Kalle Anka skrev:
Hej hej sommar.....
...
Huset kommer i början av november... då skall markarbetena vara klara.... och jag som skall ta ned 15 stora tallar innan.. :cool:

Fortsatt trevlig sommar....
...sola bad sola bada sola bada tills tårna domnar.

Tack för påminnelsen om att jag skall kolla upp vilka dimensioner på ved man skall ha till kaminen. Ser framför mig hur tvåtaktsavgaserna :eek: från alla motorsågar kommer att ligga tung runt Boängsåsen från mitten av augusti och under hela hösten:).

Ja.... kostnaden var väl ungefär så här:

Bygglov 9500 kr
Nybyggnadskarta 5500 kr
Planavgift 2600 kr

Hoppas det inte kostar allt för JÄVLA mycket med utstakningen...

Ska börja röja tomten efter 20 augusti.... ses där...

Kalle Anka skrev:
Ja.... kostnaden var väl ungefär så här:

Bygglov 9500 kr
Nybyggnadskarta 5500 kr
Planavgift 2600 kr

Hoppas det inte kostar allt för JÄVLA mycket med utstakningen...

Ska börja röja tomten efter 20 augusti.... ses där...
Funderar på om inte herr Anka har missat en siffra någonstans. Planavgiften ser VÄLDIGT billig ut... eller blev det inte mer?

Fast även 41000 är ju en bra kostand!? Herr Anka - svara nu för jag är nyfiken!!

:-D

Efter att ha rotat lite i det här med planavgiften har jag kommit fram till att det förmodligen har fallit bort en 0'a. Kostnaden borde vara 26 000 kr. Blir det inte värre än så har har vi några korvören tillgodo mot produktionskalkylen. :)

T
Hej alla,
Lite sent men nu har jag äntligen fått tid att registrera mig här. Ska förhoppningsvis bygga på Tomt 1:499. Vi hörs :)

Hej och välkommen!

Berätta mer om vad och när ni skall bygga! Vi blir ju nästan grannar! :-)

Sådärja, då var bygglovet klart. Jag kan bekräfta att det kostade 41000 exklusive bygganmäran och kontrollmätning (utstakning?)

T499 skrev:
Hej alla,
Lite sent men nu har jag äntligen fått tid att registrera mig här. Ska förhoppningsvis bygga på Tomt 1:499. Vi hörs :)
Vad trevligt att Ni som våra enda grannar som vi delar tomtgräns med också hittat hit. De skall bli spännande att lära känna Er och att se vad Ni bygger.

Mvh
Richard & Lotta, Tova Maja.

Då har man haft lite ledigt igen då från Byggahus.....

Jo.. jag hade glömt en 0:a i planavgiften... den skall vara 26000 kronor....

När skall ni börja fixa på tomten?... Ser ni en kille med en liten och mycket gamal orange motorsåg i området i slutet av augusti / början av september så är det jag..... :)

Vi startar motosågen så fort vi får tillträde till tomten. Har tänkt lura med mig svärfar som får stå för sågandet, så får jag stå för släpandet och bärandet.

Det är ingen som vill ha lite stubbar från vår tomt? :D

Varför skall ni fixa det där själva? Är det för dyrt att låta markkillarna fixa det eller?

Jag är inte säker på vad det kostar att få hjälp med trädfällning.... jag har hört att det kan kosta runt 700 kronor per större träd.. men då kanske borttransport av stubbe ingår??...

Jag skall elda upp allt jag fäller och då är det bättre att fälla allt själv då kapningen går lättare...

För er som är intresserade så har jag pratat med alsikebolaget om prisläget på fjärrvärmen. I nuläget kunde de inte säga så mycket förutom att diskussionerna pågick fram till före semestrarna. Bollen ligger hos Dalkia med de har ännu inte återkommit. Det har eventuellt pratats om att sänka priset med 10% men Alsikebolaget och Jan Lemming har pressat på om att ytterligare prissänkningar är nödvändiga. Det är här jag tycker att vi kommer in i bilden. Alla beslut inom Dalkia tas dock i Frankrike och inte lokalt vilket inte bådar särskilt gott.
I vilket fall har jag nu kontaktat konkurrensverket och konsumentrådgivarna för att få ett uttalande om vad de tycker om situationen. Återkommer med mer info..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.