9 139 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Bokhylla för *BÖCKER*
Sida 1 av 2
Jag betonar böcker för det jag är ute efter är en bokhylla att fylla med böcker, inte ha prydnadssaker eller med vitrinskåp etc. Det finns massvis med bokhyllor på marknaden men få som uppfyller sitt namn, dvs bokhylla.
Något som "Billy" egentligen som är ungefär det jag är ute efter men något roligare och robustare. Tycker det är lite trist med folie och masonitskivor på baksidan (som trillar ut efter ett tag). Gärna något i massivt trä (ek).
Ett alternativ är string bokhylla som är rätt fräcka. Men vet inte hur praktiska de är som rena bokhyllor. Jag tror det är rätt bra att ha en bokhylla med en baksida. Men jag har kanske förutfattade meningar.
Det skall gärna vara lite bredare hyllor. Har sett en del som har "rutformade" hyllor (dvs är cas 30-40 cm bread) och det är inte så praktiskt med böcker tycker jag.
Något som "Billy" egentligen som är ungefär det jag är ute efter men något roligare och robustare. Tycker det är lite trist med folie och masonitskivor på baksidan (som trillar ut efter ett tag). Gärna något i massivt trä (ek).
Ett alternativ är string bokhylla som är rätt fräcka. Men vet inte hur praktiska de är som rena bokhyllor. Jag tror det är rätt bra att ha en bokhylla med en baksida. Men jag har kanske förutfattade meningar.
Det skall gärna vara lite bredare hyllor. Har sett en del som har "rutformade" hyllor (dvs är cas 30-40 cm bread) och det är inte så praktiskt med böcker tycker jag.
Vi har helt enkelt elfas hyllsystem.
Fördelar: Varierbart varefter samlingen växer. Kan byta djup på hyllplan. Kan själv välja typ av hyllplan, som ju är det enda som syns.
Nackdelar: Dyrt. Inget bakstycke förutom väggen så det blir dammigt, inbillar mig att det blir dammigare än med mer slutna bokhyllor. Skenorna sitter ju där de sitter så det blir ett avstånd till väggen.
Fördelar: Varierbart varefter samlingen växer. Kan byta djup på hyllplan. Kan själv välja typ av hyllplan, som ju är det enda som syns.
Nackdelar: Dyrt. Inget bakstycke förutom väggen så det blir dammigt, inbillar mig att det blir dammigare än med mer slutna bokhyllor. Skenorna sitter ju där de sitter så det blir ett avstånd till väggen.
Bokyllan Cell av Peter Cohen. Ser så lätt ut, men robust.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Dux Avanti. Om det bara är en robust bokhylla du skall ha, alltså. Var väl omodern redan på 80-talet och kostar fläsk även beg på Blocket men är det mest solida jag kan tänka mig. Hyllplan i solitt trä som inte bågnar lätt.
/Anders
/Anders
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
www.gad.se har en bokhylla som man kan variera.
Lundqvist Snickerier har bokhyllor av klasisk stil. Företaget är gammalt och på sätt och vis föregångare till Billy men i riktigt trä. Tyvärr dyrare så deras sortiment har minskat.
Skillnaden mellan gamla rena bokhyllor och nyare är att gamla är väsentligt mer grunda så folianter m.fl. kan inte stå snyggt (enligt min åsikt).
//Björn
Nässjö
Skillnaden mellan gamla rena bokhyllor och nyare är att gamla är väsentligt mer grunda så folianter m.fl. kan inte stå snyggt (enligt min åsikt).
//Björn
Nässjö
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Faktum är att jag är en bok- och tidningssamlare som gillar Billy som tusan, framför allt om man kan få tag i lite äldre hyllor tillverkade före -00. De fungerar till och med bra till LP-skivor om man är lagd åt det hållet (det är jag). Men jag har också haft stringhyllor och gillar dem skarpt, framför allt lite större böcker typ folianter, pärmar och tidskriftssamlare fungerar bra i dem.
Hej!
Om du fortfarande är intresserad har jag en fin bokhylla, flera sektioner. För böcker. Lundqvist hyllor som hade mottot att Böckerna ska tala, bokhyllan tiga.
