Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
när någon öppnar dörren eller passerar rörelsevakten så släcks lampan i 2 sekunder. :geek:
Shit va läskigt när man midnattssågar något. Helt plötsligt ser man inte handen framför sig :crysmile:

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Ser på din profilbild att du provat redan :D Eller är det "kontorshänderna" :seenoevil::strong:

nimhed nimhed skrev:
Shit va läskigt när man midnattssågar något. Helt plötsligt ser man inte handen framför sig :crysmile:

Usch vilken olycka och de andra som skadat sig som lagt upp sina bilder :cry: Finns verkligen fog för att ta det lugnt med den där sågen och ser ut att vara lätt hänt att man gör illa sig :oops:

När jag läst din tråd så kommer jag osökt in på ämnet "Påskjutspinne" :rolleyes: Är det alltså olika pinnar man ska tillverka för att kunna skjuta på mindre brädor rakt igenom sågen? Måste man tillverka dessa med ett "gap" liksom som är olika stort beroende på brädtjocklek?

Illustration av en påskjutare använd för att skjuta en träbit genom en bordsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nimhed nimhed skrev:
Profilbilden är bara en blåsa på de stackars kontorshänderna.

Men jag startade ju denna tråden för bra länge sedan.
[länk]

Har jag förstått det här rätt om jag säger att:

Påskjutspinne är för att kunna kapa/klyva smala brädor/stycken genom kapen?

Jiggen är till för att hålla dessa smala brädor/stycken rakt genom hela kapningen och mot anhållet?

Sågsläden är för att kunna kapa långa/stora stycken vertikalt i 90 grader mot anhållet?

:seenoevil::seenoevil::seenoevil::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Bart Bart skrev:
[länk]

Samt när vi ändå är inne på ämnet:

[länk]

Sen klarar du dig inte utan:

[länk]

Exakt.

• Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Går det lika bra att göra påskjutspinnarna själv som att köpa dom :thinking:

Sedan såg jag på youtube att det var vissa som hade plastskenor under sågsläden. Går det lika bra med trä?

Några lämpliga mått på en sågsläden? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag gör en sån?

Bart Bart skrev:
Exakt.

P
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Går det lika bra att göra påskjutspinnarna själv som att köpa dom :thinking:

Sedan såg jag på youtube att det var vissa som hade plastskenor under sågsläden. Går det lika bra med trä?

Några lämpliga mått på en sågsläden? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag gör en sån?
Ja det går jättebra, jag bruka ta smala spillbitar o köra med :)

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Skulle säga att göra själv är absolut bäst. De kommer sågas sönder hela tiden, så gör några stycken på en gång.

Släden bör anpassas efter sågens storlek. Min är lite för stor som jag använder just nu, så den tippar lätt när jag har den närmast mig precis innan jag påbörjar sågningen. Men det var för att jag ville kunna få plats med en 600 mm skiva i.

Trä går utmärkt att ha som skenor. Tänk dock på att trä ändrar storlek med årstiderna, så det kan gå lite trögt ibland. Jag använder trä, men så har jag varit till IKEA och köpt på mig ett gäng vita plastskärbrädor som jag sågar upp och använder som skenor också. Blandad kompott.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är bra att tänka på att bordssågen är ett potentiellt mycket farligt verktyg.
Du har en klinga med stor rörelseenergi som, om den av någon anledning fastnar (hugger tag) i ämnet som sågas, kan skicka iväg detta med stor kraft. Det finns många exempel på vad som då kan hända, allt från att någon som går förbi bakom sågen får en projektil genom magen till att handen som håller ämnet dras in i klingan. Gemensamt för dessa incidenter är att det sker på en bråkdels sekund, mycket snabbare än man hinner reagera. Vilka moment och situationer som kan anses säkra, eller inte, och hur olyckor kan undvikas kräver lite eftertanke och kunskap. Du kan söka på nyckelord som "table saw" och "kick back".
Riveting knife/klyvkniv, påskjutare/pusch stick och feather board är säkerhetsdetaljer som minskar riskerna men de eliminerar dem inte så det är ändå viktigt att veta hur en bör göra för att minimera riskerna. Jag har fortfarande ett hål i min verkstadsdörr efter en kvadratisk bit plywood som knep mellan klinga och anhåll. Min hand tog inte i klingan tursamt nog men blödde ändå, en mycket tankeväckande upplevelse.. :oops:

• Gilla
  • Ledsen
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra information till mig som aldrig ägt en bordssåg. Jo jag har haft en kombisåg för mycket länge sedan men den använde jag mest till lite större jobb. Den verkar verkligen "farlig" om man inte tänker efter före istället för hur man skulle ha gjort efteråt :surprised: Man kanske inte ens vågar öppna kartongen känns det som :rolleyes: Men jag kan ju i alla fall säga att jag har en bordssåg av märket DeWALT hemma :cool::strong:

nanowire nanowire skrev:
Det är bra att tänka på att bordssågen är ett potentiellt mycket farligt verktyg.
Du har en klinga med stor rörelseenergi som, om den av någon anledning fastnar (hugger tag) i ämnet som sågas, kan skicka iväg detta med stor kraft. Det finns många exempel på vad som då kan hända, allt från att någon som går förbi bakom sågen får en projektil genom magen till att handen som håller ämnet dras in i klingan. Gemensamt för dessa incidenter är att det sker på en bråkdels sekund, mycket snabbare än man hinner reagera. Vilka moment och situationer som kan anses säkra, eller inte, och hur olyckor kan undvikas kräver lite eftertanke och kunskap. Du kan söka på nyckelord som "table saw" och "kick back".
Riveting knife/klyvkniv, påskjutare/pusch stick och feather board är säkerhetsdetaljer som minskar riskerna men de eliminerar dem inte så det är ändå viktigt att veta hur en bör göra för att minimera riskerna. Jag har fortfarande ett hål i min verkstadsdörr efter en kvadratisk bit plywood som knep mellan klinga och anhåll. Min hand tog inte i klingan tursamt nog men blödde ändå, en mycket tankeväckande upplevelse.. :oops:

Plastskärbrädor gillar jag skarpt :giggle: Måste varit "frugan" som påtalade att du kunde köpa såna :crysmile:

Bart Bart skrev:
Skulle säga att göra själv är absolut bäst. De kommer sågas sönder hela tiden, så gör några stycken på en gång.

Släden bör anpassas efter sågens storlek. Min är lite för stor som jag använder just nu, så den tippar lätt när jag har den närmast mig precis innan jag påbörjar sågningen. Men det var för att jag ville kunna få plats med en 600 mm skiva i.

Trä går utmärkt att ha som skenor. Tänk dock på att trä ändrar storlek med årstiderna, så det kan gå lite trögt ibland. Jag använder trä, men så har jag varit till IKEA och köpt på mig ett gäng vita plastskärbrädor som jag sågar upp och använder som skenor också. Blandad kompott.

Jag ska villigt erkänna att hon är roten till de flesta goda idéer i vårt hushåll. men just detta var något jag lärde mig via Youtube. Du vet, på internet finns allt du inte behöver känna till … :D(y)

Angående pushstick så följer det väl med en till dewalt sågen? Därtill avsedd hållare på baksidan anhållen?

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.