Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
I somras ansåg jag mig behöva en liten bordsåg, ingen dök upp i närheten av Halmstad på blocket och jag är för snål för att köpa nytt. Sökområdet utökades till att även gälla gbg-området och det dök upp en liten inca universal för 500kr. Jag tänkte att om inte annat så är motorn och sladden värd det och åkte upp och köpte den.
Som alla vet så dyker det alltid upp bättre/billigare/närmare maskiner strax efter att man köpt en maskin.. Så även nu.. Eftersom stjärnorna stog i rätt konstellationer så var sambon och barn bortresta, således ingen man behöver förklara för varför man skulle kunna tänka sig att åka och kolla på en såg till..(jag skulle ju faktiskt bara kolla)..
En lycka kommer sällan ensam.. Och plötsligt har jag 3 bordsågar i min verkstad. Eftersom verkstaden består av ett rum om 2.5*2.5m i källaren så var det plötsligt väldigt svårt att själv komma in.
Så kan vi inte ha det tänkte jag..och gjorde ingenting i ett par månader.. Men nu vill jag faktiskt komma in där, och för att komma in och kunna röra sig så måste lite saker säljas.
Så min tanke är att sälja den lilla inca-sågen, när jag skulle lasta ur den hemma så sprack ett fäste till bordet (troligen fanns där en mindre spricka redan för jag lyfte sågen i sågkroppen och då föll den lilla biten ut från bordet).
Inte kan man sälja en trasig såg, visserligen är inte tilt-funktionen det säkraste här på jorden men bordet ska ju iaf sitta fast i sågen.
Så jag gör helt enkelt en tråd här där jag postar mina försök att fixa till sågen, om någon vill köpa den för inköpspris (500kr) är det bara att pma, annars hamnar den på blocket när den är klar. För 500kr+det material som ev behövts för att fixa den.
Bilder och påbörjat fix kommer i nästa inlägg. Goda råd, pekpinnar, positiv och negativ kritik är välkommen
Som alla vet så dyker det alltid upp bättre/billigare/närmare maskiner strax efter att man köpt en maskin.. Så även nu.. Eftersom stjärnorna stog i rätt konstellationer så var sambon och barn bortresta, således ingen man behöver förklara för varför man skulle kunna tänka sig att åka och kolla på en såg till..(jag skulle ju faktiskt bara kolla)..
En lycka kommer sällan ensam.. Och plötsligt har jag 3 bordsågar i min verkstad. Eftersom verkstaden består av ett rum om 2.5*2.5m i källaren så var det plötsligt väldigt svårt att själv komma in.
Så kan vi inte ha det tänkte jag..och gjorde ingenting i ett par månader.. Men nu vill jag faktiskt komma in där, och för att komma in och kunna röra sig så måste lite saker säljas.
Så min tanke är att sälja den lilla inca-sågen, när jag skulle lasta ur den hemma så sprack ett fäste till bordet (troligen fanns där en mindre spricka redan för jag lyfte sågen i sågkroppen och då föll den lilla biten ut från bordet).
Inte kan man sälja en trasig såg, visserligen är inte tilt-funktionen det säkraste här på jorden men bordet ska ju iaf sitta fast i sågen.
Så jag gör helt enkelt en tråd här där jag postar mina försök att fixa till sågen, om någon vill köpa den för inköpspris (500kr) är det bara att pma, annars hamnar den på blocket när den är klar. För 500kr+det material som ev behövts för att fixa den.
Bilder och påbörjat fix kommer i nästa inlägg. Goda råd, pekpinnar, positiv och negativ kritik är välkommen
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Med småbarn hemma får man helt enkelt fixa när man får tid över, och försöka dela upp fixet så att det alltid gör att avbryta..
Först lite bilder på sågen från början, samt det skadade fästet/örat.
Sen lite bilder efter en stunds rengörning.
Först lite bilder på sågen från början, samt det skadade fästet/örat.
