Vi har ungefär 300 kvm tomtyta på baksidan som skall bli gräsmatta till våren, lägger på ett nytt jordlager och rullar ut då. Eftersom det är emot naturlagarna att en "öppen" jordyta står obeväxt i ett halvår räknade vi med en hel del ogräs.

Vi fick då tipset att sprida ut ettåriga s.k. gröngödsling växter som skulle minska etableringen av oönskade ogräs växter såsom tistlar m.m.

Gröngödsling finns att köpa i färdiga påsar och är en blandning av bl.a. honungsört, klöver av olika slag m.m.
Detta spred vi ut på ytan och har väntat på resultat och visst har det kommit upp en del växtlighet men vi har också dragit till oss hundratals småfåglar som sitter och pickar i jorden efter fröna.

Förmodligen de dyraste fågelfröna som jag investerat i :o

Nybyggare skrev:
Förmodligen de dyraste fågelfröna som jag investerat i  :o
Men fåglarna e säkert nöjda....
;)

GODMORGON PÅ ER !

Vi funderar också kring det här med gräsmattan...
Jag har ringt runt och pratat med en par gräsföretag. De säger att man kan så gräs ända fram under hösten, tills dess att det blir frost på nätterna.

Att man inte har en gräsmatta färdig snabbt då, förstår jag, men vad tycker ni, eller har någon gjort så ?
Kommer något gräs att hinna upp? Blir fröna förstörda under vintern? Kan de ta sig till våren? Tror ni att det kan minska att ogräset tar sig ??? ( vi har skyfflat ut jord på en platå..)
Vi beställde ett lass jord medan vi hade grävskopa på tomten. Vi har alltså två stora jordhögar på baksidan av tomten. Kan den ligga till i vår?

Många frågor blev det, om någon kan svara på en av dem blir jag glad? Ska ringa runt till "experter". Men någon här kanske har erfarenhet? ;)

Kram Sabina

Sabina skrev:
GODMORGON PÅ ER !

Vi funderar också kring det här med gräsmattan...
Jag har ringt runt och pratat med en par gräsföretag. De säger att man kan så gräs ända fram under hösten, tills dess att det blir frost på nätterna.

Att man inte har en gräsmatta färdig snabbt då, förstår jag, men vad tycker ni, eller har någon gjort så ?
Kommer något gräs att hinna upp? Blir fröna förstörda under vintern? Kan de ta sig till våren?  Tror ni att det kan minska att ogräset tar sig  ??? ( vi har skyfflat ut jord på en platå..)
Vi beställde ett lass jord medan vi hade grävskopa på tomten. Vi har alltså två stora jordhögar på baksidan av tomten.  Kan den ligga till i vår?

Många frågor blev det, om någon kan svara på en av dem blir jag glad? Ska ringa runt till "experter". Men någon här kanske har erfarenhet?  ;)

Kram Sabina

Skall man så gräsmatta är troligen hösten att föredra, då är det ordentligt fuktigt både i marken och luften samt mindre risk för uppkomst av ogräs. Sår du nu har du säkerligen gräs om ett par veckor. Men förmodligen är det bråttom nu eftersom ordentliga höstregn kan ställa till det om inte gräsfröna hunnit gro och bundit samman jorden.

Väljer ni att vänta till våren så ser jag inga problem med att jordhögarna ligger kvar, bättre än att sprida ut dem.

dragit till oss hundratals småfåglar som sitter och pickar i jorden efter fröna
Lugn, fåglarna hinner inte få i sig så mycket av fröna ( du har väl krattat ner dem i jorden som man ska ? ).
Du kan genom att lägga pressening över (låna ihop ett par stycken om du har möjlighet) skydda mot fåglar, behålla fukten samt höja värmen vilket gör att fröna gror mycket snabbare.
Ja, som nybyggaren nämnde, hösten är bästa såtiden för gräs.

Ett tips som vi har fått utöver gröngödsling är att sätta potatis i den blivande jorden för att luckra upp den. Å andra sidan skapar vi en trädgård mitt i skogen, så vi har lite att luckra... ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.