Hej!
Frugan har bett mig om att bygga lite hyllor till ett hörn för alla hennes böcker. Har frågat AI om en bild som beskriver önskemålet. Se den nedan.

Väggen är gips med reglar förutom i hörnet cirka 25cm brett betongstycke i högra väggen. Är det rimligt att bygga hyllor likt dessa på denna vägg? De lär behöva klara rätt många kilon antar jag. Vilka beslag som helst är osynliga fungerar troligen bäst? Extremt tacksam för svar så jag kan skippa tjatet.

• Hörnhyllor fulla med böcker mot en ljus vägg. Trelagers hyllsystem monterat i hörnet, med flera böcker på varje hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har säkert reglar i ytterhörnet innerhörnet o runt dörrkarmen så det bör fungera

PatrikFG PatrikFG skrev:
Hej!
Frugan har bett mig om att bygga lite hyllor till ett hörn för alla hennes böcker. Har frågat AI om en bild som beskriver önskemålet. Se den nedan.

Väggen är gips med reglar förutom i hörnet cirka 25cm brett betongstycke i högra väggen. Är det rimligt att bygga hyllor likt dessa på denna vägg? De lär behöva klara rätt många kilon antar jag. Vilka beslag som helst är osynliga fungerar troligen bäst? Extremt tacksam för svar så jag kan skippa tjatet.
Om ni redan äger böckerna, väg dem så du vet vilka laster som blir aktuellt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Att det är i vinkel lär göra det enklare då framkant på både är rejält stöttade i framkant.

Borde gå att limma och skruva en fyrkantsstav typ 15x15 mm på väggen och sen trycka in hyllplanen som är limmade och kexade som ett L med ett fräst spår på baksidan

T
Det går att bygga, men hur beror ju på storleken och typen av böcker.
På bilden är det bara pocketböcker, som inte väger så mycket som inbundna böcker. Sen är hyllplanen rätt tjocka så jag misstänker att de har interna konsoler.

Det betyder att det är ett plattjärn med påsvetsade rör/rundjärn som skruvas på väggen och sen skjuter man på hyllplanen som har matchande hål.

Om du söker på "svävande hyllor" eller "floating shelves" så hittar du principen.

Farstatjej90
Får beslagen synas när det inte står böcker där eller måste beslagen vara helt osynliga även när hyllorna är tomma?

Raka hyllor har jag satt upp genom att skruva gängstång i reglarna i väggen och sedan har hyllplanet hål som gängstången passar i. 26mm limträskiva i ek använde jag.

Vet inte om man kan använda liknande metod här.

Farstatjej90
13th Marine 13th Marine skrev:
Raka hyllor har jag satt upp genom att skruva gängstång i reglarna i väggen och sedan har hyllplanet hål som gängstången passar i. 26mm limträskiva i ek använde jag.

Vet inte om man kan använda liknande metod här.
Hur fäste du hyllan i stången?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur fäste du hyllan i stången?
Hål i hyllplanet.

Verkar kallas "floating shelves", och finns en näve klipp på nätet.

Detta hämtade jag inspiration från:

Farstatjej90
13th Marine 13th Marine skrev:
Hål i hyllplanet.
Jo jag förstår men det sitter bara med det, känns som att det är rätt lite marginal mellan går inte på och ramlar av

Jo jag förstår men det sitter bara med det, känns som att det är rätt lite marginal mellan går inte på och ramlar av
Sitter förvånansvärt bra.
Gängstången flexar lite, och pressar mot hålets sidor.

Får beslagen synas när det inte står böcker där eller måste beslagen vara helt osynliga även när hyllorna är tomma?
Beslagen får synas men skall gärna täckas av böckerna

Fairlane
Ikea har hyllor som heter lack som fungerar ungefär så, om än inte i vinkel, men vill du bygga själv så kan det ju vara en inspiration.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.