2 784 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Blocknycklar med spärrfunktion?
Min gamla uppsättning av blocknycklar behöver kompletteras och jag funderade då på denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=828&iItemId=145046
Det finns också dessa med led vid ringen:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=828&iItemId=87659
Vad tror ni? Spärrfunktionen verkar smidig men håller den? Den med led kan också vara bra om det är trångt men det är inget uttalat behov jag har. Den kanske mest är till besvär om den vilker sig vid fel tillfälle?
Nu mekar jag inte gamla bilar eller så, oftast sitter väl aktuella muttrar och skruvar ganska snällt fast så hållbarheten jämfört med helt "fasta" nycklar blir kanske inget problem. F.ö. behöver jag ju inte kasta de jag har så de vanligaste storlekarna finns ju kvar i helt fast utförande.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=828&iItemId=145046
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=828&iItemId=87659
Vad tror ni? Spärrfunktionen verkar smidig men håller den? Den med led kan också vara bra om det är trångt men det är inget uttalat behov jag har. Den kanske mest är till besvär om den vilker sig vid fel tillfälle?
Nu mekar jag inte gamla bilar eller så, oftast sitter väl aktuella muttrar och skruvar ganska snällt fast så hållbarheten jämfört med helt "fasta" nycklar blir kanske inget problem. F.ö. behöver jag ju inte kasta de jag har så de vanligaste storlekarna finns ju kvar i helt fast utförande.
Jag har Bahco's spärrnyckelsats som täcker 8 - 19 mm i 12 steg med bara 3 nycklar.
Varje nyckel tar alltså 4 dimensioner genom att man vänder på nyckeln. Ganska smidigt för chansen att få med rätt nyckel ökar markant. Spärrfunktionen är bra att ha om det är trångt. Hur hållbar den är så kan den inte vara som en vanlig fastnyckel. Nu är det väl inte tänkt att man ska sätta på ett förlängningsrör för att få mer kraft, utan mer för normalåtdragna muttrar. Och Biltemas nycklar har jag ingen aning om, men en del av dom är faktiskt ganska bra.
Varje nyckel tar alltså 4 dimensioner genom att man vänder på nyckeln. Ganska smidigt för chansen att få med rätt nyckel ökar markant. Spärrfunktionen är bra att ha om det är trångt. Hur hållbar den är så kan den inte vara som en vanlig fastnyckel. Nu är det väl inte tänkt att man ska sätta på ett förlängningsrör för att få mer kraft, utan mer för normalåtdragna muttrar. Och Biltemas nycklar har jag ingen aning om, men en del av dom är faktiskt ganska bra.
Tack för tipset, jag tittade faktiskt på den som hastigast förra veckan men tyckte ringarna var lite tjocka. Nu fattar jag varför, det är ju två dimensioner i vardera änden. (Jag hade barnen på 2+4 år med mig så det var inte läge att fördjupa sig i detta just då...)
Jag får nog titta en gång till...
Sedan var ju tanken att ersätta de nyckar jag har och då vill jag nog ha den öppna nycklen också. Å andra sidan utesluter ju inte köp av denna ett köp av den andra...
Jag får nog titta en gång till...
Sedan var ju tanken att ersätta de nyckar jag har och då vill jag nog ha den öppna nycklen också. Å andra sidan utesluter ju inte köp av denna ett köp av den andra...
Man vänder på nyckeln? Hur funkar det?Snorunge skrev:Jag har Bahco's spärrnyckelsats som täcker 8 - 19 mm i 12 steg med bara 3 nycklar.
Det finns en "krage" på insidan av "ringen" så att samma ring är tex 8mm om du trär på den från ena hållet och 10mm om du trär på den från andra hållet.Springare skrev:
Visst är denna typ av nycklar smidiga i det att man får med sig väldigt många storlekar i få nycklar....fast de är väldigt klumpiga.
Precis som TS sa att varje ände har 2 dimensioner. Kollar du på den i Jula står det:Springare skrev:
Minsta nyckeln har hylsan 9 och 11mm i ena änden och 10 och 8mm i andra änden beroende från vilket håll man mäter. Som du förstår så får man bara halva anläggningsytan mot muttern, men det är smällar man får ta. Nu är hylsan lite tjockar än vanligt så en viss kompensation blir det väl.
Edit: lite sen där då
Har hållt utan problem, för min del, till meck med gamla bilar på hobbybasis. Nu kostar dom inte så mycket att det är hela världen ifall nån går sönder, men man får väl tänka sig för så man inte lossar det som sitter värst (med t.ex. förlängning i form av extra blocknycklar).jac skrev:Min gamla uppsättning av blocknycklar behöver kompletteras och jag funderade då på denna:
[länk]
[länk]
Men dom håller för att ta i hyggligt utan problem, så man behöver inte mesa heller.
En fördel är att dom är ganska breda vilket underlättar på i synnerhet slitna (läs rostiga
Definitivt prisvärda i mina ögon sett, men då använder jag dom på hobbynivå!
Klicka här för att svara