Hej !
Jag är ny här och har en fråga till er som är mer erfarna i ämnet än mig.
Jag har haft en Bosch PTS 10 som jag köpte 2015 och har brunnit.
Jag har inte gillat vissa saker med den och har nu sneglat på en
Dewalt 7492.
Jag har ju kvar sågklingor från PTS:en vilka har en dia. på 254 mm
och 7492:an har en dia. på 250 mm, alltså 2 mm större på var sida.
Tror ni att den går att använda i en Dewalt ?

Tacksam för input
Urban

Den är specad till 10 tum så 254 funkar

H Huzzbutt skrev:
Den är specad till 10 tum så 254 funkar
Toppen, då sparar jag en slant om jag slipper köpa nya klingor, stort tack.

Jag undrar om det är fler kända tillverkare som är märkta med liknande skylt ?

• Typskylt på en Bosch-elverktyg med CE-märkning och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fipplaren Fipplaren skrev:
Jag undrar om det är fler kända tillverkare som är märkta med liknande skylt ?
Något specifikt med skylten du tänker på? En sådan typskylt har väl de flesta elverktyg oavsett tillverkare.

Tänkte på att Bosch bär rykte om sig att vara av Tysk kvalité men icke, made in Kina står det.

Redigerat:
U umeubbe skrev:
Tänkte på att Bosch bär rykte om sig att vara av Tysk kvalité men icke, made in Kina står det.
Vad vill du få sagt?
Apple's produkter tillverkas också i kina tex.
Det är inte ovanligt att produktion flyttat till Kina, det behöver inte betyda sämre kvalitet för det.

Det var av den anledningen jag ställde frågan. Jag har passerat 70 och är lite gammalmodig men försöker hänga med.

U umeubbe skrev:
Det var av den anledningen jag ställde frågan. Jag har passerat 70 och är lite gammalmodig men försöker hänga med.
PTS 10 är knappast ett under av kvalité om det är det du undrar. Men allt beror på vad man lägger i ordet. De flesta elverktyg tillverkas idag i Kina, även de dyrare sorterna och det betyder nödvändigtvis inte att kvalitén är dålig.
Bosch elverktyg kommer i 2 varianter. De gröna, som är de billigare och enklare verktygen (där PTS 10 är ett sådant) och de blå som är lite dyrare och håller lite högre kvalité.
Vad gäller bordssåg så tycker jag dock ingen av varianterna duger till finsnickeri, men jag har kanske lite högre krav än medelanvändaren.

Ok, jag har varken utrymme eller ekonomi för att kliva upp till en proffsmaskin så jag får fundera vidare. Tyvärr är det svårt att välja när man läser allas åsikter, det den ena har saknar den andra osv.

Gällande produkternas kvalitet så beror det inte på var i världen de tillverkas utan det beror på beställarens (t ex Apple, Bosch) kvalitetskrav och kvalitetskontroll.

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag förstår att det blivit så, tack för svar.

Har nämda dewalt såg och har den till halvfinsnickeri. Är än så länge nöjd och den känns som bra kvalle.

O Octavianus skrev:
Har nämda dewalt såg och har den till halvfinsnickeri. Är än så länge nöjd och den känns som bra kvalle.
Oj vad man kan skilja i uppfattning. Personligen tycker jag den är fullständigt urusel (min far har en PTS 10:a). Anhållet är ju ett skämt.

Men jag håller med om att det är mycket såg för pengarna.

V vectrex skrev:
Oj vad man kan skilja i uppfattning. Personligen tycker jag den är fullständigt urusel (min far har en PTS 10:a). Anhållet är ju ett skämt.

Men jag håller med om att det är mycket såg för pengarna.
Du menar pts? Eller DeWalt? DeWalt en är väl känd för sitt anhåll? (Säger jag utan att ha testat ngn av dem)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.