Funderar på att köpa en bord med hollänskt utdrag. Fördel: ingen delad bordskiva i hopfällt läge. Jag har aldrig haft och är inte säker hur det fungerar i praktiken.

Kan man dra ut bara en skiva och förlänga den bara "halvvägs" eller måste man ALLTID dra ut båda förlängningsskivor så att bordet inte tippar ?
Har sett på nätet med båda skivor utdragna men vill ha valmöjlighet att dra ut bara ett skiva.
Misslyckades att googla fram det :(
Ni som vet hur det fungerar .... berätta
taksam för svar :)
gaia

Redigerat av moderator:
Nu vet jag inte vad du menar med "holländskt utdrag", men om det är två förlängningsskivor som dras ut från under den hela skivan, en vid vid vardera kortsidan, så brukar det fungera bra att dra ut bara den ena. Skivorna löper på kilformade gejdrar så att den övre, i utdraget läge mittre, skivan alltid ligger i samma nivå.

Den här lösningen gavs av Carl Malmsten 1942:

Redigerat:
Tack fahlis !
Ja det är den version som har skivorna staplade på varandra och man ser kanten på alla skivorna som om det var en dubbelmacka :).
Vad bra att bordet är så flexibelt som jag hoppades.

Nu lägger jag upp lite bakgrundsfunderingar som resulterade i frågan. Kanske blir det till hjälp för andra i samma läge?
Jag tycker inte om bordsförlängningssystem med inläggsskivor som resulterar att man har en delad bordskiva till vardags. Till fest då och då är det ok.
Andra system kräver att man förvarar förlängningsskivor någon annanstans eller har en stor hängande alltid i kanten.
Till slut hittade jag holländsk utdrag som den perfekta lösningen och hade svårt att tro att den verkligen är så perfekt . Har aldrig förr haft kontakt med en så smart system.

Bor man i stort hus så är det inte så viktigt men vi planerar flytta till en lägenhet och då är det bra med flexibla lösningar typ compact living. Och jag tycker det känns ensamt när 2 pers sitter vid en 2m bord .... som om några saknades hela tiden ? En flexibel bord löser det med :)
Tack för svaret !
Nu kan jag söva lugnt :)
gaia

Redigerat av moderator:
Har aldrig hört benämningen holländskt utdrag förut. Alltid finns det något nytt att lära. :o
Föräldrarna hade ett sådant matbord. Det stod för det mesta med ena skivan ständigt utdragen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.