Hej! När man renoverar badrum i ett hus från -80, borde man då göra ett stambyte? Tekniska livslängden på stammar står ofta angivna till 40-år, men när jag läser om stambyten så handlar det ofta om hus byggda på typ 60-talet. Jag förstår att det krävs en VVS-besiktning för att besvara frågan för ett specifikt hus, men finns det något allmänt svar?

Antar att man gör en koll av stammarna innan man bygger upp ett fräscht badrum, men vad gör man om de ser ok ut? Bygger upp ett nytt badrum och hoppas att stammarna håller i 15 år till? Byter ändå, när man ändå river i badrummet?
 
Vad var du för typ av rör, plast eller gjutjärn? Om gjutjärn , är de i gott skick eller rostiga?
 
K kallekarwe skrev:
Hej! När man renoverar badrum i ett hus från -80, borde man då göra ett stambyte? Tekniska livslängden på stammar står ofta angivna till 40-år, men när jag läser om stambyten så handlar det ofta om hus byggda på typ 60-talet. Jag förstår att det krävs en VVS-besiktning för att besvara frågan för ett specifikt hus, men finns det något allmänt svar?

Antar att man gör en koll av stammarna innan man bygger upp ett fräscht badrum, men vad gör man om de ser ok ut? Bygger upp ett nytt badrum och hoppas att stammarna håller i 15 år till? Byter ändå, när man ändå river i badrummet?
Är inte expert men jag ser inte någon poäng med det om det inte finns direkta fel eller problem. Du har stammar av plast och de lär hålla mer än 40 år. Att byta stammar är viktigt om man har gamla i järn som rostar och tillslut spricker o läcker.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad var du för typ av rör, plast eller gjutjärn? Om gjutjärn , är de i gott skick eller rostiga?
I ett hus byggt 80? Ska vara byggt av en nostalgiker för att ha gjutjärn ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K kallekarwe skrev:
Hej! När man renoverar badrum i ett hus från -80, borde man då göra ett stambyte? Tekniska livslängden på stammar står ofta angivna till 40-år, men när jag läser om stambyten så handlar det ofta om hus byggda på typ 60-talet. Jag förstår att det krävs en VVS-besiktning för att besvara frågan för ett specifikt hus, men finns det något allmänt svar?

Antar att man gör en koll av stammarna innan man bygger upp ett fräscht badrum, men vad gör man om de ser ok ut? Bygger upp ett nytt badrum och hoppas att stammarna håller i 15 år till? Byter ändå, när man ändå river i badrummet?

SJÄLVKLART så byter man när man ändå river upp :surprised: 42 år liksom, jag hade inte ens funderat på att behålla något.
 
Sen är det intressant att veta vad det är för grund på huset, det påverkar hur svårt det är att byta avloppsrören. Krypgrund, källare, platta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad var du för typ av rör, plast eller gjutjärn? Om gjutjärn , är de i gott skick eller rostiga?
Jag vet inte, har inte köpt huset jag funderar på att renovera ännu. Vill bilda mig en uppfattning om vilka renoveringar som borde göras nu och vilka som kan vänta för att uppskatta kostnad och arbete inför ev köp.

Plast mest troligt i 80-talshus?
 
T TypRätt skrev:
Är inte expert men jag ser inte någon poäng med det om det inte finns direkta fel eller problem. Du har stammar av plast och de lär hålla mer än 40 år. Att byta stammar är viktigt om man har gamla i järn som rostar och tillslut spricker o läcker.
Tack för input! De lärde verkar tvista i frågan. Antar att det handlar om att beräkna risken för att rören ska paja innan ens nya badrum ska bytas ut.
 
Du måste byta golvbrunn för den är inte godkänd, så någon form av åtgärd mot avloppstam blir det i badrummet. Sedan beror det lite på om det är betong eller träbjälklaget hur omfattande arbetet blir och hur mycket man byter.
Men generellt byte i ett 80-talshus är inte aktuellt.
 
G GoGetLost skrev:
SJÄLVKLART så byter man när man ändå river upp :surprised: 42 år liksom, jag hade inte ens funderat på att behålla något.
Ja, det känns rimligt att byta på ett sätt. Men jag har tittat på VÄLDIGT många hus byggda 75-85 och i princip inga har bytt några stammar trots nyrenoverade badrum, så jag tänker att man kanske inte ska stirra sig blind på den där tekniska livslängden?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sen är det intressant att veta vad det är för grund på huset, det påverkar hur svårt det är att byta avloppsrören. Krypgrund, källare, platta?
Platta, vilket jag antar gör byte krångligare?
 
Då blir det troligtvis att man hugger upp plattan så mycket att golvbrunn kan bytas.
Flyttas inga andra anslutningar till hand/toalett är det tveksamt om mera behöver huggas upp, men det får kontrollen avgöra om det blir aktuellt för renovering.
Sedan är det också beroende om det finns golvvärme eller om det ska finnas efter renovering.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du måste byta golvbrunn för den är inte godkänd, så någon form av åtgärd mot avloppstam blir det i badrummet. Sedan beror det lite på om det är betong eller träbjälklaget hur omfattande arbetet blir och hur mycket man byter.
Men generellt byte i ett 80-talshus är inte aktuellt.
Tack! Ja, att man ska byta golvbrunn har jag koll på. Påverkar grunden och bjälklaget hållbarheten på rören (kan de ligga mer eller mindre ”skyddat” eller så?) eller bara hur meckigt det är att byta dem?
 
Jag kanske ska tillägga att om det är så att ni ändå ska flytta på befintliga golvbrunnar så hela golvet ska bilas upp ja då hade jag bytt med men jag hade aldrig bilat upp golvet för att byta plaströr, om de inte varit något problem med avrinning/stop/lukt idag så känns det som större risk att du råkar ut för en klåpare som byter o skapar ett problem än att dessa plaströr skulle bli ett problem innan det är dags för nästa renovering.
 
  • Gilla
kallekarwe
  • Laddar…
Som sagt avlopp från den tiden finns oftast ingen anledning att byta bara av åldersskäl. Sedan kan det ju finnas direkta fel. Som bakfall, sättningar som spräckt rören osv. Ganska ovanligt.

Går man däremot tillbaka till mitten av 70 talet så har man första generationen plaströr, som dels är spröda (kallas äggskalsrör), dels har limmade fogar som ofta läcker. Jag är rätt säker på att de inte användes så sent som på 80 talet, men har du inte köpt ännu så försök kontrollera. Går det synliga rör någonstans, ta en bild. De dåliga är ljusgråa, nästan vita. Rören vid vattenlås under vask osv. har inget med det här att göra. Det gäller att hitta ”riktiga” avloppsrör.
 
  • Gilla
kallekarwe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.