Byggahus.se
Börjat riva tapet och är ett jävla göra. Tapeten sitter fast som bara den och lossnar bara småbitar. Sprayar varmt vatten och låter den suga åt sig i 15 min men det blir inte lättare.
Kan jag strunta i att riva tapeten och börja bredspackla väggarna på tapeten istället?
Ska måla väggarna och ej tapetsera.

Tacksam för svar!
 
  • Vägg med delvis avriven tapet som visar svårigheterna med borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kenan92
  • Laddar…
Ja det är bara spackla på.
 
Så länge tapeten sitter fast så kan du bredspackla allt, problemet blir om det finns lösa delar men då får du väl riva bort där det är löst. Var petig med spacklingen bara om du ska måla sen, Allt man fuskar sig förbi och inte riktigt orkar i grundarbetet syns rätt bra sen är min erfarenhet.
Jag är dessutom usel på att spackla har jag märkt vilket gjort att jag tapetserar desto mer :D
 
Man kan måla med Binder från Beckers om den finns kvar.
Den limmar ihop tapetlager och ger en bra yta att spackla på
 
raveper raveper skrev:
Ja det är bara spackla på.
Hur gör jag med det jag rivit bort? Ska jag slipa så det blir en slät yta eller kan jag bara börja spackla på som det är?
 
Spackla rätt på bara. Riv bort lite av de gamla lodräta skarvarna och spackla de med. Sitter den gamla tapeten inte bra brukar det märkas genom att den bubblar sig. Då river man bort dem och spacklar i det med.
Målar man kan det också bubbla sig men de brukar försvinna när det torkar.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Spackla rätt på bara. Riv bort lite av de gamla lodräta skarvarna och spackla de med. Sitter den gamla tapeten inte bra brukar det märkas genom att den bubblar sig. Då river man bort dem och spacklar i det med.
Målar man kan det också bubbla sig men de brukar försvinna när det torkar.
Valde att åka till jula och köpa en tapetborttagare och det funka fint. Men det är olika typer av lager, själva yttersta tapeten, sen har de som bott här innan spacklat på det bruna ni ser som även går att ta bort enkelt, sen när man tagit bort det bruna lagret kommer man till själva väggen som är vit och går att gräva bort med nageln (typ som en krita) är det gipsvägg? och borde jag ta bort alla lager tills jag kommer till väggen och sedan börja spackla?
 
  • Vägg under renovering med avlägsnade tapetlager som avslöjar brun spackel och vit underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen tapet som visar flera lager av väggmaterial, inklusive spackel och gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit bort det som sitter löst. Men du ska inte gräva i väggen och ja det är gips om det är vit och lite mjukare. Troligen är det bruna själva kartong lager som ligger på gipsen. Så jag hade tagit det lösa. Sedan bred spacklat väggen. Använd tapetborttagaren i den månen det går. Och sedan är det värt att inte dubbel spackla. Hellre 2 gånger och det blir bra än en gång. Kan även vara värt att låna/hyra en vägg slip.
 
  • Gilla
LAFFEN
  • Laddar…
Okej, men hur borde jag göra? Visserligen har jag försökt få bort så mycket som möjligt nu 3 tapetvåder. Men tapeterna sitter ju bra generellt. Ska jag fortsätta att ånga bort resten eller bredspackla över tapeterna istället? Känns som jag tagit vatten över huvudet lite eller blir det inga större problem?
 
Spackla igen de värsta groparna och slipa ner gamla tapetskarvar och sätt sen upp renoveringstapet som du målar på, då slipper du bredspackla och slipa som är både tidskrävande, omständligt, dammigt och svårt om man inte är van.

Jag gillar Flüggers lite tjockare renoveringstapet som döljer ojämnheter bra, ett tips är att vara väldigt generös med tapetlimmet när du sätter upp den för att inte få luftbubblor under. Annars är den väldigt lätt att sätta upp.

Måla med en billigare färg först då tapeten suger mycket färg första gången och sen slutstryker du två gånger med din riktiga färg.
 
  • Gilla
Kenan92
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Spackla igen de värsta groparna och slipa ner gamla tapetskarvar och sätt sen upp renoveringstapet som du målar på, då slipper du bredspackla och slipa som är både tidskrävande, omständligt, dammigt och svårt om man inte är van.

Jag gillar Flüggers lite tjockare renoveringstapet som döljer ojämnheter bra, ett tips är att vara väldigt generös med tapetlimmet när du sätter upp den för att inte få luftbubblor under. Annars är den väldigt lätt att sätta upp.

Måla med en billigare färg först då tapeten suger mycket färg första gången och sen slutstryker du två gånger med din riktiga färg.
Redan köpt 10l spackel. Och vet hur man spacklar och gjort det förr.
 
Dåså, då är det väl bara att börja spackla.
 
Annars är bredspackling för en nybörjare alltid en intressant lärdom.
 
raveper raveper skrev:
Annars är bredspackling för en nybörjare alltid en intressant lärdom.
Jag tror mina barn lärde sig väldigt många nya svordomar första gången jag skulle bredspackla.
 
  • Gilla
  • Haha
lopec och 1 till
  • Laddar…
Vill man vara extra modig provar man med rullspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.