5 451 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bordssåg, justersåg, dragsåg?
Hej alla!
Jag har fått i uppdrag att kolla marknaden efter en ny bordssåg till snickeriföreningen. Först vill jag dock fråga om fördelarna på en dragsåg? Och varför ska man ha den funktionen?
För det andra verkar det inte finnas så mycket att välja på då det gäller bordssågar för lite finsnickeri, det finns entreprenörssågar som är till för att flyttas från en arbetsplats till en annan. Sen finns det riktiga bordssågar från c:a 30 000:- och uppåt. Det har föreningen inte råd med. Men jag har hittat en justersåg från Duab-huset, Capital TS 250 för 14 000:- Är det någon som har erfarenhet av den? Den har också dragfunktion.
Takcsam för svar från alla kunniga! ;-)
Jag har fått i uppdrag att kolla marknaden efter en ny bordssåg till snickeriföreningen. Först vill jag dock fråga om fördelarna på en dragsåg? Och varför ska man ha den funktionen?
För det andra verkar det inte finnas så mycket att välja på då det gäller bordssågar för lite finsnickeri, det finns entreprenörssågar som är till för att flyttas från en arbetsplats till en annan. Sen finns det riktiga bordssågar från c:a 30 000:- och uppåt. Det har föreningen inte råd med. Men jag har hittat en justersåg från Duab-huset, Capital TS 250 för 14 000:- Är det någon som har erfarenhet av den? Den har också dragfunktion.
Takcsam för svar från alla kunniga! ;-)
tja enda jag kan tänka med dragsåg. är säkerheten&eronimi... du står rakryggad och du håller samma avstånd från sågklingan. förra jobbet hade dom en stor altendorf.. nu när man använder andra typer tänkar man tillbacka på den och hur smidigt de var
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Efter att ha använt dragsåg uteslutande nu sen i när är det April-Maj detta år så måste jag säga att för mig känns det som en överlägsen design. När du kapar långa otympliga material, tunga material eller material som inte är helt plana så är det skönt som tusan att ta bladet till materialet och inte tvärtom. Att göra urtag i långa lister osv är busenkelt med en dragsåg tex. Vid små stycken så går det utmärkt med en kapsläde. Det 'känns' säkert just av ovan anledning, man behöver inte ens röra materialet med händerna med en dragsåg och det kan vara en härlig känsla, med en konventionell såg kan man vara tvungen att använda en push-stick el dyligt, en smaksak kanske men dragsågen tycker jag känns säkrare.
men det är klart, dragsågen löper ju på två stycken gejdrar eller dyligt så den ska vara gode stabil för att duga för finsnickeri kanske.
men det är klart, dragsågen löper ju på två stycken gejdrar eller dyligt så den ska vara gode stabil för att duga för finsnickeri kanske.
Jag har en Luna-brandad såg vid namn Proofy som är på pricken lik Duab-sågen. Den är ok, men har några brister. Har inte använt den speciellt mycket, men stör mig på att anhållet inte är 100% 90°. Kanske går att justera. Sen är vredet för vinkling av klingan segt som sjutton. Men helt klart de 4000:- jag gav för den... Kan ni lägga 14000:- så tror jag en begagnad Hammer eller liknande är ett bättre val.
Klicka här för att svara