Har fått överta, behöver inte dem, vill inte kasta. Kostar många tusen i inköp. Nu inte viktigast med pengar för dem. Vill att de ska komma till nytta. Svårt nu när många inte har böcker eller bokhyllor. Om de har ska det vara för prydnader.
Om ni köpt Billy, ta dessa istället, hög kvalitet.
Hälsningar
Leif Persson
0730-26 60 70
Om du fortfarande är intresserad har jag en fin bokhylla, flera sektioner. För böcker. Lundqvist hyllor som hade mottot att Böckerna ska tala, bokhyllan tiga.
Har fått överta, behöver inte dem, vill inte kasta. Kostar många tusen i inköp. Nu inte viktigast med pengar för dem. Vill att de ska komma till nytta. Svårt nu när många inte har böcker eller bokhyllor. Om de har ska det vara för prydnader.
Om ni köpt Billy, ta dessa istället, hög kvalitet.
Hälsningar
Leif Persson
0730-26 60 70
Husbock skrev:Jag betonar böcker för det jag är ute efter är en bokhylla att fylla med böcker, inte ha prydnadssaker eller med vitrinskåp etc. Det finns massvis med bokhyllor på marknaden men få som uppfyller sitt namn, dvs bokhylla.
Lundqvists är underbara, mamma har sådana. Vi kör med Billy. Om man fäster Billy i väggen och dessutom fäster ihop dem med varandra så som man tex gör med köksskåp blir det riktigt bra. Möjligen att våra hyllplan har en lätt antydan till bananform....
Inte för att vara helt Ikeatunnelseende, misstänker att du är ute efter något roligare, men jag tycker att deras Expedit funkar bra för att formligen lassa in böcker. Hyllplanen är tjocka, så det är inget problem om böckerna är tunga. Annars kan jag också tipsa om äldre "finrumshyllor" med skåp på nederdelen. Ovanpå dem går det också att lassa hur mycket som helst. Jag tycker Billy kan svikta lite på mitten om man bara har inbundna böcker.
Kan också passa på att varna alla om att jag en gång begick misstaget att lasta böcker på Ikeas Lack-hyllor, dvs såna med dolt fäste, som bara ser ut som en bräda som sticker ut från väggen. Jag fäste den visserligen bra i väggen med mycket plugg, men det gjorde bara att när den gav vika tog den med sig hela väggen. Fick ett stort hål i gipsskivan. En intressant inredningsdetalj ...
Kan också passa på att varna alla om att jag en gång begick misstaget att lasta böcker på Ikeas Lack-hyllor, dvs såna med dolt fäste, som bara ser ut som en bräda som sticker ut från väggen. Jag fäste den visserligen bra i väggen med mycket plugg, men det gjorde bara att när den gav vika tog den med sig hela väggen. Fick ett stort hål i gipsskivan. En intressant inredningsdetalj ...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, har gått över till ljudböcker istället, och när läsplattorna blir tillräckligt bra (om de inte redan har det) så får det bli e-böcker
behåller nog mina gamla böcker, men några nya har det inte blivit på fem år och lär så förbli...
behåller nog mina gamla böcker, men några nya har det inte blivit på fem år och lär så förbli...
Min sambo och svärmor hade skruvat upp en hylla vid köksbordet i vår gamla lägenhet. Fullastad med glas och annat lossnade de minimala skruvarna ur väggen när jag satt under... Kanten på hyllan på ryggraden och ett gäng glas i skallen :what: Vad är det för odds på att man sitter där under precis när den lossnar efter typ 3 årLH13 skrev:Kan också passa på att varna alla om att jag en gång begick misstaget att lasta böcker på Ikeas Lack-hyllor, dvs såna med dolt fäste, som bara ser ut som en bräda som sticker ut från väggen. Jag fäste den visserligen bra i väggen med mycket plugg, men det gjorde bara att när den gav vika tog den med sig hela väggen. Fick ett stort hål i gipsskivan. En intressant inredningsdetalj ...![]()
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
för de böcker jag har kvar har jag hyllor från obs interiör (om det finns sådana kvar) som påminner om billy, men inte har någon plåt utan hyllan vilar på hakar i typ 5mm stål som man sätter i en massa borrade hål i gavlarna, allt annat var i furu, med lamellimmade hyllplan... vet inte om det fortfarade finns att köpa