Hej alla,

Vi ska inom kort dra igång markarbeten på 1:584 (Åsgatan 61) och kommer behöva en del massor att fylla upp tomten med. Om någon vill bli av med massor är det bara att hojta till, antingen till mig eller entreprenören, Niklas Ågren Schakt AB (din entreprenör känner säkert min ;-) ).

Härligt T499! Du har mitt fulla stöd i detta.
Jag har själv funderat på att kräva omförhandling av avtalet eller säga upp. Och med ett så tydligt stöd i fjärrvärmelagen känns ju frågan ännu mer uppenbar än vad jag först trodde. Har någon kontaktat Knivstanytt? Att öka medvetenheten bland Dalkias kunder i området tror jag bara är positivt.
Det jag inte kan förstå är varför Dalkia försöker skrämma bort alla sina befintliga samt potentiella nya kunder genom sådana monopolfasoner?

Konstig artikel.
Vem är "han"?
"Han poängterar att den person som arbetar på Dalkia i Knivsta verkligen har varit hjälpsam och att beslutet att ta ut en avgift för urkopplingen kommer från Dalkias chefer."

Tjenare!

Letade precis fram Dalkias skriftliga utskick från slutet av 2007. Där framgår det tydligt att framtida prishöjningar kommer att följa förändringar i energipriser samt index. Man kan lugnt säga att de nu avviker från detta "löfte" som jag även personligen fick av Dalkias representant.

I vilket fall så har jag nu skrivit ett brev till Dalkia där jag meddelar att jag inte accepterar den nya prissättningen och att jag önskar en omförhandling av villkoren. Har pratat med andra här på gatan som är mycket missnöjda med Dalkias agerande. Anslut gärna till detta så att vi blir fler konsumenter som säger ifrån.

T
Nu har Dalkia fått bakläxa av Energimarknadsinspektionen och "har fått lov att stoppa processen nogåt!! Som ni kan se på fakturorna som skickades ut fredagen 5/2 gäller där fortfarande de gamla priserna i avvaktan på svar från Energimarknadsinspektionen" skriver de i sitt brev till oss. Så omtänksam av Dalkia!!

Läste igenom informationsbrevet från Dalkia imorse och jag begriper inte hur dom resonerar! Troligtivs resonerar dom inte alls.

Hur kan dom räkna prishöjningen från Augusti 2006? Det nya priset som vi omförhandlade sattes ju till Jan 2008 med överrenskommelse att priserna fortsättningsvis skulle justeras i takt med energipriserna. Denna tidpunkt måste ju vara utgångspunkten för de framtida korrigeringarna. Det står ju dessutom i informationsbrevet från 2007-10-25: "Efter 2008 räknas priserna upp eller ner enligt våra normala formler. Energipriset räknas upp eller ned när vi får ändrade bränsleriser".

PM'a mig gärna konaktpersonen på Energiinspektionen så skall jag förse dom med lite mer information kring överrenskommelsen inför 2008.

helt sjukt! fattar inte hur dom tänker....vem vill teckna avtal med sånt i det finstilta:(

Över till något helt annat - dags för 2-årsbesiktning nu! Någon som kan tipsa om en bra besiktningsman för detta?

T
Nu har Energimarknadsinspektionen dragit Dalkia i örat. Men det räcker inte och Dalkia har inte skärpt sig heller. Nu aviserar Dalkia att de nya höga priserna kommer att gälla fr.o.m. maj månad istället!!! Dessutom är det irriterande att Dalkia väljer i sitt brev att just påpeka att "det kostar 500:- för att ansöka om medling hos Fjärrvämenämnden"!! Ingen behöver ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden om man efter förhandling med Dalkia väljer att säga upp avtalet som detssutom ska ske utan några som helst kostnad för kudnen enligt fjärrvärmelagen.

Detta glömde Dalkia självklart att informera i sitt brev, men att det kostar 500:- att ansöka om medling hos Fjärrvärmenämden tyckte de var jätte viktigt att berätt. Fjärrvärmelagen och kundens rättigheter vet Dalkia ingenting om, däremot alla avgifter och påhittade kostnader som ska göra det dyrt och svårt för kunden att säga upp avtalet är de jätte duktiga på att berätta om.

Alla som tänker säga upp avtalet måste nu förmelt begära om förhandling inom tre veckor från dagens datum. Skicka gärna ett rekommenderat brev eller email (för att bevisa att man har skcikat en begäran). Det skulle inte förvåna mig om Dalkia efter tre veckor skulle påstå att ingen ansökan har kommit in och därmed är det försent att säga upp avtalet!

Leder inte förhandlingen till en överenskommelse så har kunden rätt att säga upp avtalet utan några som helst kostnad och under uppsägningstiden gäller dessutom de gamla priserna.

Det är också intressant att Dalkia inte uppfyllt kraven för utformningen av underrättelsen. Den ska ju nämligen enligt 18 § fjärrvärmelagen även innefatta en upplysning om att kunden har rätt att säga upp avtalet innan de nya villkoren får tillämpas. Se fetmarkerad text nedan.

18 § Om fjärrvärmeföretaget gör en ändring av avtalsvillkoren,
ska fjärrvärmekunden skriftligen underrättas om ändringen
senast två månader före den dag de ändrade villkoren ska börja
gälla.
I underrättelsen ska skälen för ändringen anges samt en
upplysning lämnas om att fjärrvärmekunden har rätt att begära
förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet.
Om fjärrvärmeföretaget inte följer bestämmelserna i första och
andra styckena, får de ändrade villkoren inte tillämpas.

ja det kanske var bästa att man inte tog fjärrvärme ;)

Tjänade man något på att välja fjärrvärme? Förutom att man har konstant flöde med varmvatten?

T
Har åter igen talat med Energimarknadsinspektionen idag. De har haft ett möte med Dalkia och bl.a. förklarat att enligt lagen görs en uppsägning av fjärrvärme helt utan kostnad för kunden, så inga disskutioner om den punkten längre. Man BEHÖVER inte heller begära om förhandling utan har rätt att säga upp avtalet direkt om man inte gillar Dalkias nya prissättning (det gäller inför eventuella framtida prishöjningar också). En eloge till Energimarknadsinspektionen som på ett effektivt och seröst sätt tagit hand om ärendet.

Någon som satt sig in i vad en förhandling respektive, medling innebär i det här sammanhanget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.