- Vi hade nyligen en kille från Telenor här som installerade ny koaxiel till flerfamiljshuset. Är inte kabeln lite väl kraftigt böjd? Betydligt snävare än en snusdosa om nu detta är ett mått på lagom(?) Jag hade personligen gjort en större båge - finns ju utrymme för detta om man hade haft lite längre kabel. (Vi har max signalkvalitet enligt min tv, men sognalstyrkan är på 65%) Jag ska ringa Telenor imorgon.
- hittade husets gamla förteckning. Punkterna ska indikera uttag. Men är det vanligt att dessa ritningar inte stämmer? Punkterna sitter enligt ritningen i folks kök och sovrum.
- hittade husets gamla förteckning. Punkterna ska indikera uttag. Men är det vanligt att dessa ritningar inte stämmer? Punkterna sitter enligt ritningen i folks kök och sovrum.
Du kan ju böja tillbaka den lite, om det gör att du sover bättre om nätterna.Dracula skrev:
- Vi hade nyligen en kille från Telenor här som installerade ny koaxiel till flerfamiljshuset. Är inte kabeln lite väl kraftigt böjd? Betydligt snävare än en snusdosa om nu detta är ett mått på lagom(?) Jag hade personligen gjort en större båge - finns ju utrymme för detta om man hade haft lite längre kabel. (Vi har max signalkvalitet enligt min tv, men sognalstyrkan är på 65%) Jag ska ringa Telenor imorgon.
Och om ritningen stämmer eller ej hänger väl mer på om det har gjorts några ombyggnationer/renoveringar som kan ha påverkat dragningen än något annat.
Om det är vanligt eller ej varierar.
Det som hör till den absoluta extrema ovanligheten är att uppdatera ritningen efter att något har ändrats.
Om det är vanligt eller ej varierar.
Det som hör till den absoluta extrema ovanligheten är att uppdatera ritningen efter att något har ändrats.
Klantigt tycker jag göra sådan böj när det inte behövs. Förkortar även livslängd på Babeln.E elmont skrev:
Huset byggt 1950, o tvivlar man då hade uttag i alla rum. Men visst kan det ha skett omdragning i senare skede i uttag flyttats. (Vi har utanpåliggande som är draget i vind o källare.
Kan du beskriva hur livslängden på kabeln förkortas av den där radien?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Nä, den där böjen har absolut ingen betydelseDracula skrev:
Detta kan jag.Dowser4711 skrev:
För att överföring av högfrekventa signaler ska ske optimalt genom en koaxialkabel, krävs att avståndet mellan mittenledare och tubformad ytterledare är konstant hela kabelns längd, inklusive skarv- och kontaktdon.
Vid böj på kabeln, så ändras innerledarens placering från centrum mot den rör formade ytterledarens insida med tiden. Ledaren flyter sakta men säkert innåt i en böj. Men troligen aldrig ren kortslutning.
Nu talar vi om typ mm ändring under lång tid.
- Nåväl. Impedansen, växelströms motståndet för högfrekventa signaler, ändras då lokalt vid och i böjen.
Detta kan ge typ reflektioner mm, större eller mindre, lokalt vid böjen.
Kanske inte ens märkbart.
O s v, o s v.
Intressanta fenomen vid t ex amatörradio och högfrekventa anläggningar kan uppstå.
Så därför vill man ha så stora radier på böjar som möjligt, så att den mekaniska påverkan blir så liten som möjligt.
Redigerat:
Det du skriver är korrekt, men påståendet blir trots det fel.H Hybro skrev:Detta kan jag.
För att överföring av högfrekventa signaler ska ske optimalt genom en koaxialkabel, krävs att avståndet mellan mittenledare och tubformad ytterledare är konstant hela kabelns längd, inklusive skarv- och kontaktdon.
Vid böj på kabeln, så ändras innerledarens placering från centrum mot den rör formade ytterledarens insida med tiden. Ledaren flyter sakta men säkert innåt i en böj. Men troligen aldrig ren kortslutning.
Nu talar vi om typ mm ändring under lång tid.
- Nåväl. Impedansen, växelströms motståndet för högfrekventa signaler, ändras då lokalt vid och i böjen.
Detta kan ge typ reflektioner mm, större eller mindre, lokalt vid böjen.
Kanske inte ens märkbart.
O s v, o s v.
Intressanta fenomen vid t ex amatörradio och högfrekventa anläggningar kan uppstå.
Så därför vill man ha så stora radier på böjar som möjligt, så att den mekaniska påverkan blir så liten som möjligt.
Innerledarens rörelse i dielektrumet kommer *inte* vara stor nog för att påverka signalkvaliten på TV's 7-800MHz under kabelns naturliga livslängd.
Radien där den är som snävast verkar vara 35-40mm vilket absolut *är* i minsta lagen, men en bra bit över gränsen för när man börjar påverka kvalitén på signalen i praktiken.
Kabeln är en Class A++ EN 50117-2-4, dvs gjord för frekvenser mellan 5MHz och 3GHz
Ser inte tillverkaren, men en annan kabel som följer samma standard har du här: https://in-akustik.com/professional-antenna-a-006260036 och den uppger en minsta böjradie på 50mm.
(Vilket man absolut har underskridit här, det tvivlar nog ingen på)
Men, i praktiken har det som sagt spelar det *ingen* roll.
Dielektrikumet kommer att ha föråldrats och ge påverkan på signalen *långt* innan dess att radien har någon påverkan.
Både kärna och skärm kommer också påverkas av oxidation som försämrar signalkvaliteten långt innan dess att rörelsen ger någon mätbar effekt.
Dvs den aktuella radien påverkar *inte* livslängden på kabeln på bilden.
Men du har rätt i att en radie på en koaxialkabel *kan* påverka signalkvaliteten och att man vil ha så stora radier som möjligt. Det var dock inte frågan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räta upp böjd laminerad spånskiva (garderobsdörr) - hur då?
Byggmaterial & Byggteknik -
Inloppsslang till diskmaskin böjd
Kök -
Böjd aluminium skena?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Böjd aluminiumbalk
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Bänkskiva i massiv valnöt har blivit böjd
Möbelsnickeri