Teakolja säger en del, Teakolja för maritmt bruk säger andra. På byggvaruhusen säger dom parafinolja.

Ok. Teakoljorna jag nämde först innehåller mängder med lösningsmedel och lägga en limpa på det underlaget inom 20 år är väl att glömma.

Parafinolja är ju både kuktfritt ock smak fritt/löst men ger ju ingen färg på skivan.

Kan man behandla med olivolja, har testat det en gång nu och det ger väldigt snygg yta.

Härsknar olivoljan och ger dålig lukt?

Någon som vet?

Kokt linolja + terpentin. Lägg på flödigt så att skivan blir våt. Vänta en timma och torka upp allt överblivet noga. Spola ner trasorna på toaletten. Vänta sedan en vecka innan du filéar torsken på bänken ;) Ger en något mörkare ton än paraffinolja. Olivolja torkar VÄLDIGT långsamt, men fungerar bra. Rå linolja tar ett par månader innan det torkar.

jag tycker att linolja ger en gulare och paraffinolja en "brunare" ton. Det är ju inte så att skivan förblir den samma med paraffinoljan. Vi använde paraffinen och ångrar oss pga den i mitt tycke egendomliga nyansen som helt förtog bokens fina rödtoner. (jag tycker den nästan blev smutsig i nyansen på något vis ...)
fiddeli

Johan Gunverth skrev:
Kokt linolja + terpentin. Lägg på flödigt så att skivan blir våt. Vänta en timma och torka upp allt överblivet noga. Spola ner trasorna på toaletten. Vänta sedan en vecka innan du filéar torsken på bänken ;) Ger en något mörkare ton än paraffinolja. Olivolja torkar VÄLDIGT långsamt, men fungerar bra. Rå linolja tar ett par månader innan det torkar.
Just idén att spola ner trasorna i toaletten vet jag inte om jag tycker var något bra råd, hink med vatten och sen slänga känns som en bättre idé och jag tror reningsverket håller med.

jureit skrev:
Kokt linolja borde rimligtvis ge en brunare ton än rå linolja. Jag skulle reka rå. Men sök på forumet så lär du hitta några mastiga strängar i ämnet.
Problemet med rå linolja är den i princip aldrig torkar. Annars är den mest lämplig för att behålla tonen. Kallpressad linlja är nästan klar som vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.