33 465 läst ·
9 svar
33k läst
9 svar
Böja kromat kopparrör till WCn
Snart är det dags att börja montera prylarna i badrummet och då har blivit lite fundersam på det här med vattenanslutningen till WCn. Är det knepigt att böja kromade kopparrör så det blir snyggt? Eller finns det något bra, snyggt alternativ? Eller ska jag ringa en röris?? :
Du kan ju använda mjukglödgade kopparrör. De böjer man hur som helst för hand. Nackdelen med dem är att de kan vara FÖR mjuka. Om man råkar stöta till dem kan man böja dem även efter det man monterat dem.
Vill du använda hårda kopparrör kan du använda en rörbockare. Men ett tips - det måste vara en av proffskvalitet. Jag provade en sån där billig, och det gick inte alls. Bockaren böjde sig mer än röret. Det innebär att det blir ett dyrt verktyg för enstaka rör. Hyr eller låna, kanske.
Det går även att bocka rör genom att sticka in det mellan tex två reglar och böja. Man får böja lite, lite i taget och flytta efterhand. Det är lite omständligare, men man kan få ett snyggt resultat även på det viset.
Det finns säkert någon som har fler tips...
Vill du använda hårda kopparrör kan du använda en rörbockare. Men ett tips - det måste vara en av proffskvalitet. Jag provade en sån där billig, och det gick inte alls. Bockaren böjde sig mer än röret. Det innebär att det blir ett dyrt verktyg för enstaka rör. Hyr eller låna, kanske.
Det går även att bocka rör genom att sticka in det mellan tex två reglar och böja. Man får böja lite, lite i taget och flytta efterhand. Det är lite omständligare, men man kan få ett snyggt resultat även på det viset.
Det finns säkert någon som har fler tips...
Om du ska ha mycket bockar på röret så kan det bli lite knepigt att få det snyggt.Men med lite tålamod, en bra bocktång och några meter extra rör (för att göra om/göra rätt) så ska det nog gå! Ett tips är att du använder dig av 10 millimeters rör, eftersom du med det kan göra mindre och finare bockar samtidigt som du i värsta fall kan "knixa" till det med dina bara händer.
Om du ska böja några rör lönar det sig definitivt att köpa ett riktigt bockverktyg. När jag byggde köket hade jag inget men nu när jag bygger badrum har jag kostat på mig ett. Det tar ungefär en tiondel så lång tid att bocka rören och det blir tio gånger bättre resultat. Ett bra verktyg kostar 600-700 riksdaler (exempelvis på Rinkaby Rör) men jämfört med att ta hem en röris en dag så är det ju småsmulor. [smiley=cheesy.gif]
/Jens
/Jens
Det var ju många bra tips , detta. Tack så mycket. Det här med att ta en skiss till rörfirman låter ju smidigt, men gör alla rörfirmor detta?
Tro det eller ej, men Biltemas bockverktyg för hundringen är faktiskt riktigt bra.
Bockar glödgade, halvhårda och hårda kopparrör riktigt snyggt.
Köpte en i 10 först och nu har jag även 12 och 15.
Men akta dig för såna där multi som passar olika rördimensioner. De är sällan nåt å ha.
Bockar glödgade, halvhårda och hårda kopparrör riktigt snyggt.
Köpte en i 10 först och nu har jag även 12 och 15.
Men akta dig för såna där multi som passar olika rördimensioner. De är sällan nåt å ha.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Böja kopparrör? Varm och kallvatten
Badrum -
Biltemas rörböjare 12 mm. Halvhårda kopparrör
Badrum -
Böja om inplastade kopparrör eller montera fördelarskåp ?
Vatten & Avlopp -
Är det möjligt att böja ett 22mm kopparrör över ett annat rör?
Vatten & Avlopp -
Böja kopparrör som kommer upp ur platta eller använda vinkelkopplingar?
Vatten & Avlopp