Hej!
Frugan har bett mig om att bygga lite hyllor till ett hörn för alla hennes böcker. Har frågat AI om en bild som beskriver önskemålet. Se den nedan.
Väggen är gips med reglar förutom i hörnet cirka 25cm brett betongstycke i högra väggen. Är det rimligt att bygga hyllor likt dessa på denna vägg? De lär behöva klara rätt många kilon antar jag. Vilka beslag som helst är osynliga fungerar troligen bäst? Extremt tacksam för svar så jag kan skippa tjatet.
Frugan har bett mig om att bygga lite hyllor till ett hörn för alla hennes böcker. Har frågat AI om en bild som beskriver önskemålet. Se den nedan.
Väggen är gips med reglar förutom i hörnet cirka 25cm brett betongstycke i högra väggen. Är det rimligt att bygga hyllor likt dessa på denna vägg? De lär behöva klara rätt många kilon antar jag. Vilka beslag som helst är osynliga fungerar troligen bäst? Extremt tacksam för svar så jag kan skippa tjatet.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Om ni redan äger böckerna, väg dem så du vet vilka laster som blir aktuellt.PatrikFG skrev:
Hej!
Det går att bygga, men hur beror ju på storleken och typen av böcker.
På bilden är det bara pocketböcker, som inte väger så mycket som inbundna böcker. Sen är hyllplanen rätt tjocka så jag misstänker att de har interna konsoler.
Det betyder att det är ett plattjärn med påsvetsade rör/rundjärn som skruvas på väggen och sen skjuter man på hyllplanen som har matchande hål.
Om du söker på "svävande hyllor" eller "floating shelves" så hittar du principen.
På bilden är det bara pocketböcker, som inte väger så mycket som inbundna böcker. Sen är hyllplanen rätt tjocka så jag misstänker att de har interna konsoler.
Det betyder att det är ett plattjärn med påsvetsade rör/rundjärn som skruvas på väggen och sen skjuter man på hyllplanen som har matchande hål.
Om du söker på "svävande hyllor" eller "floating shelves" så hittar du principen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Raka hyllor har jag satt upp genom att skruva gängstång i reglarna i väggen och sedan har hyllplanet hål som gängstången passar i. 26mm limträskiva i ek använde jag.
Vet inte om man kan använda liknande metod här.
Vet inte om man kan använda liknande metod här.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Verkar kallas "floating shelves", och finns en näve klipp på nätet.
Detta hämtade jag inspiration från:
Detta hämtade jag inspiration från:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg