Håller på och förbereder för grävarbeten och har kommit fram till att vi antagligen får två stammar ut ur huset. Huvudstammen blir ny och kommer från höger (orange på bilden) medan vi låter den gamla betongstammen (blå på bilden) ligga kvar och serva en enkel toalett.

Dike i trädgård med orange och blå linje markerar planerade och gamla avloppsrör. Hus och träd i bakgrunden. Grävarbeten pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I underkant på diket längst ner sitter en skarv i betongröret från vilken jag tänkt byta ut allt uppströms mot plast.
Där de blå och orange strecken möts skulle jag vilja förgrena härket, men det känns inte helt rätt att sätta en 45graders Y-förgrening där huvudstammen kommer "från sidan". Är det så man gör?

Det blå strecket viker sig lite men det har de åstadkommit genom att sätta i rören lite snett, inga direkta böjar finns.

Fråga 2, röret är 200mm ytterdiameter vilket jag tror betyder 150mm inner. Anslutningen nedströms fixar jag väl med en gummimuff på 110-röret + lite cement men om jag ska skarva in ett plaströr i den blå stammen uppströms, hur gör jag då? Gör jag på samma sätt får jag ju en klack nedtill i röret och det känns väl inte helt ok.

Någon som har några smarta tips att skjuta till?

Claes Sörmland
Y-förgrening låter bra.

Lägg en enkel spolbrunn nedströms om Y-et, kostar inte många kronor och bra att betongavloppet börjar strula. I och med att du har betong kvar så finns risk att trädrötter tar sig in i avloppet via betongrören skarvar. Och skarven betong-plast kan ju bli en svag punkt där det bygger på om det vill sig illa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.