Hej,
Jag ska installera golvvärme som ska kopplas till min nibe acvm 270. Så här ser modellen ut i installationsmanualen...
Jag ska inte ha något annat system utöver golvvärme. Jag förstår det som att jag bör ha en extern cirkulationspump, stämmer det eller beror det på hur stor yta man har (65m2 i mitt fall)?
Jag har en äldre cirkulationspump som rörisarna kopplade bort när de bytte bort min gammla panna mot acvm 270. Kan jag använda den? Har läst att äldre pumpar ska slösa en hel del ström, men vad tror ni om denna...?
Jag ska installera golvvärme som ska kopplas till min nibe acvm 270. Så här ser modellen ut i installationsmanualen...
Jag ska inte ha något annat system utöver golvvärme. Jag förstår det som att jag bör ha en extern cirkulationspump, stämmer det eller beror det på hur stor yta man har (65m2 i mitt fall)?
Jag har en äldre cirkulationspump som rörisarna kopplade bort när de bytte bort min gammla panna mot acvm 270. Kan jag använda den? Har läst att äldre pumpar ska slösa en hel del ström, men vad tror ni om denna...?
Det står på den hur mycket ström den drar. I högsta läget 75W. Går den så året runt gör den av med 657 kWh per år. Den är märkt 220 V vilket innebär att den är tillverkad senast tidigt 90-tal. Den går säkert att använda om den fungerar. Men nyare pumpar kommer så gott som säkert att ha en lägre energiförbrukning.
Ja jag undrade om det kanske inte var svårare än så. Intressant att veta att den borde vara från 90talets början eller tidigare. I det test som energinyndigheten gjort skulle den äldre de testat ha varit från 70-talet och dra 1000 kw per år. Med ettans växel borde det ju med min bara bli ca 300 kw per år, vilket väl inte känns så farligt. Jag vill inbilla mig att eftersom niben kan ta radiatorerna utan cirk-pump så borde det inte behövas mkt extra för golvvärmen till 65 kvadrat, men det kanske är fel sätt att resonera???
Klicka här för att svara