9 363 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Blir tokig på mitt DSC larm
Det har fungerat sisådär sedan vi köpte huset, men antagligen till största delen för att det verkar vara installerat av klåparen till föregående ägare.
Idag dyker det dock upp ett nytt fel jag inte kan reda ut riktigt. På manöverpanelen (PK5500) lyser orange triangel. Trycker >
Fel i systemet (*2) för visa <>
Trycker *2
Avläs fel <>
Fel 1-Service *
Trycker *
Service krävs
Sys.sabotage <>
Trycker *6
Det är inga <>
Sektionssabotage
Ingenting i händelseloggen heller. Vart 17 skall jag börja felsöka? De som sålt larmet har gått i KK och det svarade en ytterst bakfull herre på något mobilnummer som fanns nedklottrat på manualen till larmet tillsammans med "Installatör"
Så om "petri" läser detta och pratade med en förvirrad kille från Stockholm idag ber jag om ursäkt för att jag väckte dig i morse...
Idag dyker det dock upp ett nytt fel jag inte kan reda ut riktigt. På manöverpanelen (PK5500) lyser orange triangel. Trycker >
Fel i systemet (*2) för visa <>
Trycker *2
Avläs fel <>
Fel 1-Service *
Trycker *
Service krävs
Sys.sabotage <>
Trycker *6
Det är inga <>
Sektionssabotage
Ingenting i händelseloggen heller. Vart 17 skall jag börja felsöka? De som sålt larmet har gått i KK och det svarade en ytterst bakfull herre på något mobilnummer som fanns nedklottrat på manualen till larmet tillsammans med "Installatör"
Så om "petri" läser detta och pratade med en förvirrad kille från Stockholm idag ber jag om ursäkt för att jag väckte dig i morse...
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Larmskåpet har en brytare, den är öppen.
Edit; Google "dsc systemabotage" gav
https://www.google.se/url?sa=t&sour...6jWqiEJfW2mo7D3rA&sig2=lzoRRm8aL4Xa-GjAy6vQAA
Edit; Google "dsc systemabotage" gav
https://www.google.se/url?sa=t&sour...6jWqiEJfW2mo7D3rA&sig2=lzoRRm8aL4Xa-GjAy6vQAA
Redigerat:
Jo, fast den är ofta kopplad via en sektion. Centralkortet har inte någon tamperingång på åtminstone moderna DSC-system. Systemsabotage kan dyka upp om man t.ex. bryter strömmen till expansionsmoduler om det finns, alt om man har något kopplat via TAM-ingången på expansionsmoduler (PC5108,PC5204 m.fl). Om du bläddrar under Service krävs, står det något mer då?
Ev skulle det också kunna dyka upp för att batteriet är urkopplat/urladdat, är dock inte helt hundra på det.
Ev skulle det också kunna dyka upp för att batteriet är urkopplat/urladdat, är dock inte helt hundra på det.
Ingen har varit i skåpet - det är låst och jag tror också det brukar vara kopplat via sektioner.
Bläddrar jag under service krävs finns ingen mer information :/
Bläddrar jag under service krävs finns ingen mer information :/
Kolla batteriet då. Jag har för mig att mitt gamla DSC-larm pep just för systemsabotage när batteriet var gammalt. Ett nytt 7,2 Ah blybatteri hittar du på kjelle eller clabbe för ca 300 kr.
Har du några utökningskort eller har du bara centralen? Vilken central har du?
Har du några utökningskort eller har du bara centralen? Vilken central har du?
PC1616 har jag, inga utökningskort än. Vill gärna få det att lira som det skall innan jag börjar med det 
Som sagt tidigare grannen som installerat det och det är inte direkt väldokumenterat vad han har gjort.
Som sagt tidigare grannen som installerat det och det är inte direkt väldokumenterat vad han har gjort.
jobbiga är när de försvinner in i väggen och tittar ut i en detektor 
Skall börja kolla batteriet, och är det inte det börja nysta i härvan i skåpet. Får jag inte ordning på det åker det ut och jag handlar en färdig lösning.
Skall börja kolla batteriet, och är det inte det börja nysta i härvan i skåpet. Får jag inte ordning på det åker det ut och jag handlar en färdig lösning.
Samma problem! Bytt batteri... Lycka tillK Kameramannen skrev:Det har fungerat sisådär sedan vi köpte huset, men antagligen till största delen för att det verkar vara installerat av klåparen till föregående ägare.
Idag dyker det dock upp ett nytt fel jag inte kan reda ut riktigt. På manöverpanelen (PK5500) lyser orange triangel. Trycker >
Fel i systemet (*2) för visa <>
Trycker *2
Avläs fel <>
Fel 1-Service *
Trycker *
Service krävs
Sys.sabotage <>
Trycker *6
Det är inga <>
Sektionssabotage
Ingenting i händelseloggen heller. Vart 17 skall jag börja felsöka? De som sålt larmet har gått i KK och det svarade en ytterst bakfull herre på något mobilnummer som fanns nedklottrat på manualen till larmet tillsammans med "Installatör"
Så om "petri" läser detta och pratade med en förvirrad kille från Stockholm idag ber jag om ursäkt för att jag väckte dig i morse...
Kapar tråden lite - har bytt fönster hemma och fick då lossa alla glaskrossdetektorer. Den röda dioden lyste på minst en av dem när fönstren var bytta, fick dock släckt den genom att trycka med ett gem på en nollställningsknapp vid larmboxen. Men felet ligger kvar i manöverpanelen!
Någon som vet hur man kvitterar detta?
Någon som vet hur man kvitterar detta?
Klicka här för att svara
