Vi ska som sagt köpa IKEA kök och tänkte då använda de vitvaror vi redan har då de är nya, men det verkar som att allt är passat efter deras vitvarumått. Vi har en 185 cm hög kyl som vi ville sätta överskåp till.
Från vägg till tak på de övriga skåpen är det 233 cm.
Så då vill vi ju ha lika även på kyl med överskåp.
Så ett överskåp ska ligga runt 48 cm i höjd
Deras ligger på 35 cm eller 57 cm
Kan man sätta någon typ av sockel för att justera höjden på kyl eller skåp, var köper man i så fall det?

Vi hade ett liknande problem i vårt förra kök. Vi byggde en sockel under kyl/frys av reglar och klädde den med IKEAs sockellister. Det var lite knepigt att få upp kylen och frysen på men det blev snyggt!

enklare och ganska OK är ju att du sätter en passbit under skåpet, i den kan du fälla in en ventil, för du måste ändå ha ventilation ovanför kylskåpet, om du inte drar det bakom överskåpet.

Det finns ventilationsgaller i trä eller plast som är byggbara/brytbara att köpa. Brukar finnas i välsorterade järnhandlar eller byggvaruhus.

// WM

lusen skrev:
Vi ska som sagt köpa IKEA kök och tänkte då använda de vitvaror vi redan har då de är nya, men det verkar som att allt är passat efter deras vitvarumått. Vi har en 185 cm hög kyl som vi ville sätta överskåp till.
Från vägg till tak på de övriga skåpen är det 233 cm.
Så då vill vi ju ha lika även på kyl med överskåp.
Så ett överskåp ska ligga runt 48 cm i höjd
Deras ligger på 35 cm eller 57 cm
Kan man sätta någon typ av sockel för att justera höjden på kyl eller skåp, var köper man i så fall det?
Vi har haft ett liknande problem. Jag har använt en 120 cm lång, ventilerad fönsterbräda. Blev mycket bra!

Jag hade samma problem så jag kapade skåpet i underkant o flyttade upp skåpsbotten så att det passade mina önskemål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.