Halloj!
Har sågat ut hyllplan i snickeriplywood (furu) till en bokhylla. Funderar nu på om jag behöver behandla ytan med något för hållbarhet mot sol etc? Vill ju också enkelt kunna torka av damm. Spill och liknande bör ju däremot inte förekomma.

Vad tror ni, behöver jag behandla? Och vad bör jag i så fall använda? Vill ha en så naturlig yta som möjligt då jag gillar plywooden så som den ser ut :)

/Anton

Den kommer gulna ganska snabbt samt det kommer va svårt att torka av!

H fisgris8 skrev:
Den kommer gulna ganska snabbt samt det kommer va svårt att torka av!
Det jag var lite rädd för.. Vad ska man då behandla det med för att slippa gulnaden etc? Funderar på olja eller vaxolja..?

Olja, lack eller hårdvax är väl de produkter som är aktuella.
Lackar du den får du en hårdare yta, med olja behåller du ”träkänslan” bättre, men kanske finns en risk att oljan sugs upp i böcker om du inte låter den torka ordentligt.
Hårdvaxolja ger en trevlig och hållbar yta, som jag nog hade föredragit.
Skaffa fint slippapper (minst korn 240) som du slipar ner fiberresningen som blir när du behandlar, oavsett vilken produkt du använder så får du en fin och len yta.

F fredrik.johansson skrev:
Olja, lack eller hårdvax är väl de produkter som är aktuella.
Lackar du den får du en hårdare yta, med olja behåller du ”träkänslan” bättre, men kanske finns en risk att oljan sugs upp i böcker om du inte låter den torka ordentligt.
Hårdvaxolja ger en trevlig och hållbar yta, som jag nog hade föredragit.
Skaffa fint slippapper (minst korn 240) som du slipar ner fiberresningen som blir när du behandlar, oavsett vilken produkt du använder så får du en fin och len yta.
Tack! Jag testar med hårdvaxolja :)

A an_ton skrev:
Halloj!
Har sågat ut hyllplan i snickeriplywood (furu) till en bokhylla. Funderar nu på om jag behöver behandla ytan med något för hållbarhet mot sol etc? Vill ju också enkelt kunna torka av damm. Spill och liknande bör ju däremot inte förekomma.

Vad tror ni, behöver jag behandla? Och vad bör jag i så fall använda? Vill ha en så naturlig yta som möjligt då jag gillar plywooden så som den ser ut :)

/Anton
Behandlad mot obehandlad furu😀

• Behandlad och obehandlad furuskiva jämförda i ljus inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberresningen är enklast att förekomma med en fuktad Wettex-duk. Eller en duschflaska vatten, lätt dimma på träet och direkt avtorkning. Låt torka ett dygn och slipa sedan lätt med 120-180-papper på kloss tills ytan är helt jämn. Därefter kan man börja slutbehandla. Det går att luta ytan för att konservera utseendet. Kräver rätt behandling, typ oljning eller hårdvaxolja. Träets utseende förändras till lite ”gråare” över tid. Det går också att använda lacker med UV-skydd, t.ex. Alcro Solklar. Det senare låter mer som vad du är ute efter till en bokhylla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.