Sen lite bilder efter en stunds rengörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Trasig aluminium är jobbigt om man som jag inte har svets och inte känner någon med svets.. Limma kanske skulle hålla..kemisk metall håller inte..
När jag var yngre så testade jag någon gång att zink-löda, det gick bra då så varför inte försöka nu också?
Först göra en pappmall, föra över den på plåt och böja till.
Rostfri plåt hittas lättast i köket.
Sen fila lite på ytan där lodet ska fästa in.
Montera på formen
Jag testade att täta den med lite kemisk metall, dum idé visade det sig eftersom den antände när jag la p låga..
Zinklod från biltema och en bågfil för att få lagom bit zink.
När jag var yngre så testade jag någon gång att zink-löda, det gick bra då så varför inte försöka nu också?
Först göra en pappmall, föra över den på plåt och böja till.
Rostfri plåt hittas lättast i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen fila lite på ytan där lodet ska fästa in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montera på formen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testade att täta den med lite kemisk metall, dum idé visade det sig eftersom den antände när jag la p låga..
Zinklod från biltema och en bågfil för att få lagom bit zink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Sen behövs en brännare av något slag, biltemagas och Biltema brännaren är i minsta laget men det var vad som fanns hemma.
Lägg alubiten+zinket i ugnen så varmt det går nedan man plockar fram resten. Zink smälter vid sisådär 400g och ungen kan ju hjälpa en bit på vägen.
Ladda med en cykeleker för att bryta oxiden, ställ allt på en tegelbit, stäng av brandvarnaren så inte resten av familjen vaknar, ta fram brandsläckare (eller gör alltihop utomhus eftersom zink-ångorna inte är särskilt nyttiga )
Sen är det bara att elda på med brännaren till zinket smälter mot formen, peta med en eker mot aluminiumen under ytan för att bryta oxidlagret.
Hyggligt resultat men kommer inte vinna några priser
. Filar till undersidan så att den ligger i plan, tyvärr hade plåten slagit sig lite så en gnutta ojämt men tillräckligt för att få bra anläggning.
Lägger gamla biten ovanpå för att måtta hålet..
Avlångt hål..här hade en fräs varit behändig..
Som tur är har jag precis vad som behövs för att göra ovala hål ändå!
Och sen montering:
Lägg alubiten+zinket i ugnen så varmt det går nedan man plockar fram resten. Zink smälter vid sisådär 400g och ungen kan ju hjälpa en bit på vägen.
Ladda med en cykeleker för att bryta oxiden, ställ allt på en tegelbit, stäng av brandvarnaren så inte resten av familjen vaknar, ta fram brandsläckare (eller gör alltihop utomhus eftersom zink-ångorna inte är särskilt nyttiga )
Sen är det bara att elda på med brännaren till zinket smälter mot formen, peta med en eker mot aluminiumen under ytan för att bryta oxidlagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyggligt resultat men kommer inte vinna några priser
. Filar till undersidan så att den ligger i plan, tyvärr hade plåten slagit sig lite så en gnutta ojämt men tillräckligt för att få bra anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger gamla biten ovanpå för att måtta hålet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlångt hål..här hade en fräs varit behändig..
Som tur är har jag precis vad som behövs för att göra ovala hål ändå!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen montering:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kombinationen ryobi-dragare med biltema-borr som, vare sig man vill eller inte, fräser ovala hål?
Skulle vilja säga "snyggt jobbat!" men det vore nog att fara ovarsamt fram med sanningen. Uppfinningsrikt däremot!
Skulle vilja säga "snyggt jobbat!" men det vore nog att fara ovarsamt fram med sanningen. Uppfinningsrikt däremot!
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Japp, chucken på ryobin vobblar lite, biltemaborren är tveksamt raka. En utmärkt kombinationEmil_K skrev:
Kvällens jobb blev att skruva isär höjningsmekanismen och rengöra glidytorna.. Låg 3-4mm packat sågdamm där.. Glömde dock bort att ta bilder på det
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Klicka här för att svara
