Jag har skuggläst diskussionen ett tag och funnit den intressant med olika perspektiv på risk. Många bra argument har framförts från olika vinklar från vad det verkar både mer och mindre sakkunniga. Jag försökte hitta en mer officiell sammanställning och hittade ett exjobb från SLU som jag inte sett citeras i tråden. Lite intressanta observationer:

Träd har fått ett dåligt rykte i staden och samhället accepterar mer eller mindre inte att träd faller. Den verkliga risken att skadas av träd är extremt liten och i Storbritannien hävdas det att det är större risk att bli dödad av blixten.
I Sverige har vi inte riktigt samma lagliga förhållande till träden som i USA och Storbritannien. [...]
Bland de 25 av 30 förvaltningar som svarat på enkäten har ingen rapporterat en dödsolycka och bara en har medgett att det förekommit personskador.
En stad utan träd skulle helt klart inte vara fördelaktig med all forskning som visar att träd betyder mycket för vårt välbefinnande.
[Men] att medvetet behålla farliga träd anses inte brukligt, hur liten risken än är.
Jag tycker detta och tidigare svar från de sakkunniga i tråden är tillräckligt vägledande. Men ska jag lägga till mina personliga reflektioner så skulle jag låta dom stå kvar och vara mer orolig för vägen utanför där det kan komma någon dåre i 180, kanske bäst att bygga en mur eller gräva bort vägen helt.

• Gilla
Arborists_sthlm och 4 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Förstår inte ditt resonemang faktiskt.
Du skriver själv citat "föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren."
Nästa gång det faller en gren så har ni kanske inte sån tur så att någon inte får en gren i huvudet eller på bilen. Tänk om ett barn får grenen på sig...
En sån tall gör enorm skada om den faller på ett hus, bil eller människor.

Jag hade "tur" för några år sedan vid en storm. Kvällen innan hade jag varit i väg och handlat och för att inte bära en massa kassar för långt körde jag bilen så nära ytterdörren jag kunde.
Den skulle egentligen stå på min parkering 15-20 meter från huset vid skogskanten men jag var så slut och det var mörkt så jag lämnade bilen där och skulle parkera den rätt dagen efter.
Om jag hade parkerat där jag skulle så hade jag haft en platt bil dagen efter.
Under stormen på natten kom en stor tall, större än dina, fallande och hade min bil stått där hade den träffat rakt över bakluckan, taket och huven.
Jag fick hämta en granne som fick hjälpa mig att kapa upp den och dra undan den med traktor.
Då jag bodde mitt i skogen var det ingen fara för att någon annan eller annans egendom skulle bli skadad, men dina tallar står vid din infart, nära en väg och andra hus.
Ta bort dom och plantera något vackert lägre träd eller fruktträd där i stället om du absolut vill ha träd på var sida infarten.
Jag hade aldrig tagit risken att ha dom kvar för dom kan skada andra eller deras egendom.
Ditt eget huvud eller bil verkar du inte vara så rädd om, men du har kanske en familj att tänka på.
Många dog i senaste stormen, 13 personer tror jag det var, och flera av dom av just fallande träd.
Tror inte en bil som är konstruerad för att tåla en krock i hög hastighet blir platt av ett fallande träd. Iallafall inte en tall med stor krona.
Det betyder inte att jag vill träffas av en fallande tall men jag tror framför allt inte att jag riskerar att vara under en tall när det blåser storm och fallrisken är som störst. Mitt hus kommer heller inte krossas om det ytterst osannolika händer. Men lite reparation lär det bli. Träd är stora.
Och vanliga privatpersoner skadas ytterst sällan av fallande träd. Däremot är röjning av fallna träd farligt och drabbar tyvärr yrkespersoner efter varje större storm. Säkert som ett resultat av stress och tidsbrist när hela städer står utan ström.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B byabin skrev:
Jag har skuggläst diskussionen ett tag och funnit den intressant med olika perspektiv på risk. Många bra argument har framförts från olika vinklar från vad det verkar både mer och mindre sakkunniga. Jag försökte hitta en mer officiell sammanställning och hittade ett exjobb från SLU som jag inte sett citeras i tråden. Lite intressanta observationer:

