Inte omöjligt att de krävde kompletteringar (och medvetet "glömt" att nämna det från början) för att slippa undan 10-veckorsregeln.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
b8q skrev:
Inte omöjligt att de krävde kompletteringar (och medvetet "glömt" att nämna det från början) för att slippa undan 10-veckorsregeln.
Även om vi här på forumet hör många skräckhistorier om bygglov som drar ut på tiden och tar konstiga vändningar så är min uppfattning att de allra flesta bygglovshandläggarna faktiskt vill hjälpa till och ge en bra service :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Farfalle skrev:
Igår fick vi ett mail från bygglovshandläggaren om att de ville ha en komplettering på ansökan. En så simpel komplettering att jag inte förstår att vi (och de) inte tänkte på det från början när vi var inne på deras kontor och gjorde ansökan från början. Efter en snabbjustering av ritningarna i Photoshop har nu alla rum fått rätt användningsfunktion. Med lite tur har vi ett svar nästa vecka. Med lite mer otur så har de precis bara börjat handläggningen och det tar några veckor extra.
Du menar att du varit tvungen att skriva på ritningen vad varje rum ska användas till? Så när du i fortsättningen flyttar ut en säng ur ett rum och flyttar in ett skrivbord måste du komplettera ditt bygglov?

Nej, det var nog en sån där "komplettering" var enda syfte är att vinna ytterligare tio veckor.

Med tanke på att bygglovet gäller ändring av fastighetens användning så tycker jag i och för sig att det är på sin plats att man har sovrum istället för expedition och kapprum likväl som ett hobbyrum istället för ett personalrum. Handläggarna får vara "oskyldiga" tills motsatsen bevisats i detta fall.

I lördags blev familjen 4,2 kg tyngre också. Kommer nog dock ta några år innan lillkillen kan hjälpa till med byggandet :D

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Farfalle skrev:
I lördags blev familjen 4,2 kg tyngre också. Kommer nog dock ta några år innan lillkillen kan hjälpa till med byggandet :D
Grattis!!!

mexitegel skrev:
Grattis!!!
Tack så mycket!

Ett samtal med bygglovsavdelningen idag informerade oss om att grannarna har till 5/11 på sig att yttra sig i vårt ärende. Så det är bara att vänta ett tag till (idag har det gått fyra veckor sen ansökan lämnades in).

Farfalle skrev:
Med tanke på att bygglovet gäller ändring av fastighetens användning så tycker jag i och för sig att det är på sin plats att man har sovrum istället för expedition och kapprum likväl som ett hobbyrum istället för ett personalrum. Handläggarna får vara "oskyldiga" tills motsatsen bevisats i detta fall.

Grattis! Är också nyblivin förälder (pappa) är sjukt spännande o kul!

Hur mycket planer har ni på att fixa o dona med insidan?! Har du några bilder inifrån att ladda upp här i tråden?!

Farfalle skrev:

Grattis :thumbup:

Men den ömma modern förlorade inte ett gram alltså?
Starkt gjort :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Grattis! Är också nyblivin förälder (pappa) är sjukt spännande o kul!

Hur mycket planer har ni på att fixa o dona med insidan?! Har du några bilder inifrån att ladda upp här i tråden?!
KnockOnWood skrev:
Grattis :thumbup:

Men den ömma modern förlorade inte ett gram alltså?
Starkt gjort :D
Tack ni båda!

Hehe, jo nog har jag tappat ett antal kilon sen dess. Fast de där graviditetskilona ska ju bort så jag räknar inte riktigt med dem ;)

Angående bilder från insidan har jag medvetet hållit inne med dem tills vi har fått bygglovet. Men jag kan helt klart slänga upp några av mäklarens bilder och komplettera med lite mer detaljbilder sedan. Det finns en hel del att göra på huset, så gott som varenda yta kommer att bytas ut som det ser ut nu. En och annan vägg kommer förmodligen att stryka med också men det kommer längre fram i renoveringen när vi har bott in oss lite.

