1 899 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Börja timra
Sida 1 av 2
Hallon!
Min son vill börja timra Till slut vill han bygga en stuga eller ett hus men först börja med att bygga träbockar, pallar och lite smått.
Men vad behöver man för att komma igång? Skulle vilja hjälpa han att plocka ihop ett startkit.
Timmerbila - Känns som det viktigaste. Förutom att hitta begagnat så finns det några billigare alternativ än Gränsfors?
Såg/kap - Nån form av timmersåg. Kallas en sån? Är det bågsåg?
Borr/svängborr - Tror jag nog man behöver
Vad mer behöver man?
Kilar?
Nån form av klubba/slägga?
Handskar?
Måttband
Tips på vad man behöver och var man kan hitta till rimliga priser önskas!
Tack på förhand!
Stalle
Min son vill börja timra Till slut vill han bygga en stuga eller ett hus men först börja med att bygga träbockar, pallar och lite smått.
Men vad behöver man för att komma igång? Skulle vilja hjälpa han att plocka ihop ett startkit.
Timmerbila - Känns som det viktigaste. Förutom att hitta begagnat så finns det några billigare alternativ än Gränsfors?
Såg/kap - Nån form av timmersåg. Kallas en sån? Är det bågsåg?
Borr/svängborr - Tror jag nog man behöver
Vad mer behöver man?
Kilar?
Nån form av klubba/slägga?
Handskar?
Måttband
Tips på vad man behöver och var man kan hitta till rimliga priser önskas!
Tack på förhand!
Stalle
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Jag har gått en timringskurs, men det gläntar ju bara lite på dörren till vad det handlar om.K Kung Stalle II skrev:
Vill man timra en stuga som inte ser ut som hej kom och hjälp mig krävs en hel del erfarenhet. Så om det är målet tänker jag att han borde fokusera på hur man skaffar sig den erfarenheten. Kanske börja med att hänga på som medhjälpare på något kulturprojekt? Om man nu inte vill satsa på en yrkeskarriär och en timmermansutbildning.
Verktygen kan man ju fundera på efter hand. För en modern timmerman är motorsågen oumbärlig, men sen finns det ju de som är inne på att jobba med traditionella verktyg och metoder.
Jo en kurs vore ju bäst men han är lite envis. Kan själv typ. 😀C cpalm skrev:Jag har gått en timringskurs, men det gläntar ju bara lite på dörren till vad det handlar om.
Vill man timra en stuga som inte ser ut som hej kom och hjälp mig krävs en hel del erfarenhet. Så om det är målet tänker jag att han borde fokusera på hur man skaffar sig den erfarenheten. Kanske börja med att hänga på som medhjälpare på något kulturprojekt? Om man nu inte vill satsa på en yrkeskarriär och en timmermansutbildning.
Verktygen kan man ju fundera på efter hand. För en modern timmerman är motorsågen oumbärlig, men sen finns det ju de som är inne på att jobba med traditionella verktyg och metoder.
Vilken kurs gick du? Jag tror det är lättare att få honom att gå en kortare kurs.
Jag tror att han vill köra motorsåg men det kommer ju mycket med det. Så han får nog börja utan.
Stalle
Jo, det var en lokalt anordnad kortare kurs med en ditbjuden instruktör där vi faktiskt hann med en hel del - barkning, sågning, en sorts knut, drag och dymling.K Kung Stalle II skrev:
Fick också lära oss att den första stugan bygger man till sin värste ovän, den andra kan man bygga till en vän, och först den tredje bygger man till sig själv. Dvs. man måste nöta en hel del innan det "sitter" tillräckligt bra för att få ihop en fin stuga, och man kan ju inte gärna ställa sig på backen hemma och börja timra stugor tills man får ihop en som är tillräckligt bra. Iallafall om man inte råkar ha fri tillgång till timmer.
Dessutom behöver man nog någon som talar om vad man gör fel och ger utvecklande tips. Därav förslaget att försöka hänga med några mer erfarna vid ett faktiskt bygge. Det är trots allt ett hantverk.
-Måttband. 5 m. Somliga använder tumstock men det gör inte jag.