Jag tycker detta och tidigare svar från de sakkunniga i tråden är tillräckligt vägledande. Men ska jag lägga till mina personliga reflektioner så skulle jag låta dom stå kvar och vara mer orolig för vägen utanför där det kan komma någon dåre i 180, kanske bäst att bygga en mur eller gräva bort vägen helt.
Nu handlade det kanske inte så mycket om träd eller inte träd. Det var mer storleken på dem. Flera har skrivit i tråden om erfarenheter när stora, friska träd av en eller annan anledning åkt ned och orsakat problem.
Att ta bort träd som blivit för stora och föryngra är väl bara en naturlig utveckling. :)

Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Allt handlar inte om riskanalys.
Träd kan om dom blir stora "ta över" med massiv skugga och leverera massa skräp, barr eller löv. Sedan blir dom bara svårare och svårare att ta ner eller tukta utan en arborist. Utöver det har många trädslag rötter som kan leta sig in i äldre avlopps- eller dagvattenledningar. Har själv sett exempel på sådant 6 m från en björk.
.
Om man nu vill göra en riskanalys för olycka finns det många modeller för det, men den enklaste är att värdera sannolikhet respektive konsekvens och multiplicera värdena. I tallarnas fall är såklart sannolikheten för att dom ska ramla på något/någon mycket låg, men konsekvensen i så fall hög. Det skulle ge dom medel eller under något under medel i en sådan "poängbedömning".

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
B Bichonen skrev:
Hittade en artikel nu där dom beskrev en del.
[länk]
I Nederländerna har fyra personer dött efter att ha blivit under träd som stormen slitit loss. På Irland dog en kanadensisk man av samma orsak.
Det framgår ingenting om omständigheterna kring dessa dödsfall så det är svårt att relatera dem till TS fråga.
En kvinna uppges ha dött i London då ett träd föll på bilen hon färdades i.
Det är inte så smart att ge sig ut med bil under en sån kraftig storm. Think of it as evolution in action.

H Hasse C skrev:
Tror inte en bil som är konstruerad för att tåla en krock i hög hastighet blir platt av ett fallande träd. Iallafall inte en tall med stor krona.
Det betyder inte att jag vill träffas av en fallande tall men jag tror framför allt inte att jag riskerar att vara under en tall när det blåser storm och fallrisken är som störst. Mitt hus kommer heller inte krossas om det ytterst osannolika händer. Men lite reparation lär det bli. Träd är stora.
Och vanliga privatpersoner skadas ytterst sällan av fallande träd. Däremot är röjning av fallna träd farligt och drabbar tyvärr yrkespersoner efter varje större storm. Säkert som ett resultat av stress och tidsbrist när hela städer står utan ström.
Det handlar ju helt och hållet om hur stort trädet är. TS tallar är stora.
Ett stort träd klarar inga tak av.
Se bild 2 på sidan.
Flera personer fördes till sjukhus efter att ett stort träd föll över ett hus i Krathusvej i Danmark.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLXw3E/se-bilderna-fran-stormen-malik

Här blev hela lägenheten förstörd.
https://www.sydsvenskan.se/2022-01-30/trad-rasade-in-i-britt-maries-lagenhet-en-fruktansvard-small

Bilar är konstruerade att tåla krockar från alla håll förutom taket som är dess svagaste punkt.
Nu hade jag fått stammen rätt över bilen bakifrån från bakluckan. Kronan var på andra sidan vägen långt ifrån fronten på bilen. Det var ett riktigt as till tall. Inte ofta man ser så grova.
Bara ren tur att jag var så trött och slut och inte orkade parkera om bilen vid skogskanten där den brukade stå.

Bil krossad av träd. En dog, en svårt skadad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoxbMK/krossade-av-tradet
https://korea1.ru/sv/avtopravo/chto_delat_esli_na_avtomobil_upalo_derevo/

Redigerat:
Det behöver inte vara krångligt att ta ned, kommer man i nätheten med lastbil så beställ en sådan som tar ned den med en arm direkt i container på lastbilen.
Snabbast och enklast och kanske billigare.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ditt argument som är märkligt. Dels växer det träd i överflöd i Sverige, vilket minskar betydelsen av ett endkilt träd,
Det finns även stränder i överflöd, men jag har ändå ingen på min tomt.

Så, det är väl snarare så att det blir en förlustaffär att ha kvar träden med allt vad det innebär i kostnader för arborister som skall beskära träden lite nu och då, eventuella person och sakskador som kan uppstå, samt det eviga städandet med barr o pinnar i hängrännor och på tomten…
Konstigt, under alla år jag bott i hus så har den kostnaden varit exakt noll.

B Bichonen skrev:
13 personer och det var under stormen Eunice som fick namnet Nora i Sverige.
Om det var privatpersoner eller inte har väl knappast med saken att göra.
Jo det har rätt mycket med saken att göra...

• Gilla
1
  • Laddar…
Nissens
GlennB GlennB skrev:
Det finns även stränder i överflöd, men jag har ändå ingen på min tomt.

Konstigt, under alla år jag bott i hus så har den kostnaden varit exakt noll.
Så stränder växer i Sverige??? Det blir fler o större stränder hela tiden precis som med skogen menar du? Känns som att du hade otur när du tänkte där…

om du hade läst tråden så skall TS anlita arborister för att anstma träden så att problemet inte återkommer.
Menar du att arborister är gratis?
Och vad har detta med ditt boende att göra?

Som skogsägare och timmerman kan jag bara säga en sak.

Risken för att de där tallarna skall blåsa omkull och träffa en människa (som sannolikt hinner undan så pass att han hon bara blir litet blåslagen av de yttersta kvistarna) är i samma storleksklass som risken för att hela familjen skall bli påkörda och dödade av ett förbipasserande rattfyllo. Hus som är byggda fr att tåla svenska snölaster brukar också tåla träd i den där storleksklassen även om man kanske måste byta en takstol och några kvadratmeter tak.
Likväl ser somliga stadsbor varenda träd som ett faromoment som måste avlägsnas...... medan rattfyllon ursäktas.....

Det finns överhuvudtaget inget personsäkerhetsmässigt skäl att fälla dem ännu på 100 eller 150 år om de håller sig friska. De orsakerna som finns är ideologiska.

• Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Som skogsägare och timmerman kan jag bara säga en sak.

Risken för att de där tallarna skall blåsa omkull och träffa en människa (som sannolit hinner undan så pass att han hon bara blir litet blåslagen av de yttersta kvistarna) är i samma storleksklass som risken för att hela familjen skall bli påkörda och dödade av ett förbipasserande rattfyllo.
Likväl ser somliga stadsbor varenda träd som ett faromoment som måste avlägsnas...... medan rattfyllon ursäktas.....

Det finns överhuvudtaget inget personsäkerhetsmässigt skäl att fälla dem ännu på 100 eller 150 år om de håller sig friska. De orsakerna som finns är ideologiska.
Märkligt att du säger det eftersom det redan ramlat ned rätt stora grenar. Så det du påstår inte kan hända har redan inträffat.
Hade de stått i skogen hade det varit som du säger.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt att du säger det eftersom det redan ramlat ned rätt stora grenar. Så det du påstår inte kan hända har redan inträffat.
Hade de stått i skogen hade det varit som du säger.
Tallar som står öppet kommer ofta till en punkt där kvistarna blir för långa för sin egen hållfasthet. Det är helt normalt att stora kvistar bryts av på det där viset när det plötsligt kommer blötsnö. I allmänhet ser man och hör minst en halvminut på förhand vad som håller på att ske och det finns ingen lag som säger att man måste ställa sig mitt under för att försöka bli ihjälslagen.

Jag förmodar att du Nissens alltid när du ser en byggnad med rasrisk rusar dit och ställer dig på farligaste stället och hoppar och alltid när du ser en bil komma så hoppar du ut på gatan framför den?

• Haha
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Tallar som står öppet kommer ofta till en punkt där kvistarna blir för långa för sin egen hållfasthet. Det är helt normalt att stora kvistar bryts av på det där viset när det plötsligt kommer blötsnö. I allmänhet ser man och hör minst en halvminut på förhand vad som håller på att ske och det finns ingen lag som säger att man måste ställa sig mitt under för att försöka bli ihjälslagen.

Jag förmodar att du Nissens alltid när du ser en byggnad med rasrisk rusar dit och ställer dig på farligaste stället och hoppar och alltid när du ser en bil komma så hoppar du ut på gatan framför den?
Precis, och i skogen är det inget problem, men i en trädgård och nära byggnader är det en annan sak.

Nyss sade du att det inte finns några säkerhetsrisker med träden, nu plötsligt finns det en risk ändå säger du. Ingen har sagt att risken är stor, men den finns.

Så stora träd hör hemma i skogen helt enkelt.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Så här ser jag på saken, risken att det kommer komma en till stor gren inom de närmsta 5 åren är väl typ 95% så jag hade inte parkerat min bil under om det blåser ordentligt. Hade dock inte varit orolig för att trädet skulle komma farande, det är för låg risk i min bok.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.