Hej alla!
Jag funderar om det finns någon böjlig axel man kan använda tillsammans med en skruvdragare, dvs för att kunna dra i lite grövre saker på låga varv och inte för att hantera ett litet slipstift på höga varvtal....

Jag håller på och snickrar fasta fönster till en friggeboda och det kommer att bli för "tight" för att komma åt med en skruvdragare efter att man monterat glasen i bågarna...

Jag har ett sådant här "kombinationsverktyg" (bild bifogad) och det kan jag ju sätta direkt i skruvdragaren men som sagt, glaset blir i vägen om jag monterat glasrutan för att sen komma åt med skruvdragaren.

Man kan ju montera glasen i efterhand men det vore trevligt att kunna installera glasen med bågarna liggande ned/innan den slutgiltiga monteringen.

Jag har även hittat en form av spärrnyckel som skulle lösa problemet men för 1500kr(!) känns den väl så kostsam för att montera tre stycken fönster. Och en böjlig axel av den här typen kan man nog hitta fler användningsområden för :-)

/Rikard

• Kombinationsverktyg med en sexkantig hylsa för användning med en skruvdragare.
Och alternativet med en enkel blocknyckel blir för jobbigt? Det är ju hela tre fönster som ska monteras... ;)
Jag har en Festool med vinkelchuck som funkar bra när det är trångt.
De där böjbara axlarna som finns att köpa har jag provat en enda gång. Funkade sådär...

Snickare idag använder ju maskiner till allt så det är klart att frågan är befogad..........Kunde dom slå in spik med en skruvdragare så skulle de göra det också.:D

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
En sådan här har jag använt när det har blivit för tajt. De funkar bra tills man drar för hårt och knäcker den. Då blir den lite svajig, men fungerar ändå. Skadar ju inte att pröva. Finns på de flesta ställen. Bilden från Clas Ohlson.

Flexibel förbindelsestång med skruvmejselände, ofta använd för trånga utrymmen, köpt från Clas Ohlson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vanligt spärrskaft och hylsa funkar ju att dra karmskruvs verktyget med.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag använde ett 1/4 spärrskaft med hylsa (10?) som passade på min karmskruvnyckel.
Verktygsproffsen har ett ledat verktyg för 790 +moms, men det lägger iaf jag på nåt roligare verktyg!

Finns det hammar tillsats till Festool?

Tiofingers-Perra skrev:
På en del fönster sitter karmskruvshålen lite väl nära bågarna. Själv använder jag en sådan här för att runda det problemet lätt som en plätt: [länk],
men det bygger ju på att man har en festoolskruvdragare såklart. Varför man nu skulle vilja ha något annat...
Det bästa med Festol är just tillbehören finns ju i stort sett allt använder man skruvdragarna som just vanliga skruvdragare tycker jag dom är lite klumpiga och o känsliga då finns bättre alternativ för mycket mindre pengar.

smurfen72 skrev:
Det bästa med Festol är just tillbehören finns ju i stort sett allt använder man skruvdragarna som just vanliga skruvdragare tycker jag dom är lite klumpiga och o känsliga då finns bättre alternativ för mycket mindre pengar.
Alla tycker olika, själv använder jag enbart festool av tre anledningar:
-Verktygen funkar, utan krångel.
-Verktygen ingår i ett genomtänkt system.
-Går grejorna sönder så lönar det sig att laga dem, fast oftast bjussar festool på kostnaden, och man får låneverktyg under tiden.

Dyra? Nä, men de kostar mycket pengar, det är stor skillnad...

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Jag använde en sådan här när jag monterade mitt överljus. Fungerar ju inte så bra till ditt önskemål om att köra slipstift dock;)
Den flexibla axel jag har är nog inget jag skulle använda för att dra karmskruv dessa är nog mer avpassade för små slipstift och borr.

Tiofingers-Perra skrev:
Alla tycker olika, själv använder jag enbart festool av tre anledningar:
-Verktygen funkar, utan krångel.
-Verktygen ingår i ett genomtänkt system.
-Går grejorna sönder så lönar det sig att laga dem, fast oftast bjussar festool på kostnaden, och man får låneverktyg under tiden.

Dyra? Nä, men de kostar mycket pengar, det är stor skillnad...
Håller med om att verktyg som kostar mycket men är bättre än andra inte är dyra men just Festols skruvdragare anser inte jag vara bättre på nått vis nu är mina erfarenheter av Festol skruvdragare minst 5 år gamla så dom kan vara bättre i dag vi slutade med dom och köpte några Panasonic i stället. Annars har ju Festol en del fina grejer sänksågen vi använde gillade jag grymt men kap och ger sågen var klart sämre än blå Bosch. Jag köper helt enkelt grejer som är bra sen om dom heter Festol eller Bosch bryr jag mig inte så mycket om. Har ingen koll på hur garantier och dyligt funkar på jobbet fixade chefen det och hemma har jag inte kört sönder nått verktyg som behövt lagas. Menar du att Festol lagar gratis det är ju grymt bra men hur tänker dom då ?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Håller med om att verktyg som kostar mycket men är bättre än andra inte är dyra men just Festols skruvdragare anser inte jag vara bättre på nått vis nu är mina erfarenheter av Festol skruvdragare minst 5 år gamla så dom kan vara bättre i dag vi slutade med dom och köpte några Panasonic i stället. Annars har ju Festol en del fina grejer sänksågen vi använde gillade jag grymt men kap och ger sågen var klart sämre än blå Bosch. Jag köper helt enkelt grejer som är bra sen om dom heter Festol eller Bosch bryr jag mig inte så mycket om. Har ingen koll på hur garantier och dyligt funkar på jobbet fixade chefen det och hemma har jag inte kört sönder nått verktyg som behövt lagas. Menar du att Festol lagar gratis det är ju grymt bra men hur tänker dom då ?
Nä, jag har inte heller så bra koll på garantierna. Men de få gånger något har gått sönder så har jag kunnat lämna det trasiga verktyget där jag köpte det och få tillbaks det efter någon vecka, nylagat och kostnadsfritt! Skulle tro att de ser de som en goodwillgrej. Det lyckas iallafall på mig, jag köper bara festool...

Men du Smurfen72, du gillar alltså blå bosch kapsåg mer än festools? Är det kapexen du har provat då eller? Jag har själv en kapex 120 med benställningen och tycker att den slår andra sågar med ljusår. Och då har jag provat ganska många sågar, inklusive blå bosch (gsm12?) som visserligen är ok, men den har ju ingen vidare precision i utförandet. Kasst utsug också. Och benställningen är en mindre katastrof...
Nåväl, var och en blir salig på sin tro, och som "festoolist" känner jag att man får lägga band på sig ibland för att inte uppfattas som jobbigt nyfrälst;) Man får ju vara lite ödmjuk när man vet att man har rätt;)

Redigerat:
Osäker på modell men den såg ut som kapex 120 och det var nog ca 5 år sen kanske mera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.