21 758 läst ·
31 svar
22k läst
31 svar
Bordsåg Bosch GTS10 eller Makita 2704
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Masses, vem är det du frågar?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ok, vinkelanslaget är dåligt, men det spelar mig liten roll, eftersom jag har andra saker att såga vinklar med om det behövs. Det är klvyningen som är A och O för mig. Parallellanslaget är bra, men om man inte är aktsam går det att klämma fast det i fel vinkel, så jag är väldigt noga med att samtidigt som jag spänner fast det, trycka det mot sågen i framkant så att det låser i 90 grader helt enkelt.
Vinkelanslaget är rangligt. Det har ganska stort glapp i spåret det löper , det innebär att inga precisionsvinklar skall sågas där, det blir istället kap/gersågen som får göra det jobbet. Vidare skall också nämnas att spåret som vinkelanslaget löper i inte har "standarddimension" vilket innebär att eftermaknadstillbehör inte passar t ex. http://www.incra.com/product_miter_1000.htm.
Här kom svaret från INCRA!
Hi,
The DW744 is a likely fit, the Bosch is questionable. In either case, it would be wise to get a measurement from the slot with calipers. A “standard” slot is 9.53mm deep and the narrowest part is 19.05mm wide. The Miter 1000’s bar has a width range of about 18.8mm to 19.43mm. The Bosch saws are notorious for oversize slots, sometimes 0.5mm wider than “standard”.
Sorry, there is no easy conversion to metric, as the positioning mechanics in the stop and fence also need to be changed. The 1/32” spacing on the racks would keep the stop from aligning over a metric scale.
Best regards,
Mark Mueller
Field Operations Manager
Taylor Design Group, Inc.
1605 Crescent Circle, Suite 400
Carrollton, TX 75006
www.incra.com
Remote Office: 317.287.0340
E-mail: mark@incra.com
Hi,
The DW744 is a likely fit, the Bosch is questionable. In either case, it would be wise to get a measurement from the slot with calipers. A “standard” slot is 9.53mm deep and the narrowest part is 19.05mm wide. The Miter 1000’s bar has a width range of about 18.8mm to 19.43mm. The Bosch saws are notorious for oversize slots, sometimes 0.5mm wider than “standard”.
Sorry, there is no easy conversion to metric, as the positioning mechanics in the stop and fence also need to be changed. The 1/32” spacing on the racks would keep the stop from aligning over a metric scale.
Best regards,
Mark Mueller
Field Operations Manager
Taylor Design Group, Inc.
1605 Crescent Circle, Suite 400
Carrollton, TX 75006
www.incra.com
Remote Office: 317.287.0340
E-mail: mark@incra.com
Jag måste då säga att jag är mycket nöjd med min GTS10. Visst, vinkelanslaget glappar lite, verkar glappa olika för olika personer. För mig glappar den rätt lite. Nu använder jag till 95% parallellanslaget så vinkelanslaget bryr jag mig inte så mycket om.
Däremot så kände jag på Makitan då jag funderade på bänksåg. Makitan var rappligare i parallellanslagets konstruktion och dessutom ett par tusen dyrare vid det tillfället så det avgjorde även om jag favoriserar Makita framför Bosch.
Har funderat på att vid tillfälle fixa en ny styrning för att få ett vinkelanslag i toppklass.
Däremot så kände jag på Makitan då jag funderade på bänksåg. Makitan var rappligare i parallellanslagets konstruktion och dessutom ett par tusen dyrare vid det tillfället så det avgjorde även om jag favoriserar Makita framför Bosch.
Har funderat på att vid tillfälle fixa en ny styrning för att få ett vinkelanslag i toppklass.
Precis så gjorde jag också, det blev helt plötsligt en användbar såg. Man får vara försiktigare och koncentera sig vid arbete med sågen fast det är ju egentligen inte meningen att man ska såga i sömnen heller...mattiasp skrev:
Jag gör såna där "push sticks" av rester för att kunna såga tunt och mata igenom med pinnen som "offer".
Med en klyvkniv så kan man göra många saker som annars inte är möjligt. Som då jag tillverkade profiler för att sätta i bakkant på den renoverade trappan, "urfräsningen" gjordes enklast, bäst och snabbast med sågen. Då blir ju klingan gömd vilket inte skulle vara speciellt säkert utan klyvkniv.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer