4 522 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Bordssåg 10-20 kkr ?
Sida 1 av 2
Hej, jag skall starta upp en liten snickeriverkstad i garaget. Som en central del vill jag ha en bra bordssåg. Har sökt länge på nätet men inte lyckats att hitta något passande. De flesta handlare verkar förväxla bordssåg med byggsåg. Det är alltså inte en portabel såg jag är ute efter utan en stadig stationär såg med gjutet sågbord. Det enda jag hittat hittills är formatsågar och justersågar där sågbordet har gjorts mindre. Detta är inte intressant utan en bordssåg med rejält gjutet sågbord sökes.
Finns det någon som vet var en sådan pjäs finns att finna? Beg kan också vara intressant. Klingdiameter runt 250 mm
Tack på förhand
Finns det någon som vet var en sådan pjäs finns att finna? Beg kan också vara intressant. Klingdiameter runt 250 mm
Tack på förhand
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
HejW Water skrev:Hej, jag skall starta upp en liten snickeriverkstad i garaget. Som en central del vill jag ha en bra bordssåg. Har sökt länge på nätet men inte lyckats att hitta något passande. De flesta handlare verkar förväxla bordssåg med byggsåg. Det är alltså inte en portabel såg jag är ute efter utan en stadig stationär såg med gjutet sågbord. Det enda jag hittat hittills är formatsågar och justersågar där sågbordet har gjorts mindre. Detta är inte intressant utan en bordssåg med rejält gjutet sågbord sökes.
Tack på förhand
Föreslår att du ber moderatorn flytta detta till verktygsforumet istället.
De flesta av oss som har begagnade sågar (jag har en wadkin ags10) har köpt dem på blocket eller på auktion.
Jag har en ags10 och är nöjd med den. Vectrex har en wadkin ags12. Sen finns det ett gäng med folk som har Luna L18 /Ejca L18.
Som vanligt med begagnade saker får man leta runt lite och vara beredd på att laga/fixa saker själv om inte priset ska bli snordyrt.
Vad är felet med formatsågar med gjutet sågbord? För nya, klassiska "cabinet saws" skulle jag kolla amerikanska tillverkare. Kanske inte lätt att få dem levererade till Sverige. För <20kkr nytt kan du dock vara säker på att delarna kommer från östasien.
Tack Frustrator och Tillman för era synpunkter. Inget fel på formatsågar, men för mig med ont om plats så känns det som glidbanor m.m. inte får plats. Får kanske öka på budgeten för såg till 30 kkr. Skall kolla runt efter de nämnda fabrikaten på begagnat.
Tack än en gång
Vill mod vara snäll och flytta detta till verkstadsforumet?
Tack än en gång
den här kanske
https://www.swedendro-tools.se/shop...ner/stationara-maskiner/sagar/axminster-trade
eller en Hammer K3 fast den är nogdyr
eller
https://www.bjorklundsmaskiner.com/justersagulmia.htm
https://www.swedendro-tools.se/shop...ner/stationara-maskiner/sagar/axminster-trade
eller en Hammer K3 fast den är nogdyr
eller
https://www.bjorklundsmaskiner.com/justersagulmia.htm
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Vad ska du såga? Skivor? Trä?W Water skrev:Tack Frustrator och Tillman för era synpunkter. Inget fel på formatsågar, men för mig med ont om plats så känns det som glidbanor m.m. inte får plats. Får kanske öka på budgeten för såg till 30 kkr. Skall kolla runt efter de nämnda fabrikaten på begagnat.
Tack än en gång
Hur stor plats har du?
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Ok.W Water skrev:
Ser inte varför du skulle behöva öka på din budget då.
Hur stort bord tänker du dig?
PeterFalun skrev:
Bägge de länkade maskinerna var något som jag tänkt mig. Ler och dreglar samtidigt. Dock skulle jag montera av kapanhåll och rull/glidbord. Kanske kan man hänga det på väggen tills det behövs.PeterFalun skrev:
Jag bor på västkusten så tyvärr står Ulmian ca 75 mil bort.
Tack för tipsen Peter
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Ser nu att jag var otydlig förut. Ca 1 meter brett totalt och 70 cm djupt bör fungera fint. Måtten finns än så länge bara i mitt huvud och är töjbara. Bakom sågbordet är det tänkt att stå ett monteringsbord ca 1,2 m brett och 2 m långt.Frustrator skrev:
Tack för tips, skall kolla in Wadkin ags 10
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Går lite i vågor men för något år sen vart det en svärm av dem för sådär 4-10k. Just nu lite sämre med dem.W Water skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Ja, det de kallar wadkin justersåg för 16k är ju en ags12. Lite dyrt.kan jag tycka men de har.väl förhoppningsvis gått igenom den ordentligt.N Nybyggarn skrev:
Man kan montera bort justerbordet och bara ta fram det när man behöver för stora skivor lr liknande.