Hur gör man normalt när man ska upp tvärt innanför ytterväggen och in i vattenmätare med Pem slang? Böjer man den så hårt man kan 90grader eller sätter man en vinkelkoppling under jorden innanför väggen?
Vattenmätaren sitter som sagt tyvärr direkt innanför ytterväggen, hade kanske varit lättare om den suttit en bit in i huset...
Vattenmätaren sitter som sagt tyvärr direkt innanför ytterväggen, hade kanske varit lättare om den suttit en bit in i huset...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Och går det inte böja dit slangen så sätter man en vinkel.
Protte
Protte
Du ska se till likt som grävaren säger, se till att vattnet ligger på frostfritt djup vilket du med gott mått uppnår vid 1,5m under mark. Tror att frostfritt är 1,2m i södra Sverige.
Med de djupet ska du klara av att böja upp pem-slangen utan böj. Vad har du för slang in? 32mm?
Med de djupet ska du klara av att böja upp pem-slangen utan böj. Vad har du för slang in? 32mm?
Slangen har en böjradie på 22xDy. info hittar du här
Alltså 32mm PEM har 22x32=704mm i böjradie. Alltså ca 70cm.
Hur ser det ut var slangen ska in? Källare? Kan man inte gå in genom väggen lågt under vattenmätaren och sätta en 90º böj innanför och dra koppar upp till anslutningen på vattenmätaren?
Men vid fast installation rekommenderas 50xdy!
EDIT:
Läste väldigt fel i tabellen förut, korrigerat!
Alltså 32mm PEM har 22x32=704mm i böjradie. Alltså ca 70cm.
Hur ser det ut var slangen ska in? Källare? Kan man inte gå in genom väggen lågt under vattenmätaren och sätta en 90º böj innanför och dra koppar upp till anslutningen på vattenmätaren?
Men vid fast installation rekommenderas 50xdy!
EDIT:
Läste väldigt fel i tabellen förut, korrigerat!
Redigerat:
Det är källare, och slangen ligger mer än 1,5m djupt, men bara 0,5m under källargolvet. Slangen är 32mm.
Egentligen ska man rakt upp och sedan 1meter åt sidan för att nå vattenmätaren, men den tanken jag redan skippat och tänker nog flytta vattenmätaren så det räcker att gå rakt upp.
Det låter intressant och snyggt att komma upp med koppar istället, är det alltså ok att förlägga en vinkelkoppling under jord? Vilken koppling har du då i åtanke och vilken dimension på kopparröret?
Min första tanke var en PEM vinkel skarv och sedan gå upp med PEM slang.
Egentligen ska man rakt upp och sedan 1meter åt sidan för att nå vattenmätaren, men den tanken jag redan skippat och tänker nog flytta vattenmätaren så det räcker att gå rakt upp.
Det låter intressant och snyggt att komma upp med koppar istället, är det alltså ok att förlägga en vinkelkoppling under jord? Vilken koppling har du då i åtanke och vilken dimension på kopparröret?
Min första tanke var en PEM vinkel skarv och sedan gå upp med PEM slang.
Redigerat:
krilleman_215, läste ditt inlägg igen och du menar såklart att gå in genom väggen ovanför golvet. Nej det är tyvärr inte möjligt i detta fall.
Om slangen ligger mer än 1,5m djupt men bara 0,5m under källargolvet, vad är det då som hindrar att du går in genom väggen med slangen och sätter en synlig 90º böj (typ PRK) innanför väggen med övergång till 28mm koppar upp till vattenmätaren?
Det som hindrar är att det redan är igenfyllt utanför och indragen PEM slang temporärt inkopplad. Hade inte detta i åtanke tyvärr...
Ja, det har jag uppgrävt fortfarande
OK, om jag skulle gjort denna installation skulle jag ha elsvestat en böj. Mycket säkrare eftersom den kommer att bli under ditt hus!
Betala en rörkrökare som utför denna svetsning åt dig. Borde inte bli allt för dyrt.
Betala en rörkrökare som utför denna svetsning åt dig. Borde inte bli allt för dyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ja det skulle kännas tryggast.
Men gör jag en tankevurpa om jag tänker böjradie som diametern på en cirkel? Om det där ska vara 70cm så innebär det väl att mina 50cm ska räcka för en 90gradare?
Edit: Det heter kanske radie av en anledning så jag antar att om man skulle göra en cirkel av 32mm pem slang så krävs det 1,4m. Det kändes mer korrekt, nu ska jag sova för idag
Men gör jag en tankevurpa om jag tänker böjradie som diametern på en cirkel? Om det där ska vara 70cm så innebär det väl att mina 50cm ska räcka för en 90gradare?
Edit: Det heter kanske radie av en anledning så jag antar att om man skulle göra en cirkel av 32mm pem slang så krävs det 1,4m. Det kändes mer korrekt, nu ska jag sova för idag
Redigerat: