"Bara skjuta på" fungerar ju inte lika enkelt om det är två sidor av ett innerhörn som ska dit.

Fairlane
R Räknenisse skrev:
"Bara skjuta på" fungerar ju inte lika enkelt om det är två sidor av ett innerhörn som ska dit.
Inte med 45 gradersvinkel, men med 90-graders får det bra, om man väljer rätt att börja med. 😉

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår att det bara är en inspirationsbild, men för en renodlad bokhylla ser det där oerhört opraktiskt ut. Det kommer väl ständigt att rasa böcker till höger och vänster? Det skulle kunna bli både snyggare och mer ändamålsenligt med någon form av vinklade stöd på sidorna och då blir infästningen dessutom mycket enklare.

Jag tycker att sådana där ”floating shelves” gör sig bäst som enstaka hyllplan och då även för annat än böcker.

Fairlane
Innerhörnet kommer nog blir en damm samlare om hyllan är öppen hela vägen in. Alternativt så får man sätta böcker ända in i hörnet, böcker som man inte får ut utan att flytta på andra böcker.

Jag har satt upp hyllplan på gipsvägg genom ett litet beslag närmast väggen och sen krok och kedja längst ut på hyllplanet fäst mot väggen i 45 graders vinkel som bär upp lasten, se bild.

Inte helt osynligt, men bra nära.

• Hyllplan med böcker på en gipsvägg, upphängda med beslag närmast väggen och en kedja i 45 graders vinkel, fästa för att bära lasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Det tråkiga med Lack är att den är tjock, 40mm, och gjord av bikakemög, dessutom är det fixa bredder.

Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Det tråkiga med Lack är att den är tjock, 40mm, och gjord av bikakemög, dessutom är det fixa bredder.
Helt korrekt, men lösningen är rätt enkelt och smart och tål rätt mycket vikt skulle jag tro, med en metallskena längst in, smal och stark. Som inspiration kan det kanske fungera.

Unikt namn
En ghettolösning är att offra (såga sönder) två lite bredare böcker som du använder för att dölja hyllans yttre konsoler.
De kommer även funka som stöd för de övriga böckerna.

• Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt korrekt, men lösningen är rätt enkelt och smart och tål rätt mycket vikt skulle jag tro, med en metallskena längst in, smal och stark. Som inspiration kan det kanske fungera.
Dock är det ju pinnarna man vill åt tänker jag, på Lack är de svetsade på en bit plattjärn som behöver en viss bredd för att ge tillräcklig stabilitet, därav hyllans tjocklek.

Sätter man pinnarna direkt i reglarna slipper man detta plattjärn och kan istället göra hyllan smalare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stålwire i 45° vinkel och själva hyllan med skruvinfästning. Minst risk och nästan osynligt.

M Minimalist skrev:
Här har du konsolerna: [länk]

Här har du metoden: [media]
Jag har provat båda:

Gängstång och plugg visas mot vit bakgrund, verktyg som diskuteras för fäste i väggar.
Skapa konto

Gick av när jag skruvade i dem i medföljande plugg...
Theofils tog tillbaka dem och jag köpte istället:
Monteringsfäste i metall med en stång, designat för användning i byggprojekt.
Skapa konto

Inget man sätter enkelt i en gipsvägg, jag hade betongvägg och det var inte kul heller.

Ärligt talat tyckte jag gängstång funkade enklast.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.