-Vattenpass 60 cm
-Dragjärn. Jag tycker bäst om den gamla handsmidda modellen. Går att hitta på loppis eller smida åt sig.
-Minst 2 gärna 3 hållhakar. Går att antingen smida eller svetsa ihop av till exempel 20mm rundjärn.
-Bila. Gärna av den lokala modellen från er hemtrakt. Brukar gå att hitta på loppis.
-Timmermansyxa. Jag tycker bäst om Billnäs 12.2 eller motsvarande men det finns många lokala varianter. Jag tycker att 0,9-1 kg huvud och 70 cm skaft passar mig men jag är ganska storvuxen med långa armar.
-Huggyxa med långt blad och kort egg. Brukar gå att hitta på loppis. Cirka 1 kg tung med 70 cm skaft.
-Stämjärn. Omkring 32mm brett. Ju längre blad ju bättre. Gamla E.A. Berg är bäst men det finns många nutida fabrikat på marknaden i olika prisklasser. Allt från Narex till Barr går att använda.
-Täljkniv med kolstålsblad.
-Navare 38 mm. Längre fram vill han säkert ha elektrisk borrmaskin men sådana är dyra. Jag kör med en stor Eibenstock.
-Fogsvans. Den skall vara stor och grovt tandad med kaptandning. Ju bredare blad ju bättre. Min Disston nummer 7 som jag köpte begagnad för 50 cent har 28 tums blad och 4 1/2 tänder per tum svensk kaptandning.
-Barkkniv. Billnäs eller Gränsfors är bäst. Brukar gå att hitta på loppis.
-Stocksax av tvåhandsmodell. Den skall vara stor.
-Gummiklubba at slå på stämjärnet med.
-Stor plastklubba "stängselklubba" som säljs på lantbruksaffärer. Hästflickorna slår ned stängselstoplar med dem.
-Stor kofot. Jag tycker bäst om Gränsfors största modell. Vill man snåla går det med en "gorilla bar".
-Liten handslägga att slå in hållhakarna med.
-Motorsåg. Jag kör med Husqvarna 353 men de lär inte tillverkas längre. Det lär finnas nyare sågar som är likvärdiga. Den behöver vara på ungefär 50-55 kubik för att få tillräckligt mycket segdragningsförmåga. 13 tums svärd och smal ked. Helst aluminium vevhus eftersom den kommer att stå på ställningarna och gå på tomgång och den behandlingen spräcker ibland plastvevhus.
-Skogshuggarhjälm. Vanlig standardmodell med gallervisir.
-Filjigg och filar till motorsågen. Kedjan skall hållas vass.
-Skyddsskor. Tillräckligt stora med rejäla stålhättor och spiktrampskydd och helst motorsågsskydd frampå skaften.
-Arbetshandskar
-Jag föredrar att gå klädd i hel overall då jag timrar. Då rinner motorsågspånet av mig och kliar inte inne i kläderna.
Om man vill spara på kroppen:
-Vändhake. Jag tycker om den amerikanska modellen "cant hook".
-Hällnäslyft. Jag tror tillverkaren hette/heter Jonsson&Skoglund i Hällnäs i Vindeln.
-Antingen vattenslipsten eller långsamtgående bandslipmaskin att slipa verktygen på. Bästa vattenslipstenarna är av grov Gotlandssandsten.
-Bryne. Jag tycker bäst om Västilästen som numera säljs av www.vastikivi.fi
Skogsarbete och timring hör ihop. Därför tillkommer naturligtvis utrustning för skogsarbete.
Var finns han? Jag skulle kanske ha nytta av en lärling någon vecka i höst.
-Vattenpass 60 cm
-Dragjärn. Jag tycker bäst om den gamla handsmidda modellen. Går att hitta på loppis eller smida åt sig.
-Minst 2 gärna 3 hållhakar. Går att antingen smida eller svetsa ihop av till exempel 20mm rundjärn.
-Bila. Gärna av den lokala modellen från er hemtrakt. Brukar gå att hitta på loppis.
-Timmermansyxa. Jag tycker bäst om Billnäs 12.2 eller motsvarande men det finns många lokala varianter. Jag tycker att 0,9-1 kg huvud och 70 cm skaft passar mig men jag är ganska storvuxen med långa armar.
