Har en Bobcat E20, jag är dålig på hydraulik och sånna bitar…
Efter ett tags körande blir maskinen trög/seg i hydrauliken, det går långsamt. Extra påtagligt blir det när man ska rotera hytten, då kan det först gå snabbt/normalt för att sen sakta ner och sen öka igen osv.
Någon som har idéer på vad det kan vara?

Freestyler
B byggarebo2 skrev:
Har en Bobcat E20, jag är dålig på hydraulik och sånna bitar…
Efter ett tags körande blir maskinen trög/seg i hydrauliken, det går långsamt. Extra påtagligt blir det när man ska rotera hytten, då kan det först gå snabbt/normalt för att sen sakta ner och sen öka igen osv.
Någon som har idéer på vad det kan vara?
Du kan börja med att kontrollera oljenivån. Har du bytt olja och filter på länge?
Har du rekommenderad olja i systemet?

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Freestyler Freestyler skrev:
Du kan börja med att kontrollera oljenivån. Har du bytt olja och filter på länge?
Har du rekommenderad olja i systemet?
Jag ska fylla på hydrauloljan, men det ligger inom ok tolerans på synglaset.
Vet ej när hydrauloljan byttes men den ser inte missfärgad ut rent visuellt.

Freestyler
B byggarebo2 skrev:
Jag ska fylla på hydrauloljan, men det ligger inom ok tolerans på synglaset.
Vet ej när hydrauloljan byttes men den ser inte missfärgad ut rent visuellt.
Ok, om oljan och filtret är i sin ordning och att det inte läcker någonstans så är det nog hydraulpumpen som börjar ge upp? . Men som sagt, gör dom enkla och billiga kontrollerna innan! En ny pump är nog inte helt gratis om det inte är det som är felet. Ofta kan det räcka med att fylla på olja och lufta systemet. Det går att hitta instruktioner på hur du gör med det.

Freestyler Freestyler skrev:
Ok, om oljan och filtret är i sin ordning och att det inte läcker någonstans så är det nog hydraulpumpen som börjar ge upp? . Men som sagt, gör dom enkla och billiga kontrollerna innan! En ny pump är nog inte helt gratis om det inte är det som är felet. Ofta kan det räcka med att fylla på olja och lufta systemet. Det går att hitta instruktioner på hur du gör med det.
Den går bra på tomgången när den är nystartad, men efter ett tag får man öka motorvarvet mer och mer värt att tillägga.

Freestyler
B byggarebo2 skrev:
Den går bra på tomgången när den är nystartad, men efter ett tag får man öka motorvarvet mer och mer värt att tillägga.
Knepigt, oljan ändrar egenskaper vid olika temperaturer och den borde ju fungera bäst när den är varm. Är det smällkallt ute så brukar det krångla, men så är det ju inte nu.
Hör med Bobcatverkstan om dom vill svara på lite tekniska frågor och kanske kan peka på något?

Säker på oljevolymen så du har aggregatet i rätt läge när du kollar nivån?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C
Tänker att det kan vara lite av varje
- Det suger tjyvluft någonstans på sugsidan av hydraulpumpen
- Pumpen slut
- Kärvande bypass-ventil
- Dålig nivå på hydraulvätskan

Om det kommer in luft i systemet torde det visa sig genom att hydraulvätskan blir mjölkig efter ett tag.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag minns att jag hade det problemet på min traktor för 10-15år sedan. Jag minns dock inte säkert vad problemet var. Endera var de vatten i hydrauloljan, eller också var det en packning, som gjorde att den sög luft. Jag hade båda felen vid olika tillfällen. Minns bara inte vilket som gav de symptomen.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Säker på oljevolymen så du har aggregatet i rätt läge när du kollar nivån?
Maskinen står plant iallafall. Ska armen ut i ändläge också?
Körde en kort stund idag igen och det är som att kör man en funktion kan den bli slö/tappa kraft men så fort man lägger till en annan rörelse kommer kraften igen om ni förstår hur jag menar.
Har beställt nya filter iallafall.

Står i boken hur man ska stå vid kontroll olika på alla maskiner och med en sån liten maskin blir låg nivå känsligt eftersom det är en liten tank. Tex den sista maskinen jag körde hade ca 450 liter hydraulolja i tanken då spelar 20 liter ingen större roll men din kanske har 15-20 liter totalt så då är några liter ganska avgörande.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Står i boken hur man ska stå vid kontroll olika på alla maskiner och med en sån liten maskin blir låg nivå känsligt eftersom det är en liten tank. Tex den sista maskinen jag körde hade ca 450 liter hydraulolja i tanken då spelar 20 liter ingen större roll men din kanske har 15-20 liter totalt så då är några liter ganska avgörande.
Jo armen ska tydligen sträckas ut, får kontrollera imon. Tack och ursäkta min ”lathet/okunskap”.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jo en grej till, vet inte om det ska vara såhär men läste någonstans om detta. Lyfter jag bommen sen stänger av maskinen så kan jag sänka bommen med maskinen avstängd.

Ett tips jag har är att titta på hydraulslangarna. De kan se bra ut på utsidan, men vara mjuka och skadade inuti. Flödet stryps och ibland blir de som backventiler, det kan vara så att när de blir varma blir det värre.
Om inget annat hjälper kan man försöka byta slangar, särskilt de som är veckade.

C
Slog mig först nu att det handlar om en grävmaskin och inte en kompaktlastare. Då är det inte osannolikt att den har en mer sofistikerad variabel pump och att det är något tjall på funktionen som skall reglera flödet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.