Hej!
Ska bygga lite möbler och tänkte köpa planhyvlat furu, men har ev kommit över massa gamla ekbrädor. Pallar en dewalt 7485 klyvsåg att klyva dessa?

F fediwu skrev:
Hej!
Ska bygga lite möbler och tänkte köpa planhyvlat furu, men har ev kommit över massa gamla ekbrädor. Pallar en dewalt 7485 klyvsåg att klyva dessa?
Beror på hur tjocka plankorna är, vad du har för klinga och om du har spänningar i virket.

Men om du har tid, en vettig klyvklinga och inte toktjockt så klarar den väl det.

Jag har en scheppsch svinbillig bordssåg som jag klyvt 2" ek i. Man får köra långsamt och snitten blir väl inte perfekta hela tiden men det går. Svårt att se att dewalten skulle vara sämre.

Frustrator Frustrator skrev:
Beror på hur tjocka plankorna är, vad du har för klinga och om du har spänningar i virket.

Men om du har tid, en vettig klyvklinga och inte toktjockt så klarar den väl det.
Vill egentligen klyva brädorna på mitten, så de blir 22mm tjocka och bredden varierat lite mellan 100-120mm

F fediwu skrev:
Vill egentligen klyva brädorna på mitten, så de blir 22mm tjocka och bredden varierat lite mellan 100-120mm
Den klarar ca 6cm i höjd, om du kör 3cm, höjer till 6cm, vänder på plankan och gör samma sak igen så klarar du 12cm.
Var försiktig bara.

Tänkte också ungefär så

Rickard. Rickard. skrev:
Annars hyr du en såhär leksak.

[länk]
Är det inte svårt med ett handverktyg?

Klöv sågad 50*100 mm, inte ek men vältorkad fur från 50-tal med en liten Elu och 152 klinga.
Snickeriarbetsplats utomhus med cirkelsåg, tjocka träplankor, sågspån, målarrulle och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra träbjälkar spända i skruvstäd, hyvlade och sågspån, utomhusarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
F fediwu skrev:
Är det inte svårt med ett handverktyg?
Inte svårare än 4 vändor på bordssågen men det kräver såklart tanke och lite försiktighet, oavsett så kan du nog inte räkna med ett perfekt snitt utan räkna med att behöva hyvla. Har du bordssågen eller vanlig cirkelsåg hemma är det ju enkelt att ta det man har, särskilt om det inte är så mycket.

Långa bitar brukar jag klyva enligt bilder med cirkelsåg, kortare kör jag på bordsågen i snickarrummet.
Och det som sågas behöver man i de flesta fall rikt och planhyvla.

Ska man klyva en 50mm till 22mm så skulle jag föredra bordsågen. För liten yta att balansera cirkelsågen på

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Har en Sänksåg, ska testa på en lite bit 😊

Rickard.
Aahh, jag missade att du ville klyva på höjden då blir cirkelsåg minst sagt knepigt om du inte är lite kreativ och ordnar så sågen har mer stöd än 22mm.

(Finns det inget annat svensk ord för att klyva på höjden? Då skulle ju nån ha hittat på nått:thinking:)

Ytterst sällan jag gjort det, men man kan spänna en eller två brädbitar på sidorna för att få bredare stöd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.