• Gilla
peter_ljungberg
  • Laddar…
Första rummet som kommer åtgärdas är "expeditionen". Detta rum ska bli mitt och sambons sovrum så därför vill vi ha klart detta innan vi flyttar in och påbörjar resten. Ett färdigt rum att dra sig tillbaka till om kvällarna när resten av huset är byggarbetsplats är prio ett. De fasta garderoberna kommer rivas ut helt (dvs även från andra sidan) så vi kan göra rummet större och sedan sätta in flyttbara garderober, vi är inte särskilt förtjusta i platsbyggda sådana. Skulle egentligen vilja ha en klädkammare (har en i lägenheten nu, liten men väldigt trevlig) men det ryms inte riktigt i planlösningen på ett smidigt eller smart sätt.
15. Sovrum 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Näst ut på listan är "vilrummet". Det ska bli sonens sovrum längre fram men kommer förmodligen agera gästrum åt byggarbetarna (föräldrar, syskon och vänner) tills vidare. Lägg märke till de fantastiskt vackra ljuddämparna i taket. Hela huset är fullt av dem...
16. Sovrum 4.jpg
Skapa konto

Jag vet inte varför men "kapprummet" får mig nästan att börja gråta varje gång jag ser bilder på det. Inledningsvis ska detta bli vårt datorrum/kontor och senare sovrum för framtida syskon till lillparveln.
12. Sovrum 1.jpg
Skapa konto

"Tandborstrummet" och de två toaletterna i dess anslutning har från början varit ett sovrum så det ska det få bli igen längre fram. Men innan vi har fixat badrummet kommer vi använda duschen som finns inne på en av toaletterna.
13. Sovrum 2 (tandborstningsrum).jpg
Skapa konto
14. Sovrum 2 (skötrum).jpg
Skapa konto

"Skötrummet" med sin yttepytte toalett :o kommer vi behålla tillsvidare för vi är inte riktigt säkra på hur vi vill ha badrummet. Badkar är uteslutet så tankarna går åt att "sätta igen" fönstret med glasbetong och ha dusch där badkaret har stått en gång i tiden. Rummet är inte så stort så vi får fundera vidare när vi väl är på plats i huset. Tips mottages tacksamt, rummet är förmodligen strax under 160 cm brett och ~250 cm djupt.
17. Badrum entréplan.jpg
Skapa konto

Farfalle skrev:
"Tandborstrummet" och de två toaletterna i dess anslutning har från början varit ett sovrum så det ska det få bli igen längre fram. Men innan vi har fixat badrummet kommer vi använda duschen som finns inne på en av toaletterna.
Ni ska inte behålla den fönsterlösa toan i det sovrummet sen då? Så att det blir sådär amerikanskt lyxigt med en egen toalett. :)

Jag tycker att ni ska fundera på att göra "tandborstrummet" till ett stort badrum som ju då rymmer både badkar och dusch. Källaren har ju flera rum med rätt bra fönster, blir utmärkta tonårsrum, gästrum, kontor, musikrum etc.

Då kan skötrummet och/eller städrummet bli klädvård/klädkammare/tvättstuga.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
klonk skrev:
Ni ska inte behålla den fönsterlösa toan i det sovrummet sen då? Så att det blir sådär amerikanskt lyxigt med en egen toalett. [bild]
Haha, det hade allt varit något. Fast då borde en nog försöka få plats med en dusch där inne med om det ska bli så där riktigt amerikanskt.

Anna_H skrev:
Jag tycker att ni ska fundera på att göra "tandborstrummet" till ett stort badrum som ju då rymmer både badkar och dusch. Källaren har ju flera rum med rätt bra fönster, blir utmärkta tonårsrum, gästrum, kontor, musikrum etc.

Då kan skötrummet och/eller städrummet bli klädvård/klädkammare/tvättstuga.
Det är en tanke det med. Rent spontant känns det aningens för stort för vår del men det är ju helt klart i linje med modet att ha stora badrum. Vi har funderingar på att kanske få till ett större badrum nere i källaren i anslutning till bastun längre fram så att ha ännu ett stort badrum på ovanvåningen känns då lite väl mycket. Men inget är skrivet i sten, vi får ha förslaget i tankarna när vi väl sitter där och skissar på det hela.

Jag tycker att det är lite synd att ha källarutrymme som tonårsrum när det finns så mycket yta på entréplanet till ordentliga rum. Men det är för att jag själv inte tycker att det år så lämpligt med sovrum i källare med tanke på radon, fukt, risk för översvämning osv. Uppenbarligen håller många inte med mig eftersom det ändå är ganska vanligt med sovrum där, så det är väl en smaksak.

Ja det är lite det spåret vi är inne på också. För oss är källare inget lämpligt utrymme för sovrum, är många hus vi har tittat på innan som har fallit bort pga att det ligger sovrum i källaren och ingen möjlighet till fler sovrum på övriga plan utan att bygga ut. Så förmodligen kommer tandborstrummet att bli sovrum som tidigare nämnt. Men det finns ju inget som säger att vi inte kan tulla på lite av det rummets utrymme för att få ett lite större badrum. Om vi tolkat tidigare ritningar rätt så har "tandborst+toaletterna"-rummet ändå varit lite mindre då det ser ut som att det tidigare varit fasta garderober i rummet samt ut mot korridoren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.