövs.

Men eljest kan det vara rimligt att sätta punkt för detta. Bättre än så här kunde inte jag, men jag tycker jag kan känna mig nöjd. Ytan har fått en lätt anoljning med linolja och det är en jättefin lyster i ytan, vilket inte alls framgår av bilden. Är det något jag behöver göra så kan jag i alla fall inte skylla på att jag inte har en arbetsbänk (men kanske just nu på att mina verktyg inte är skärpta) och tänk att den bok en skribent tipsade om här kunde ställa till med så mycket...
DSC_4898.jpg
Skapa konto

(den uppochnedvända bilden är INTE med när jag tittar på texten i editeringsläge...)

• bänk2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Törs du använda den fina bänken??? Tänk om det blir en repa :rolleyes:

Haha... Jag har kommit på mig själv att göra som slöjdläraren sade till oss för 50 år sedan, jag har en liten träbit liggande så att jag inte ställer hyveln platt på bänken ;-)

Om du ska ha bänken monterad uppochner så där så kommer du bli galen när du ska snickra! Allt kommer att ramla ner på golvet! Mitt tips är att vända på den så den står på golvet ist.

gladasnickarn skrev:
Om du ska ha bänken monterad uppochner så där så kommer du bli galen när du ska snickra! Allt kommer att ramla ner på golvet! Mitt tips är att vända på den så den står på golvet ist.
Men tänk fördelarna, inga problem med sågspån på bänken och en anledning till att köpa fler tvingar...

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Schwarz bok har jag tagit hem från Amazon i Kindleformat. Hårdvara har jag köpt från feinwerkzeuge.de.

Redigerat:
Snygga projekt, men kommer ni ha era bänkar som möbler i snickarboden? :p
Ek, ask - kommer det inte att göra ont inombords när sänksågen gör x antal ärr i den fina bänken redan första dagen? Jag har dessvärre ingen klassisk arbetsbänk att visa upp. Kör med utbytbara MDF-skivor i fullformat.

Rimligtvis kör man inte sänksågen i bänken utan har en lite mindre ädel yta för det ändamålet ;-)

Man kan lägga ut skivor av cellplast om man skall ta fram sänksågen. Själv har jag ett dedikerat fällbart bord med cellplast för sänksågning. Det fungerar fantastiskt bra.

Asken var inte så fasligt dyr om man köpte grovsågat, kostar 7600 kr per kubik och jag tror det gick åt ca 0,3 kubik till bänken. Då är alla tvingar och sånt mycket dyrare.
Min bänktopp är delad i två vilket gör att man kan köra med sänksågen i mitten om man vill. För mig handlade det dock mest om att styckena gick in i planhyveln och att jag har ett extra ställe att sätta en tving om det behövs.
Jag tänkte först göra lådor under men svarven behövde ha någonstans att vara så det blev öppet istället.
DSC_1172.jpg
Skapa konto

• Gilla
PeterJeffrey och 5 till
  • Laddar…
Snyggt!! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.