Staffans2000
Hejsan mannar!
En kompis kompis flyttade till London för ca: fyra år sedan.
Efter "hens" flytt, flyttade "hens" föräldrar till annan ort inom Sverige. "Hen" är Svensk medborgare. Nu vill skatteverket veta följande.

-Adress i London.
-Bor "hen" hos "henvännen".
-Jobbar "hen", och i så fall var?
-Hur länge har "hen" varit i London?
-Hur länge skall "hen" bo kvar i London?

Mig veterligen lyfter "hen" inga bidrag från Sverige.
Varför är skatteverket så intresserade?

Den för tillfället androgyne: Staffan

D
Tycker hela inlägget blir tämligen oläsligt så orkar inte sätta mig in i det hela (du måste väl ändå veta vilket kön din kompis har och det finns väl minst 4 miljoner svenskar av det könet, så speciellt utlämnande blir det ju inte om du avslöjar det). Men varför helt enkelt inte bara svara sanningsenligt på skatteverkets frågor så blir väl helt enkelt allting rätt? Anledningen att de frågar är väl antagligen för att avgöra om din kompis skall beskattas i Sverige eller inte.

• Gilla
slacker och 12 till
  • Laddar…
peternicklas
Skatteverket har fått pengar över och har anställt ett antal nya personer som ska kolla väldigt mycket fram till nyåret. Blev själv uppringd av en som talade mycket dålig svenska och begärde uppgifter som jag inte ville ge personen. Slutade med att jag ringde deras chef och fick rätt information, 10 minuter senare val fallet löst, de ville bara ha lite information. Ring och prata med dem, löser många frågetecken.

• Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Det kan vara så enkelt som att folkbokföringen ska var uppdaterad och om personen i fråga inte har någon inkomst som ska beskattas i Sverige så ska personen begära utträde ur den svenska socialförsäkringen för att inte vara skattskyldig i två länder.

Sannolikt vill dom veta huruvida personen i fråga har väsentlig anknytning till Sverige och utifrån detta sedan bedöma om personen obegränsat eller begränsat skatteskyldig i Sverige.

Saxat från Skatteverkets hemsida;

Du som är bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige är också obegränsat skattskyldig i Sverige:
  • Du anses bosatt i Sverige om du normalt tillbringar din dygnsvila och ska vara folkbokförd här.
  • Du vistas stadigvarande i Sverige om du är i Sverige minst sex månader i följd. Kortare avbrott i vistelsen, t.ex. för att besöka hemlandet, bryter inte vistelsen i Sverige.
  • Du kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige om du, efter att ha flyttat från Sverige, har kvar bostad, familj, viktiga tillgångar eller liknande här.
Rättslig information om begreppen obegränsat respektive begränsat skattskyldig finns i Handledningen för beskattning av inkomst avsnitt 10.2 avseende obegränsat och 11.2 vad det gäller begränsat skattskyldig.

[h=2]Vad innebär obegränsat skattskyldig?[/h]Du som är obegränsat skattskyldig i Sverige ska betala skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land. Ett skatteavtal som Sverige slutit med ett annat land kan dock påverka beskattningen. Oavsett vad som gäller enligt något skatteavtal ska du lämna uppgifter om samtliga inkomster till Skatteverket i en eventuell preliminär självdeklaration och i inkomstdeklarationen.
Begränsat skattskyldiga är alla som inte är obegränsat skattskyldiga.

Antagligen har information om kön fallit bort ur Skatteverkets rullor och hoppas få info om det av dig. Men där bet dom sig allt i tummen! :)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Trots det oläsbara inlägget från TS så tror jag att det handlar om varför Skatteverket snokar. Det har dom alltid gjort enligt min erfarenhet och det är bara att svara på frågorna så hållet dom sig borta minst ett år till innan dom återkommer.
Tyvärr så begär dom ibland uppgifter som inte går att ta fram pga hur saker funkar i andra länder, då brukar det funka med att ringa o prata med dom.

Staffans2000
Hejsan "Nimajeb" och "Galning".
Jag har läst min fråga flera gånger, likväl fattar jag inte era förståelseproblem?
Ang. "hen" var det ett försök att beskriva det oresonliga i detta modeord. Uppenbarligen gick det inte hem i alla läger!
I det eminenta svaret från "PCLarsson" förstår jag det som att hen/hon/han som bor stadigvarande i London inte har något att frukta ifrån vår "skattemas"?

Vänliga hälsningar: Staffan

Det heter höns på svenska.

Sådana som säger hen, alltså.

Beträffande SKV så är det bara att ringa och prata med dem.

DOCK skulle jag vilja säga, och detta av egen erfarenhet, så är det bra att läsa på reglerna först om man arbetar eller har företag utomlands. Det finns många blindskär i skatteavtalen med andra länder och det kan bli riktigt dyrt om man gör fel.

• Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Helt min mening.
Tala är silver, tiga är guld.
Därför sa jag till Londonbruttan att pladdra mindre och läsa mer.
Problemet för henne är att hon snackar först och tänker.... aldrig.

Det där med "höns" var bra.
Själv är jag purken över de som inte förstår att ord likt: tjänsteman, mannar, man, etc. kan vara ett könsneutralt ord.

Staffan

Redigerat:
Staffan2000 skrev:
I det eminenta svaret från "PCLarsson" förstår jag det som att hen/hon/han som bor stadigvarande i London inte har något att frukta ifrån vår "skattemas"?

Vänliga hälsningar: Staffan
Så enkelt är det inte, det har även med kopplingarna till Sverige att göra, familj, barn, fastigheter brukar strula till det.

P
Visst hoppa över att betala skatt men kom inte sen och begär något...... .. i endera landet...

Staffans2000
Civilstånd.
Ogift. arbetslös (i Sverige).
I England har hon deltidsjobb, som jag/hon "tror" att hon skattar för.
Hon går till den allmänna sjukvården (i London).
Barnlös.
Föräldrar boende i Sverige.

Staffan

.

Staffan2000 skrev:
Hejsan "Nimajeb" och "Galning".
Jag har läst min fråga flera gånger, likväl fattar jag inte era förståelseproblem?
Ang. "hen" var det ett försök att beskriva det oresonliga i detta modeord. Uppenbarligen gick det inte hem i alla läger
Om du skriver en text som behandlar just ordet hen kan det vara lämpligt att sätta det inom citattecken, åtminstone några gånger tills läsaren förstått att det är någonting särskilt med ordet. Om du däremot vill använda det som ett könsneutralt pronomen i en löpande ska du INTE sätta citattecken runt det, särskilt inte varje gång du använder ordet. Det är framför allt därför som texten blir svårläst.

Staffan2000 skrev:
Civilstånd.
Ogift. arbetslös (i Sverige).
I England har hon deltidsjobb, som jag/hon "tror" att hon skattar för.
Hon går till den allmänna sjukvården (i London).
Barnlös.
Föräldrar boende i Sverige.

Staffan

.
Eftersom du skriver tror så får man känslan av att ni inte vet, säkert för att ni inte har kollat upp det med skattemyndigheten i england.
Detta är något som man bör ha koll på så ni inte åker på dubbel beskattning.
Din vän vinner inget att hålla sig borta från sakttemyndigheten, det kommer bara straffa denne om det nu är om 1 eller 10år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.