peternicklas
Vill ha bromsar på släpet!

Roland: Köp en masonitskiva (som tål vatten) och skruva dit så skyddar du plyfan i botten.

olotor skrev:
Roland: Köp en masonitskiva (som tål vatten) och skruva dit så skyddar du plyfan i botten.
Fast eventuellt vatten som kommer i släpet ligger kvar o gottar sig mellan skivorna. Släp skall användas o vill man vara extra rädd om bottnen är det bättre med en lös skiva som man lägger dit när det behövs.

Min erfarenhet är att de skivor som man har på släp håller väldigt bra. Mitt släp är tio år gammalt och jag har inte försökt skydda skivan i någon större omfattning. De skador som uppstått har blivit när jag lastat av med minigrävare och skivan varit blöt. Byte var 10-15 år känns rätt ok och då är det inte värt att fippla med extraskivor etc. Tycker jag.

En slät skiva i alu skulle vara rätt ok vid ett byte.....

Det känns ju inte lönt att hålla på och klydda med skivor på ett släp för 5000 när en ny botten kostar en tusenlapp eller 2 om 10 år. Släpet är troligtvis slut innan dess om skivan fått så mycket stryk. Personligen skulle jag vilja ha ett täckt släp om jag skulle äga ett själv. Dessutom måste man kunna få in hela skivor. Man kan ju låna denna typen av släp gratis på varenda byggmarknad när behov uppstår.

R
500kg klarar det.
När jag körde nu så upplever jag släpet som tyst och fint. Andra släp jag kört låter som de håller på att skramla i bitar när man kör !

peternicklas
Roland112 skrev:
500kg klarar det.
När jag körde nu så upplever jag släpet som tyst och fint. Andra släp jag kört låter som de håller på att skramla i bitar när man kör !
Ett annat problem som inte många tänker på. Vad får bilen dra då släpet är obromsat...

R
Redigerat:
Roland112 skrev:
hmm killen i butiken sa något om 750kg...?
Släpvagnar med totalvikt upp till 750 kg är skattefria. Hur tungt obromsat släp din bil får dra går att ta reda på på transportstyrelsens hemsida

peternicklas
Har svårt att tro en Volvo V40 får dra 750 kg. SKulle mer tro på 500 kg. Fordonsfråga ger dig svaret.

R
Strip skrev:
Släpvagnar med totalvikt upp till 750 kg är skattefria. Hur tungt obromsat släp din bil får dra går att ta reda på på transportstyrelsens hemsida
såhär står de om min bil:
Max släpvikt kg, obromsad: 750

80km/h fick man köra det med och skall vara skattebefriat sa han i butiken med så ja de verkar stämma.

Jag har en Volvo V60.
En Volvo V40 får dra mellan 650-700kg obromsat beroende på motormodell.

Redigerat:
Lyfter tråden lite. Funderar på ett Easyline 200. Nyfiken på hur det fungerar nu efter ett år?

Hur mycket plats i framförallt djupled behövs när det står på högkant? Har nämligen ont om plats.
Skulle iofs kunna åka till Bauhaus och mäta men det är ju ett par, tre mil dit. 😊

Köp inga släp som inte kan ta en fullstorlek byggskiva. Det är mitt råd.
Sen är nya obromsade släp kanske attraktiva i pris, men ofta mycket klenare i godslåda och axel än ett äldre begagnat.

Ursidae skrev:
Lyfter tråden lite. Funderar på ett Easyline 200. Nyfiken på hur det fungerar nu efter ett år?

Hur mycket plats i framförallt djupled behövs när det står på högkant? Har nämligen ont om plats.
Skulle iofs kunna åka till Bauhaus och mäta men det är ju ett par, tre mil dit. 😊
Om jag vore du, skulle jag se till att skaffa mer plats och satsa på en större modell (som MagHam påpekar här ovan).

Ett tips: Tanka ner Blockets app och lägg en bevakning med notis på begagnade släp, ibland dyker det upp riktigt bra annonser men de knips tyvärr lika fort som de dyker upp!

S
TheStills skrev:
Som ovan säger... det är smalt också 1160mm dvs inte en vanlig gipsskiva går ner...
Men ska man inte det så.. visst....
vanlig är 900mm. 1200mm är ovanlig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.