Jag fick en ytterdörr från Bordörren inmonterad av 2 snickare den 1 Juni 2009 och var mycket nöjd, i fem timmar. När jag kom hem från arbetet 17:00 var det svårt att trycka ner handtaget för att öppna dörren. Det visade sig att dörren buktade ut på mitten. Jag kontrollerade med ett stegpass och den buktade ut mer 3-4 mm på mitten av låssidan! Det gjorde att låskolvarna låg i spänn då dörren var stängd. Några timmar senare hade dörren åter blivit plan och fungerade perfekt. Så här står det på Bordörrens hemsida:

Ytterligare en fördel med vår dörrkonstruktion är att stål utvidgas mindre än aluminium vid temperaturväxlingar – till skillnad från aluminium strävar stål alltid efter att återgå till sin naturliga form. Stålplåten fungerar dessutom som fuktspärr.

Detta innebär att en Bordörr varken slår sig eller buktar åt något håll, utan håller formen år efter år, trots vårt hårda klimat och årstidernas inverkan. Det lämnar vi 10 års formgaranti på.


Vid ett samtal med Bordörren blir jag rekommenderad att justera låsblecket så att dörren får lite mer spelrum vilket jag gjorde men det finns ju ingen möjlighet att kompensera för en dörr som rör sig 4 mm.
Nu återstår att se vad som händer när deras servicetekniker är i Stockhom i slutet av juni. Jag får bara hoppas på att det är solsken den dagen och att de infinner sig vid 17:00 eftersom det endast är eftermiddagssolen som strålar på dörren.
 
Jag har nu haft besök av en representant från BOR-dörren och han kunde konstatera att dörren vid tillfället buktade 2,5 mm och att den på grund av detta var svår att öppna.

Han berättade också att det är acceptabelt att en dörr bukta sig upp till 4 mm av solstrålningen. Givetvis ska åter bli plan då den svalnat!

En trolig orsak till mitt problem kan vara att låsets konstruktion inte klarar sidokrafter på låskolven. Tydligen är dessa problem nya men inte okända.
Jag återkommer när Bordörren har presenterat hur de ska avhjälpa problemet.
Är det dessa ökända Assa 2000 evo som är boven?

Jag vill tillägga att jag så här långt fått bra snabbt, professionellt och trevligt bemötande hos Bordörren.
 
Har idag fått besked från Bordörren att de kommer och monterar en ny dörr vecka 47.
Om allt går som förväntat så, och den nya dörren inte har samma fel, är problemet löst! Bordörren har hanterat ärendet på ett professionellt sätt, utan en massa påtryckningar från min sida så av dem kan jag tänka mig handla igen!
 
En liten uppdatering!
Bordörren ändrade sig innan besöket och bestämde sig istället för att byta slutbleck så att dörren kunde justeras ut och avlasta spänningen i låskolvarna då dörren buktar. Dvs så att dörren glappar då dörren inte buktar sig. När så vintern kom kände vi att ett rejält kallras. eftersom det var en glipa mellan dörr och karm på låssidan.
6 veckor efter mitt klagomål om detta kom Bordörren och bytte tätningslist till en tjock sådan så att kallraset upphörde.
Då de varma solstrålarna infann sig i maj månad, och dörren igen blev en pilbåge, kunde inte yngsta sonen trycka ned handtaget för att öppna dörren. Hoppas att han aldrig har behov att snabbt öppna dörren när han är hemma ensam.
Utöver detta är jag missnöjd med att dörren i stängt läge sticker ut ca 4-5 mm utanför karmen på låssidan.
Det känns ju inte som vi köpt en kvalitetsdörr för 16´.
Efter nya påstötningar så säger men att vi ska få ett nykonstruerat låsbleck från ASSA som ska lösa våra problem. Hur nu det ska kunna kompensera för en dörr som buktar som en pilbåge!
Jag återkommer!
 
Vore jag i dina kläder skulle jag inte acceptera de lösningar som Bordörren nu försöker leverera till dig. Jag har aldrig sett en ny dörr som slår sig på det sätt du beskriver så det verkar helt orimligt. Det är ju dessutom så mycket att det syns antar jag.

Du har redan haft nog tålamod med detta. Begär en ny dörr alternativt backa köpet helt och köp en annan dörr. Visst ska man låta leverantören lösa problemet, men det betyder ju inte att man ska acceptera vilka lösningar som helst.
 
Jag har krävt att dörren byts ut men Bordörren, som mätte upp 2,5mm buktning vid sitt besök, tycker att det ska räcka med justering. Då jag påpekade att jag mätt upp 4 mm så fick jag följande svar:
Toleransen för hur mycket dörrbladet får bukta utan att det skall vara en anledning till reklamation är just 4 mm, varför det bör gå att få er dörr att fungera med de justeringsmöjligheter som finns i dörren.

suck!
 
Hade varit billigare för dem att skicka ett nytt dörrblad än att åka fram o tillbaka o byta slutbleck ena gången och tätningslister andra gången....Vad kostar ett dörrblad för dem ?? De skulle tänkt lite längre....
 
Om man har massor av klagomål så blir det billigare att vänta ut kunderna med diverse villospår, ungefär som Toyota ... sedan är det många företag som inte förstår att "kund service" är en speciell mentalitet som kräver personer med en speciell läggning och professionalism, det går inte at använda t.ex. sina säljare till det !
 
verktygsgurun skrev:
Hade varit billigare för dem att skicka ett nytt dörrblad än att åka fram o tillbaka o byta slutbleck ena gången och tätningslister andra gången....Vad kostar ett dörrblad för dem ?? De skulle tänkt lite längre....
tydligen är det omöjligt att fixa bucklan med dörrbyte eftersom alla dörrar har samma fel och tål inte direkt sol.
Garanterat dålig konstruktion! Gissar att ju mer man kompenserar med ökad glapp dess mer kommer det att bukta
Jag skulle häva köpet
gaia
 
Det verkar som ytterdörrars längdutvidgningskoefficient är proportionell mot priset. Som huvuddörr har jag en svindyr dörr från Ekstands. Jag har fått hyvla ner karmen för att det överhuvud taget ska gå att öppna den på sommaren. Ändå sitter den i spänn så fort det blir varmt, men det går inte att hyvla mer, för då kommer det att bli fritt drag under vintern.
Därutöver har jag två ytterdörrar till, men där blev det Byggmax 3000-kronors. Dem har det aldrig varit något problem med.
 
Bordörren har idag informerat om att man beslutat att dörrbladet ska bytas ut vecka 35.
Skönt att det verkar lösa sig. d^_^b
 
stilofunk skrev:
Bordörren har idag informerat om att man beslutat att dörrbladet ska bytas ut vecka 35.
Skönt att det verkar lösa sig. d^_^b
Bra slut på en tråkig historia!

gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.