Hej!
Funderar på att göra om vår uppfart och vill då överväga behov av ny dränering längs denna sida av huset. Vet dock inte mycket om nuläget, och har ingen erfarenhet av dränering, men lite resonemang har jag:
Gör vi ny uppfart så blir det antingen grus eller möjligen asfalt. Lägger vi asfalt så känns det extra viktigt att fundera över det här med dräneringsbehovet, om det nu finns något. Samtidigt, hur mycket vatten letar sig ner vid grunden egentligen om man har asfalt? Det är väl ganska tätt men inte helt såklart? Regnet ligger sällan på mot denna fasad så det är nog inte så utsatt i alla fall.
Asfalt mot grunden eller sätta kantsten och lämna en grusremsa, hur borde man göra?
Tacksam för lite resonemang och råd.
Funderar på att göra om vår uppfart och vill då överväga behov av ny dränering längs denna sida av huset. Vet dock inte mycket om nuläget, och har ingen erfarenhet av dränering, men lite resonemang har jag:
- Huset har till största delen krypgrund, vid denna del av huset troligen från -59.
- Där panelen blir kortare vid tredje fönstret (från vänster) så är huset tillbyggt åt höger och då platta på mark från 2018. Kanske gjorde man något dränerande då, men jag vet inte. Det var förra ägaren.
- Vi har väldigt sandig jord (bor nära havet) och har aldrig märkt någon tendens till lukt, flagande färg eller andra tecken på att det är fuktigt. Har dock inte varit själv inne i krypgrunden pga viss fobi, men svärfar har krupit där och tyckte att det verkade bra. Inget högt grundvatten heller.
- Tror det går in rör till bergvärmepump någonstans vid skarven mellan krypgrund och platta på mark.
- Det ligger ett helgjutet betongspår ca 60 cm från grunden. Detta tror jag är helt orört sedan typ 1960. Man måste ha lagt bergvärmerören under på något sätt för att nå borrhålet som i gräset på ena bilden.
Gör vi ny uppfart så blir det antingen grus eller möjligen asfalt. Lägger vi asfalt så känns det extra viktigt att fundera över det här med dräneringsbehovet, om det nu finns något. Samtidigt, hur mycket vatten letar sig ner vid grunden egentligen om man har asfalt? Det är väl ganska tätt men inte helt såklart? Regnet ligger sällan på mot denna fasad så det är nog inte så utsatt i alla fall.
Asfalt mot grunden eller sätta kantsten och lämna en grusremsa, hur borde man göra?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ser inte varför du vill göra om dräneringen om du inte har något problem med fukt eller vattenintrång?B BAv11 skrev:Hej!
Vi har själva lagt singel längs grunden, innan detta var det gräs/ogräs längs krypgrunden och makadam vid den nyare delen.
- Huset har till största delen krypgrund, vid denna del av huset troligen från -59.
- Där panelen blir kortare vid tredje fönstret (från vänster) så är huset tillbyggt åt höger och då platta på mark från 2018. Kanske gjorde man något dränerande då, men jag vet inte. Det var förra ägaren.
- Vi har väldigt sandig jord (bor nära havet) och har aldrig märkt någon tendens till lukt, flagande färg eller andra tecken på att det är fuktigt. Har dock inte varit själv inne i krypgrunden pga viss fobi, men svärfar har krupit där och tyckte att det verkade bra. Inget högt grundvatten heller.
- Tror det går in rör till bergvärmepump någonstans vid skarven mellan krypgrund och platta på mark.
- Det ligger ett helgjutet betongspår ca 60 cm från grunden. Detta tror jag är helt orört sedan typ 1960. Man måste ha lagt bergvärmerören under på något sätt för att nå borrhålet som i gräset på ena bilden.
Nej precis, det är väl mest för att säkerställa en fortsatt bra funktion även långsiktigt, då man ändå gör om uppfarten. Lägger vi grus (typ 0-32 plus singel eller nåt) så struntar jag kanske i det, men skulle vi landa i att det blir asfalt så vill jag vara säker på att allt är bra längs grunden de närmaste 25-30 åren. Jag tror ju att detta är orört längs grundmuren i cirka 65 år trots allt, vilket ju i och för sig tyder på att det redan är bra förhållanden för dränering eftersom vi inte upplevt några som helst problem.V växelventil skrev:
Nej precis och kan ju vara så pass bra att lutning från huset räcker för att vattnet leds bort av sig själv.B BAv11 skrev:Nej precis, det är väl mest för att säkerställa en fortsatt bra funktion även långsiktigt, då man ändå gör om uppfarten. Lägger vi grus (typ 0-32 plus singel eller nåt) så struntar jag kanske i det, men skulle vi landa i att det blir asfalt så vill jag vara säker på att allt är bra längs grunden de närmaste 25-30 åren. Jag tror ju att detta är orört längs grundmuren i cirka 65 år trots allt, vilket ju i och för sig tyder på att det redan är bra förhållanden för dränering eftersom vi inte upplevt några som helst problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
70-tals funkishus, många saker som bör göras
Socialt & Projekt -
Bör jag dränera om till krypgrunden innan jag bygger trall?
Grund & Markarbeten -
Ni som har dränerat med isodrän utan att ta bort asfalten på källarväggen.
Grund & Markarbeten -
Dränera bort sankhål med vatten från granntomt
Grund & Markarbeten -
dränera bort grundvatten och få bidrag från komunen
Grund & Markarbeten