-Huggyxa med långt blad och kort egg. Brukar gå att hitta på loppis. Cirka 1 kg tung med 70 cm skaft.
-Stämjärn. Omkring 32mm brett. Ju längre blad ju bättre. Gamla E.A. Berg är bäst men det finns många nutida fabrikat på marknaden i olika prisklasser. Allt från Narex till Barr går att använda.
-Täljkniv med kolstålsblad.
-Navare 38 mm. Längre fram vill han säkert ha elektrisk borrmaskin men sådana är dyra. Jag kör med en stor Eibenstock.
-Fogsvans. Den skall vara stor och grovt tandad med kaptandning. Ju bredare blad ju bättre. Min Disston nummer 7 som jag köpte begagnad för 50 cent har 28 tums blad och 4 1/2 tänder per tum svensk kaptandning.
-Barkkniv. Billnäs eller Gränsfors är bäst. Brukar gå att hitta på loppis.
-Stocksax av tvåhandsmodell. Den skall vara stor.
-Gummiklubba at slå på stämjärnet med.
-Stor plastklubba "stängselklubba" som säljs på lantbruksaffärer. Hästflickorna slår ned stängselstoplar med dem.
-Stor kofot. Jag tycker bäst om Gränsfors största modell. Vill man snåla går det med en "gorilla bar".
-Liten handslägga att slå in hållhakarna med.
-Motorsåg. Jag kör med Husqvarna 353 men de lär inte tillverkas längre. Det lär finnas nyare sågar som är likvärdiga. Den behöver vara på ungefär 50-55 kubik för att få tillräckligt mycket segdragningsförmåga. 13 tums svärd och smal ked. Helst aluminium vevhus eftersom den kommer att stå på ställningarna och gå på tomgång och den behandlingen spräcker ibland plastvevhus.
-Skogshuggarhjälm. Vanlig standardmodell med gallervisir.
-Filjigg och filar till motorsågen. Kedjan skall hållas vass.
-Skyddsskor. Tillräckligt stora med rejäla stålhättor och spiktrampskydd och helst motorsågsskydd frampå skaften.
-Arbetshandskar
-Jag föredrar att gå klädd i hel overall då jag timrar. Då rinner motorsågspånet av mig och kliar inte inne i kläderna.
Om man vill spara på kroppen:
-Vändhake. Jag tycker om den amerikanska modellen "cant hook".
-Hällnäslyft. Jag tror tillverkaren hette/heter Jonsson&Skoglund i Hällnäs i Vindeln.
-Antingen vattenslipsten eller långsamtgående bandslipmaskin att slipa verktygen på. Bästa vattenslipstenarna är av grov Gotlandssandsten.
-Bryne. Jag tycker bäst om Västilästen som numera säljs av www.vastikivi.fi
Skogsarbete och timring hör ihop. Därför tillkommer naturligtvis utrustning för skogsarbete.
Var finns han? Jag skulle kanske ha nytta av en lärling någon vecka i höst.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Huggyxa"
Huggyxa 1000 gram 600 mm Bahco
För fällning av mindre träd
289 kr inkl moms
Läs mer
Oj! Vilken lista! Tack så hemskt mycket!
Han bor i Stockholm men han kan åka iväg. Nu skall han väl egentligen gå klart gymnasiet men det verkar lite läge för ett sabbatsår för gossen.
Var befinner du dig?
Stalle
Han bor i Stockholm men han kan åka iväg. Nu skall han väl egentligen gå klart gymnasiet men det verkar lite läge för ett sabbatsår för gossen.
Var befinner du dig?
Stalle
Ja så är det ju. Som med alla yrkesgrupper. Proffsen är bättre så att säga.C cpalm skrev:Jo, det var en lokalt anordnad kortare kurs med en ditbjuden instruktör där vi faktiskt hann med en hel del - barkning, sågning, en sorts knut, drag och dymling.
