Håller äntligen på att få ordning på min lilla verkstad i garaget. En arbetsbänk på 180x60, en vägg med lagerhyllor för elhandverktyg + diverse samt en vägg på 4 meter där jag tänkte ställa mina (än så länge obefintliga) maskiner.

Har nu en enklare bordsåg, en begagnad Ferm 250 som iofs är OK när man skall klyva reglar, men det jag egentligen vill ha är något för snickeri med lite mer precision i. Fermen får åka på Blocket för några hundringar (samma som jag köpte den för)

Vad skall jag ha sågen till? Oklart, tror att det kan vara bra att ha... Vill prova på lite möbler och inredningssnickeri. Hur bra fungerar släde på en sån här såg?

Har funderat på följande:
Bosch PTS 10
Makita MLT100
Axminster TS-200 med alla tillbehör (endast 200mm och 1100W)
Clas Ohlsons Bordscirkelsåg med tillhörande släde (har integrerat fräsbord)

Samtliga landar på 2600-4000kr. Har jag missat någon i motsvarande klass? Hade jag haft plats hade jag inte tvekat att köpa något större, men nu är det trångt. Priset inte så kritiskt om det ger konkreta fördelar och inte blir större.

I övrigt har jag en OK uppsättning el-sågar (Stickis GST135, sänksåg SP6000, kap-ger KGS 216) så bordssågen måste inte lösa alla mina sågproblem.

Jag velade länge om huruvuda jag skulle slå till på PTS 10 eller GTS 10. Det landade till slut på en GTS 10 av den enkla anledningen att parallellanslaget låser i båda ändarna istället för bara den ena som på PTS 10. Har tidigare haft sågar där parallellanslaget ger efter och kapar snett vid tex större skivor. Otroligt störande. Vet dock inte hur detta är på de andra sågarna du listade.

Tack för den synpunkte, GTS står också på listan, men...ingen som har något att säga om släden på sågarna ovan?

Ellagård skrev:
Tack för den synpunkte, GTS står också på listan, men...ingen som har något att säga om släden på sågarna ovan?
GTS10 har ingen släde, och eftersom du har en kap- och gersåg redan lär du klara dig rätt hyggligt utan den också. Skulle det vara så att behovet uppstår kan man bygga en kapsläde att ha uppepå bordssågen, även om det kräver en mod. av klingskyddet på just GTS10.

Det trista med alla de här sågarna är att de är enfasmaskiner och väsnas bedrövligt jämfört med en trefasmaskin. Om det är något man vill väga in kanske en Inca Major etc. kan vara aktuellt?

Fick trefas installerat idag i garaget. Vad/var skall man kolla på i så fall? Storlek som sagt viktigt.

Ellagård skrev:
Eftersom du nämnde en prisklass nämnde jag inte Festool CMS. Eftersom du tar upp utrymmesproblemet och frågan om släde kommer upp, så nämner jag ändå Festool CMS.

Det fins bättre saker om man har plats. Det finns billigare saker. Men vill man ha något med hög precision som kan lösa både bordssåg och bordsfräs och inte har plats till riktiga grejer är CMSen mycket bra på alla punkter utom priset. Går du den vägen välj TS75, inte 55, vilket gör det ännu dyrare.

--- Mats ---

Hej

Ja har en justersåg av typen woodstar.
Det är en 3 fas 2.8 Kw 305 mm klinga med sido och förlängningsbord.
Skottkärra handtag att flytta den med.

Skall vara en enklare variant av Scheppach (Deras släde passade bra).
En av de mer robusta sågarna med plåtbord i sin prisklass (3000)

Fick vad jag betalade för.
Skall man ha bättre precision snackar vi mera kg såg och mera pengar.

Lycka till

Peter

Mats Bengtsson skrev:
Men vill man ha något med hög precision som kan lösa både bordssåg och bordsfräs och inte har plats till riktiga grejer är CMSen mycket bra på alla punkter utom priset. Går du den vägen välj TS75, inte 55, vilket gör det ännu dyrare.
--- Mats ---
Hej

Min nuvarande borsåg är på väg till landet.
Nästa bordsåg kanske blir en CMC.
Duger TS 65 till den?

Mvh

Peter

GSM-Peter skrev:
...Duger TS 65 till den?...
Det finns ingen TS65, men det fanns en 65a. Troligen få du svårt fästa den i CMS, de passar inte i dagens TS55/TS75 moduler.

Det finns de som kör med TS55 i CMS. Jag tycker en sådan såg blir för klen med för lite såghöjd, men är den inom ramen för dina behov så fungerar den ju.

--- Mats ---

@ Mats: Har kollat lite på CMS, men det blir helt helt enkelt för mycket pengar. Extra surt som jag dessutom då borde sälja av sparsamt använd SP6000 och DW 625 och köpa CMS, TS75, OFxxxx samt alla tillbehör. Men du har rätt, CMS skulle säkert göra det jag tror att jag vill!

@ Peter: Är det en ST-12 du har?

Jag har en Woodstar ST12 och precis som Peter säger så är det en byggsåg som funkar om man ska klyva reglar eller skivor till ett bygge. Inget som man kan använda till möbelsnickeri direkt.

Jo, det var nog lite mer finlir jag tänkt mig.

Nya kandidater har dykt upp:

AEG TS 250 K och Metabo TS 250. Båda kan fås för ca 4000 med frakt just nu. De verkar rätt snarlika - någon som har något att säga som kan fälla ett avgörande i detta delikata val?

Avsedd användning: Finsnickeri för nybörjare (kapsläde skall byggas) samt lite bygg vid behov.

Slutvelat: Metabo TS-250 på väg hem. 4000 var lite optimistiskt, Lawson visade priser utan moms, det blev ca 5500 med frakt. Dock rejält mycket billigare än i Svedala.

Hur har metabon fungerat? Jag är också på jakt efter en liten byggsåg. Sen får den gärna ha bra precision och vara billig om den kombinationen nu finns.

Kandidaten just nu är en scheppach HS80/woodstar TS8 eftersom Jula råkar ha rea.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.