I somras ansåg jag mig behöva en liten bordsåg, ingen dök upp i närheten av Halmstad på blocket och jag är för snål för att köpa nytt. Sökområdet utökades till att även gälla gbg-området och det dök upp en liten inca universal för 500kr. Jag tänkte att om inte annat så är motorn och sladden värd det och åkte upp och köpte den.

Som alla vet så dyker det alltid upp bättre/billigare/närmare maskiner strax efter att man köpt en maskin.. Så även nu.. Eftersom stjärnorna stog i rätt konstellationer så var sambon och barn bortresta, således ingen man behöver förklara för varför man skulle kunna tänka sig att åka och kolla på en såg till..(jag skulle ju faktiskt bara kolla)..
En lycka kommer sällan ensam.. Och plötsligt har jag 3 bordsågar i min verkstad. Eftersom verkstaden består av ett rum om 2.5*2.5m i källaren så var det plötsligt väldigt svårt att själv komma in.

Så kan vi inte ha det tänkte jag..och gjorde ingenting i ett par månader.. Men nu vill jag faktiskt komma in där, och för att komma in och kunna röra sig så måste lite saker säljas.

Så min tanke är att sälja den lilla inca-sågen, när jag skulle lasta ur den hemma så sprack ett fäste till bordet (troligen fanns där en mindre spricka redan för jag lyfte sågen i sågkroppen och då föll den lilla biten ut från bordet).

Inte kan man sälja en trasig såg, visserligen är inte tilt-funktionen det säkraste här på jorden men bordet ska ju iaf sitta fast i sågen.

Så jag gör helt enkelt en tråd här där jag postar mina försök att fixa till sågen, om någon vill köpa den för inköpspris (500kr) är det bara att pma, annars hamnar den på blocket när den är klar. För 500kr+det material som ev behövts för att fixa den.

Bilder och påbörjat fix kommer i nästa inlägg. Goda råd, pekpinnar, positiv och negativ kritik är välkommen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Med småbarn hemma får man helt enkelt fixa när man får tid över, och försöka dela upp fixet så att det alltid gör att avbryta..
Först lite bilder på sågen från början, samt det skadade fästet/örat.
Sen lite bilder efter en stunds rengörning.
Bordsåg med synbart skadat fäste/öra på arbetsbänk i verkstad, verktygstavla och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsbänk med såg och kablar, före rengöring i ett rörigt arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett skadat fäste på en såg, visar tydliga tecken på användning och lite smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En smutsig bordscirkelsåg på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme innan rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trasig aluminium är jobbigt om man som jag inte har svets och inte känner någon med svets.. Limma kanske skulle hålla..kemisk metall håller inte..
När jag var yngre så testade jag någon gång att zink-löda, det gick bra då så varför inte försöka nu också?

Först göra en pappmall, föra över den på plåt och böja till.
Rostfri plåt hittas lättast i köket.
Rostfri plåt med en svart yta och markerade linjer för att visa var den ska böjas eller bearbetas vid lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallbit med böjda kanter och en pappersmall ovanpå på en sliten verkstadsbänk, omgiven av verktyg och andra materialbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fila lite på ytan där lodet ska fästa in.
Hand håller en trasig aluminiumdel nära kameran i ett suddigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera på formen
Närbild av aluminiumdel med spricka lagad med zinklödning, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade att täta den med lite kemisk metall, dum idé visade det sig eftersom den antände när jag la p låga..

Zinklod från biltema och en bågfil för att få lagom bit zink.
Metallstycke i skruvstäd med verktyg och pappersmallar på arbetsbänken, förberedelse för zinklödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Sen behövs en brännare av något slag, biltemagas och Biltema brännaren är i minsta laget men det var vad som fanns hemma.
Lägg alubiten+zinket i ugnen så varmt det går nedan man plockar fram resten. Zink smälter vid sisådär 400g och ungen kan ju hjälpa en bit på vägen.

Ladda med en cykeleker för att bryta oxiden, ställ allt på en tegelbit, stäng av brandvarnaren så inte resten av familjen vaknar, ta fram brandsläckare (eller gör alltihop utomhus eftersom zink-ångorna inte är särskilt nyttiga )
Sen är det bara att elda på med brännaren till zinket smälter mot formen, peta med en eker mot aluminiumen under ytan för att bryta oxidlagret.
Handtag i metall med genomgående bult och borrhuvud på en tegelsten som arbetsstation vid metallarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en metallbit med smält och omformad zink fastsatt vid änden, resultatet av en hemmagjord smältprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en metallstång med ett smält metallstycke i änden mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyggligt resultat men kommer inte vinna några priser
. Filar till undersidan så att den ligger i plan, tyvärr hade plåten slagit sig lite så en gnutta ojämt men tillräckligt för att få bra anläggning.
Hand som håller en metallbit med avlångt hål och smält material på toppen efter bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger gamla biten ovanpå för att måtta hålet..
Metallbit med ovalt hål och slipmärken hålls av en hand, visar DIY metallbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlångt hål..här hade en fräs varit behändig..
Som tur är har jag precis vad som behövs för att göra ovala hål ändå!
Verktyg och material inklusive borr, brännare och smörjolja på en arbetsbänk i en hemmaverkstad
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen montering:
Smält zink i form med cykeleker på en arbetsbänk, omgiven av metallspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan271 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Imponerande uppfinningsrikedom måste jag säga.

Jag är intresserad av att köpa den, skickar dig ett pm.

//Ronnie
 
Redigerat:
A
Är det kombinationen ryobi-dragare med biltema-borr som, vare sig man vill eller inte, fräser ovala hål?

Skulle vilja säga "snyggt jobbat!" men det vore nog att fara ovarsamt fram med sanningen. Uppfinningsrikt däremot!
 
  • Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Är det kombinationen ryobi-dragare med biltema-borr som, vare sig man vill eller inte, fräser ovala hål?

Skulle vilja säga "snyggt jobbat!" men det vore nog att fara ovarsamt fram med sanningen. Uppfinningsrikt däremot!
Japp, chucken på ryobin vobblar lite, biltemaborren är tveksamt raka. En utmärkt kombination ;)

Kvällens jobb blev att skruva isär höjningsmekanismen och rengöra glidytorna.. Låg 3-4mm packat sågdamm där.. Glömde dock bort att ta bilder på det :(
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Glömde dock bort att ta bilder på det :(
Inte ok! En gång är ingen gång men låt det inte bli en vana :mad: ;)
 
nanowire skrev:
Inte ok! En gång är ingen gång men låt det inte bli en vana :mad: ;)
Lyckan är med oss! Jag glömde städa igår så sågdammet låg kvar ;)
Grovt sand eller sågspån på en ojämn yta, mörka fläckar, eventuella små skräpartiklar, närbild, otydliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Lyckan är med oss! Jag glömde städa igår så sågdammet låg kvar ;)
[bild]
Det var imponerande mycket som fick plats, måste vara skönt att få ner sågbordet i normal arbetshöjd igen!
 
nanowire skrev:
Det var imponerande mycket som fick plats, måste vara skönt att få ner sågbordet i normal arbetshöjd igen!
Ungefär 1dl totalt, nu ligger det dock på en osb-skiva och fotat nära. :) Var helt packat i mekanismen som står för vinklingen..inte undra på att det var trögt..
 
Kreativa lösningar, sånt gillar jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.