D
Jag ska få några bromsskivor att använda som bojsten. Frågan är vad jag ska ha för kätting till skivorna?

vad är bromsskivor gjorda av för material, min gissning är vanligt järn och vad fungerar isf, galvad kätting?

I insjö är väl galvat jättebra, ogalvat skulle förmodligen duga oxå efter som bromsskivorna är i mtrl som rostar. Jag skulle i första hand välja grovt mtrl, kätting eller vajer.
I saltvatten kanske det krävs bättre grejor om hållbarheten ska bli lång

D
Det är i Stockholms skärgård.

Jag tänker bara så jag inte blandar material/behandling och får någon reaktion så att kättingen går av efter 2 år.

D
Man kanske skulle köra Lina runt bromsskivorna första 2 meter och sen galvad kätting.

Rickard.
Bromsskivor är av gjutjärn och kommer inte reagera speciellt med något annat stål oavsett behandling.

D
Fan vilken glad nyhet!

D
Hur reagerar galvat med bromsskivorna?

Rickard.
D Derbyboy skrev:
Hur reagerar galvat med bromsskivorna?
Teoretiskt kan det galvade öka gjutjärnets rostmotstånd men i verkligheten kommer det nog inte reagera alls.

D
Med hur regerar det galvade?

Alltså kommer kättingen rosta snabbare för att den ligger mot skivorna?

Rickard.
D Derbyboy skrev:
Med hur regerar det galvade?

Alltså kommer kättingen rosta snabbare för att den ligger mot skivorna?
Nej.

D Derbyboy skrev:
Det är i Stockholms skärgård.

Jag tänker bara så jag inte blandar material/behandling och får någon reaktion så att kättingen går av efter 2 år.
Det obehandlade eller linoljebrännda järnet på regalskeppet Vasa håller än i dag, jag tror inte du behöver bekymra dej om hållbarhet i den miljön i din livstid.
Det är väl alltid det 'oädlaste' mtrl som korroderar först så är du orolig för rost sätter du en offeranod, det finns på biltema förslagsvis art nr 25-288 och går att fästa i kätting en, bulthål på bromsskivorna eller kanske med vajerlås på vajern.

Rickard. Rickard. skrev:
Nej.
Jo, iaf i teorin. Galvanisering fungerar dels genom att zink bildar ett passivt skydd men också genom att zinket agerar offeranod om det blir skador i galvaniseringen, och då vittrar bort innan järnet/stålet som det är förbundet med. https://sv.wikipedia.org/wiki/Offeranod

Om en galvaniserad kätting ligger an mot en klump obehandlat järn kan därför galvaniseringen (zinket) försvinna snabbare vilket i sin tur gör att kättingen rostar snabbare. I praktiken är kanske effekten liten eftersom kontakten antagligen är dålig (hög resistens).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.