Fick ett bord tillverkat på ett snickeri för ca 3v sedan, nu har jag upptäckt att bordsskivan har slagit sig. Vilket har resulterat att benen inte sitter rakt längre. Det kan väl inte vara acceptabelt eller? Bordet är i ek och skivan är i helstav.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ge oss lite mer info, T.ex. En bra bild.
protte
protte
Hur är bordet behandlat och är det behandlat på både över- & undersida? Om inte kan du ha förklaringen där...
Vi har också ett Ekborg som ett snickeri tillverkat åt oss och det slog sig efter några veckor. Förklaringen till det har vi fått ska bara behandlingen. Nu har vi under lång tid sökt en lösning, men än så länge står bordet och vickar...
Vi har också ett Ekborg som ett snickeri tillverkat åt oss och det slog sig efter några veckor. Förklaringen till det har vi fått ska bara behandlingen. Nu har vi under lång tid sökt en lösning, men än så länge står bordet och vickar...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 724 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 724 inlägg
Svårt att se på konstruktionen på bilderna. Sitter benen direkt i skivan utan någon ram så är det inte så konstigt att det slår sig. Bygger man traditionellt med ram så håller det bättre. Kan lägga upp en bild där man ser benen och infästningen?
Prata med snickeriet och se vad de säger.
Prata med snickeriet och se vad de säger.
Detta är ju tyvärr något som kan hända tex kan man av misstag få virke med fel fuktkvot i skivan eller råka lägga stavarna fel vid limmning.Tycker som flera andra prata med snickeriet skulle tro att de tar på sig detta och gör en ny skiva åt dig.
Har du eluppvärmning och/ eller väldigt torrt i rummet så kan skivan mycket väl slå sig utan att det är tillverkningsfel. Jag är ingen expert på ek men jag gissar att ett möbelsnickeri som gör bord i massiv ek rimligen har torkat ner virket till 7-8% max innan de limmade och hyvlade.
Klicka här för att svara