Fick också lära oss att den första stugan bygger man till sin värste ovän, den andra kan man bygga till en vän, och först den tredje bygger man till sig själv. Dvs. man måste nöta en hel del innan det "sitter" tillräckligt bra för att få ihop en fin stuga, och man kan ju inte gärna ställa sig på backen hemma och börja timra stugor tills man får ihop en som är tillräckligt bra. Iallafall om man inte råkar ha fri tillgång till timmer.
Dessutom behöver man nog någon som talar om vad man gör fel och ger utvecklande tips. Därav förslaget att försöka hänga med några mer erfarna vid ett faktiskt bygge. Det är trots allt ett hantverk.
Men nånstans skall han ju börja! 😊
Stalle
Skillnaden dock att med många andra färdigheter finns det oändligt med olika utvecklande enklare projekt man kan ge sig på längs vägen. Du skriver träbockar, pallar och lite smått, men det är ju inte mycket till timmerarbeten.K Kung Stalle II skrev:
Normalt brukar man börja med att timra en eller två glestimrade hölador av norrländsk/österbottnisk modell. Av klent rundtimmer utan drag och med enkla "laduknutar". Sådana går att timra av gallringsvirke som får vara ned till 10 cm i toppdiameter under bark om ladan inte är större än 4x4 meter. De går att bygga i storlekar mellan 2,5x2,5 och 4,5x5,5 meter
När man har fått flyt på ladutimrandet och tät passning i knutarna kan ge sig på att timra täta byggnader med drag och bättre knutar.
När man har fått flyt på ladutimrandet och tät passning i knutarna kan ge sig på att timra täta byggnader med drag och bättre knutar.
Jag är glad amatör vad gäller såg och skog. Men jag rekommenderar å det tyngsta att gå en kurs för motorsågskörkort INNAN han drar igång en motorsåg. Detta för att lära sig fila, hantera sågen, säkerhet osv.
Nu finns det som alltid många gamla rävar som säger att det bannemej på deras tid inte behövdes sådant larv, att "säkra hörnet" är tidskrävande och inte alls passar sig när man ska få ut så mycket timmer på så kort tid som möjligt och att det bara handlar om teknik att stå och köra sågen över axlarna balanserandes på en stege. Men på kursen när jag gick var det både de som arbetade professionellt med trädnedtagning och som arbetat i skogen sedan barnsben som slängde ur sig ett "ahah" och "jäklar, jag måste verkligen lära om".
Lätt en av de bättre investeringarna jag gjort. Bra (kanske livsviktigt!) att lära sig rätt från början. Och så var det kul också.
Nu finns det som alltid många gamla rävar som säger att det bannemej på deras tid inte behövdes sådant larv, att "säkra hörnet" är tidskrävande och inte alls passar sig när man ska få ut så mycket timmer på så kort tid som möjligt och att det bara handlar om teknik att stå och köra sågen över axlarna balanserandes på en stege. Men på kursen när jag gick var det både de som arbetade professionellt med trädnedtagning och som arbetat i skogen sedan barnsben som slängde ur sig ett "ahah" och "jäklar, jag måste verkligen lära om".
Lätt en av de bättre investeringarna jag gjort. Bra (kanske livsviktigt!) att lära sig rätt från början. Och så var det kul också.
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Ja det är klart det blir motorsågskort och lämplig skyddsutrustning om motorsåg införskaffas. Men det börjar smått så det dröjer innan motorsåg köps.
Ladan var ett bra nybörjartips! Den behöver ju inte ens bli så stor. Det är ju knutarna man vill öva på.
Sen kan man ju bygga ett vindskydd. Först ett enklare och sen ett mer avancerat. Det är ju inte produkten som är det viktiga utan att han gör det och får öva.
Tack alla!
Stalle
Ladan var ett bra nybörjartips! Den behöver ju inte ens bli så stor. Det är ju knutarna man vill öva på.
Sen kan man ju bygga ett vindskydd. Först ett enklare och sen ett mer avancerat. Det är ju inte produkten som är det viktiga utan att han gör det och får öva.
Tack alla!
Stalle
Sågskyddskängor/stövlar är vettigt att ha på fötterna när man hanterar "stock" oavsett om man använder svans, bågsåg eller motorsåg att kapa med.K Kung Stalle II skrev: