Hejsan alla! Behöver hjälp. Jag håller på att göra ett stam byte i huset.
2 plans hus med källare. Dränering gjort 2014!
När jag började gräva runt avloppet där det kommer in i huset så var det blött när jag fått fram halva röret? Hur dåligt är det? Vi har en del snö som tinar med rask fart just nu. Kan det vara problemet?
2 plans hus med källare. Dränering gjort 2014!
När jag började gräva runt avloppet där det kommer in i huset så var det blött när jag fått fram halva röret? Hur dåligt är det? Vi har en del snö som tinar med rask fart just nu. Kan det vara problemet?
Svårt att säga. Dock är det väl så att du kommer hålla på ett tag och snösmältningen kommar väl vara över om ganska kort tid. Då kan du ju se om vattnet sjunker undan. Har du något rör ner till dräneringen så att du kan komma åt att mäta hur djupt den ligger?
Det skulle ju möjligen också kunna vara trasigt avloppsrör, men jag tycker att vattenspegeln ligger lite för högt för det.
Det skulle ju möjligen också kunna vara trasigt avloppsrör, men jag tycker att vattenspegeln ligger lite för högt för det.
Tack för svar! Avloppet kommer ju in ca 50cm under plattan. Kan ju hända att de ligger djupare än dräneringen. Kan man mäta tex där stuprännorna går ner? Efter natten nu så har vattnet stigit ungefär 1,5cm .
Avlopps vatten är det nog inte. Det luktar absolut ingenting!
Avlopps vatten är det nog inte. Det luktar absolut ingenting!
Du bör ha en "dräneringsbrunn" där dräneringsrören går ihop och fungerar som sandfång före den leder vattnet vidare till dagavlopp eller stenkista.
Du bör även ha spolbrunnar/spolrör på dräneringens högsta punkt, dessa ligger mest troligt på motsatt sida huset om dräneringsbrunnen.
Kolla och mät i någon av dessa.
Det är inte ovanligt att de förr i tiden lade dränering stöten ganska högt...
Takavvattningen bör verkligen inte gå ned i dräneringen. Vid regn blir det då fort flertalet kubik med vatten i dräneringen, vilket inte är så bra.
Rören vid stuprören kan och bör gå till en egen brunn och ut i dagvatten. Eller direkt ut i diken runt tomten.
Du bör även ha spolbrunnar/spolrör på dräneringens högsta punkt, dessa ligger mest troligt på motsatt sida huset om dräneringsbrunnen.
Kolla och mät i någon av dessa.
Det är inte ovanligt att de förr i tiden lade dränering stöten ganska högt...
Takavvattningen bör verkligen inte gå ned i dräneringen. Vid regn blir det då fort flertalet kubik med vatten i dräneringen, vilket inte är så bra.
Rören vid stuprören kan och bör gå till en egen brunn och ut i dagvatten. Eller direkt ut i diken runt tomten.
Om det är vatten under dräneringen är inte konstigt så är det inte mer än så 50cm under plattan så skulle inte jag vara orolig...D Daniel1986 skrev:
Jag köper din analys. Dräneringen borde ligga högre än avloppet (50cm under plattan).D Daniel1986 skrev:
Stickan
Hittade denna brunn. Mäter 1,7m ner till vatten ytan. Vi har haft ca 50cm snö som tinat på några dagar. Hur lång tid bör de ta innan de sjunkit undan om det bara är väldigt blött i marken?
Eftersom ja bor lite högre upp än vissa andra grannar så borde det ju vara vatten från snön som ej hunnit skjunkit undan än?
Eftersom ja bor lite högre upp än vissa andra grannar så borde det ju vara vatten från snön som ej hunnit skjunkit undan än?
Det borde väl inte kunna vara grundvatten ? Eftersom jag bor högre upp är grannarna så borde ju grundvatten nivån ligga på typ 1m djup hos dom? Detta vatten kom ju även fram nu när snön började tina. Vore ju tråkigt om man måste dränera om när det nyligen är gjort! Som ja kan mäta mig fram så ligger dräneringen ca 2dm längre ner mot betong golvet i källaren. Kan det stämma?
Ser du var dräneringsrören kommer in i brunnet? Det bör vara minst tre rörgenomföringar i brunnet. Två dränrör och ett rör som går till dagvatten.
Dränrören sitter lite högre än utgående rör, så din dränering borde vara strax ovan vattenspegeln. Ifall det nu inte kommer så mycket vatten att det inte hinner ta undan.
Dränrören sitter lite högre än utgående rör, så din dränering borde vara strax ovan vattenspegeln. Ifall det nu inte kommer så mycket vatten att det inte hinner ta undan.
Mäter jag där rören sitter så har jag 1,6m. Det vatten som dräneringen inte hinner med kanske är det som jag får fram när jag gräver? Va in i nästa rum där jag bilat ur hela golvet. Samma nivå på marken där. Och vatten...
är det bara vänta & hoppas de drar tillbaka?
är det bara vänta & hoppas de drar tillbaka?
I ett projekt jag var inblandad i med väldigt täta massor och där dräneringen låg ganska högt så grävde vi rännor med lite fall ut mot där dräneringsbrunn låg. Lade på markduk och sedan i med dränrör i rännorna och fyllde på med makadam. Efter det eps och betong. Det blev en betydligt torrare källare än vad som varit.
Pumpgrop kan ibland också vara en nödvändighet om det är stora mängder vatten som trycker upp under golven.
Pumpgrop kan ibland också vara en nödvändighet om det är stora mängder vatten som trycker upp under golven.
Kapilärkraften drar grundvattnet uppåt.D Daniel1986 skrev:Det borde väl inte kunna vara grundvatten ? Eftersom jag bor högre upp är grannarna så borde ju grundvatten nivån ligga på typ 1m djup hos dom? Detta vatten kom ju även fram nu när snön började tina. Vore ju tråkigt om man måste dränera om när det nyligen är gjort! Som ja kan mäta mig fram så ligger dräneringen ca 2dm längre ner mot betong golvet i källaren. Kan det stämma?
Att dräneringen skulle ligga 2dm under golvet är inte helt omöjligt.
Att det sen skulle vara vatten där under är absolut inte konstigt.
Det stämmer, men det viktiga ordet är drar. Det blir alltså undertryck och vattnet kan inte rinna ut ur materialet. Här ser man en vattenpöl, och då är det grundvatten och inte kapilärt vatten. Men grundvattenspegeln är inte lika plan som en öppen vattenyta.P-plats skrev:
Regnar det eller smälter snön, kan det ta lång tid innan grundvattennivån hos dig är på samma nivå som hos grannarna, och är marken på andra sidan tomten ännu högre, kan vattnet komma därifrån och då blir det kanske aldrig lika lågt som hos grannarna
P-plats skrev:
Okejokej! Så det som gäller nu är att pumpa undan de vatten som kommer upp? Eller slutar de aldrig komma upp? Tänker hur ja ska göra sen när stammen är bytt och det ska fyllas igen & gjutas.
Är det en dyr historia att leja bort? Riva gamla stammen & lägga in ny. Har du koll?