T
Ta en titt på: http://www.wiedland.se/thr/

Egentligen skulle detta vara under "isolering", men jag syndar och lägger tråden här då man påstår att detta matrial är utmärkt att isolera rör med. Vi har tidigare haft en diskussion om att ha liknande matrial bakom elementen där vi då kom fram till att det i princip blev +/- 0 i besparing. Frågan blir sålunda vad detta matrial egentligen kan fungera på och var appliceringen av detta matrial ev ställer till större skada än nytta.
Själv funderar jag på om det kan duga och smälla upp på garagedörren.

Någon som provat och kan ge betyg ?

Hmm . Alltså om det där materialet fungerar som det står så ska jag genast beställa.
Rulla runt acktanken typ. Mina tankar är isolerade med 45mm pur idag sen vanlig glasull. Hoppas någon har lite bra info om det.

Definitivt nått för min vindslucka iallafall.

Kan nån avgöra om det är prisvärt med det priser som finns på hemsidan jämfört med andra material.

Tja , var och en får väl medömma själv. Men ett litet citat om den rymddräkt som används idag (2003) från en undersökning på ett amerikanskt univeristet.

"This insulation works very well in hard vacuum and has been very
effective for application in the lunar and microgravity environments.
However, heat loss through the current insulation is expected
to be intolerable at Mars pressures."

http://www.bme.utexas.edu/faculty/Diller/220.pdf

Värt att notera är att isoleringen i dräkten inte riktigt ser ut som det som beskrivs i ursprungspostarens länk, inga gasbubblor som isolerar vad jag kunde se i alla fall. Men läs själva.

Så här skriver man på Wikipedia om isoleringen i rymddräkten:
"temperature regulation. Heat can only be lost in space by thermal radiation, or conduction with objects in physical contact with the space suit. Since heat is lost very slowly by radiation, a space suit almost always has only a cooling system and heavy insulation on the hands and possibly feet"
http://en.wikipedia.org/wiki/Spacesuit

Vilket stämmer med vad jag tycker verkar konstigt på den svenska siten, där de säger att 50-70% av förlusterna vintertid sker genom strålning. Men eftersom ir-strålning funkar istort sett som synligt ljus så kan man ju rätt enkelt avskärma den med väggar!

De som har en kamin kan ju själva göra ett test, brassa på för fullt i kaminen, sätt dig framför och känn värmen mot ansiktet, håll upp en uppslagen tidning mellan ansiktet och kaminen. Enligt min erfarenhet så bli det mindre varmt i ansiktet.

Det funkar bra att testa med en majbrasa, blir det för varmt i ansiktet, vänd ryggen till. Eller solen...

Men jag är amatör på det här området också.

• Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
Bubbelplast och aluminiumfolie??
Kan kanske vara så att bästa isoleringen är stillastående luft, dvs små från varandra isolerade fickor. Detta uppnås i till exempel en bikupa. Ett mer rationellt sätt att efterlikna dessa egenskaper är vanlig isolering, men det är trots allt så att luften är det som isolerar. (total frånvaro av luft är i och för sig också bra, men dyrt att uppnå)
Slutsats: inga genvägar, använd tjock rockwoll som det inte kan blåsa igenom.
:P

Favorit i repris. ;D

Till och med lite data på den hemsidan. Amerikanska sådana vad jag förstår.
Eftersom materialets funktion beror stark av provningsförhållandet så måste det beskrivas detaljerat, så datat är nu bara siffror vilka som helst.

Ngn annan på forumet som vet hur stora "blåsorna" i ett isolerings material får vara slaktade det pga för stora celler.

Det är inte ett meningslöst material ens på jorden, men det kräver speciella förhållanden. Och en grundlig eftertanke och kunskap om strålning.

En tidigare diskusion:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50097/0

T
Jäpp, favorit i repris, och länkarna (till företagen) verkar har strålat bort......... ::)

Gjorde en kort och ovetenskaplig test hemma i köket igår :
Tog 2 olika termosar och 3 glasburkar, 1:a glasburken lät jag vara, 2:a drog jag 2 varv med bubbelplast/folie på, den 3:e samma sak fast med golvfoam istället, sen hällde jag i 51* varmvatten och slöt till, tog sen stickprov per timme.
Termosarna tappade c:a 1* per tim, den oisolerade glasburken tappade c:a 11*, bubbelplasten tappade 5* medans golvfoamen bara tappade 2,5* (!).

Vattentemp var 51* prick och rumstemperatur var 22*-vindstilla  :D

Jag fick det till att vanlig simpel golvfoam funkar bättre än "Nasa"-matrialet.

En rulle golvfoam 1m x 15 m kostar 99:- på Rusta
En rulle alu-folie på 40cm x 20m kostar runt 30:-
En rulle "Nasa" 1.20 x 55m kostar 3.712:- på Wiedland (450:-/m2).
Alla priser ink moms.

Så om jag nu vill isolera garagedörren med ett supertunt "nasa-stuk" tror jag att 2-3 lager foam+folie + lite plywood nog är bästa resultat både ur värme och plånboksfunktion.

Nån som har bättre grejor/ideeer m.m..?

Redan första meningen på websidan gör mig misstänksam :
ThermoReflekt är en reflekterande isolering där värmen respektive kylan studsar tillbaka.
Kyla kan inte reflekteras. Det är samma sak som att man skulle få det ljust genom att skaffa något som skärmade av mörkret!

• Gilla
JOHGUN
  • Laddar…
I mitt förra inlägg tänkte jag mycket, men skrev inte riktigt allt jag tänkte.

Den första delen var tänkt att visa att "superisoleringen" inte motsvarar det som används i rymddräkten. Och att till och med rymddräkten är bra bara i .... rymden.

Den andra delen var tänkt att ifrågasätta deras påstående att 50-70% av värmeförlusterna skulle ske genom strålning.
http://www.kalmarenergi.se/templates/Page____2675.aspx påstår att 25% av värmeförlusterna är genom genom fönster . I sämsta fall skulle allt vara i form av strålning. Visst , värme försvinner från huset i form av strålning, men inte vill jag sätta "supermaterialet" framför fönster för att förhindra det. (inte masonit heller för den delen). Som de säger i länken ovan "Dra ner persiennerna över natten. De isolerar lika bra som en tredje ruta."

Jag ger det en tumme ner för allmän byggnadsisolering. Det kanske finns tillämpningar där det är bra. Men inte till ett hus. (enligt min uppfattning)

Nej nu har jag nog svamlat nog för idag, och virrat till det för mig igen

TN-Funkis skrev:
Jäpp, favorit i repris, och länkarna (till företagen) verkar har strålat bort......... ::)

Gjorde en kort och ovetenskaplig test hemma i köket igår :
Tog 2 olika termosar och 3 glasburkar, 1:a glasburken lät jag vara, 2:a drog jag 2 varv med bubbelplast/folie på, den 3:e samma sak fast med golvfoam istället, sen hällde jag i 51* varmvatten och slöt till, tog sen stickprov per timme.
Termosarna tappade c:a 1* per tim, den oisolerade glasburken tappade c:a 11*, bubbelplasten tappade 5* medans golvfoamen bara tappade 2,5* (!).

Vattentemp var 51* prick och rumstemperatur var 22*-vindstilla  :D

Jag fick det till att vanlig simpel golvfoam funkar bättre än "Nasa"-matrialet.

En rulle golvfoam 1m x 15 m kostar 99:- på Rusta
En rulle alu-folie på 40cm x 20m kostar runt 30:-
En rulle "Nasa" 1.20 x 55m kostar 3.712:- på Wiedland (450:-/m2).
Alla priser ink moms.

Så om jag nu vill isolera garagedörren med ett supertunt "nasa-stuk" tror jag att 2-3 lager foam+folie + lite plywood nog är bästa resultat både ur värme och plånboksfunktion.

Nån som har bättre grejor/ideeer m.m..?
Det där var väl inte så ovetenskapligt!
Varför envisas alla med att kalla sina försök för ovetenskapliga?
Då hade väl ordentligt avstånd mellan burkarna, så att de inte påverkade varandra så mycket att det skulle kunna påverka slutsatsen?

T
Jodå, dom stod med c:a 1m mellanrum. Jag tog inte med mitt andra test, då jag stoppade in dessa i frysen på olika hyllor i -22*, då blev det ännu större skillnad mellan bubbelplasten och golvfoamen, jag mätte då botten-mellan-toppen i burkarna då man får s.k värmeskikningar. Får väl återkomma längre fram om jag hittar något bättre substitut för golvfoam, vilket annars är utmärkt matrial att ligga på när man meckar bil utomhus i svinkyla.

Dessutom är det överlägset att packa porslin och glas i när man skall flytta. En rulle räcker till ett hushåll. Porslinet behöver inte diskas när man packar upp det, och foamstumparna lägger tillsammans med flyttkartongerna i källaren så att man vet var de är till nästa gång.

Som rörisolering?

Golvfoam lägger vi till listan över oundgängliga saker:
1. Silvertejp
2. Buntband
3. Schweiziska fällkknivar
4. Golvfoam
5 ?

• BH_Mayia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5 = pilsner. :)

Hur får man annars granskapet att slita "gratis" får ngn annans räkning. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.