3 162 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Blir ni utskällda av era hantverkare?
Sida 1 av 3
Jag blir så ledsen! :'(
Vi har råkat ut för en hantverkare i det här fallet en snickare som skäller på oss stup i ett.
Så fort vi gör en ändring får vi utskällning ( även fast det inte är en ändring utan ett påpekande att något utförts på fel sätt).
Han är stressad - ja det kan jag förstå. Men varför ska detta gå ut över oss.
Huset har stått tomt i minst 2 månader under byggtiden och nu säger han att ev. förseningar är vårat fel!
Man tror inte att detta är sant!
Han säger (skriker) att vi är otrevliga som personer och att kunder bara lurar honom!
Så jobbigt när man måste bråka om varenda liten sak.
Och han lyssnar inte.
Han samordnar inte tiden.
Jag hörde imorse hur han gick igång och skällde ut min sambo (detta kl:0715) , det känns så tungt!
En av hans vanliga komentarer är - Kunder är så jobbiga!
/P
Vi har råkat ut för en hantverkare i det här fallet en snickare som skäller på oss stup i ett.
Så fort vi gör en ändring får vi utskällning ( även fast det inte är en ändring utan ett påpekande att något utförts på fel sätt).
Han är stressad - ja det kan jag förstå. Men varför ska detta gå ut över oss.
Huset har stått tomt i minst 2 månader under byggtiden och nu säger han att ev. förseningar är vårat fel!
Man tror inte att detta är sant!
Han säger (skriker) att vi är otrevliga som personer och att kunder bara lurar honom!
Så jobbigt när man måste bråka om varenda liten sak.
Och han lyssnar inte.
Han samordnar inte tiden.
Jag hörde imorse hur han gick igång och skällde ut min sambo (detta kl:0715) , det känns så tungt!
En av hans vanliga komentarer är - Kunder är så jobbiga!
/P
Om det ändå vore ett skämt! Eller en mardröm som man kan vakna upp ur snart.
Han är en hantverkare (eget företag ) som vårt husföretag brukar använda sig utav.
Vi skulle byta om vi kunnat ..kontrakt är skrivet o inte långt kvar på bygget nu.
Fast det känns som det är mycket kvar än.
/P
Han är en hantverkare (eget företag ) som vårt husföretag brukar använda sig utav.
Vi skulle byta om vi kunnat ..kontrakt är skrivet o inte långt kvar på bygget nu.
Fast det känns som det är mycket kvar än.
/P
Klaga, klaga och åter klaga omeldebart hos leverantören.
Om hantverkaren har någon självbevarelsedrift så försöker han hålla en bra relation med leverantören som, trots allt, är en viktig inkomstkälla för honom och hans företag. Skriv ner allt på ett papper så ni har konkreta ord och handllingar när ni pratar med leverantören. Fotografera eventuella misstag från hans sida eller föremål som ni diskuterat ändringar om och som han mottsatt sig eller klagat över. Det är bra att ha som stöd vid mötet med leverantören
Har han gått så långt, som du beskriver, att han skriker åt er och säger att "kunder bara lurar honom" så har han säkert passerat tillståndet när man i lugn och ro kan resonera fram lösningar till problem. Ignorera honom och gå direkt till leverantör/projektledare.
Skittråkigt att det kan bli så här!
Om hantverkaren har någon självbevarelsedrift så försöker han hålla en bra relation med leverantören som, trots allt, är en viktig inkomstkälla för honom och hans företag. Skriv ner allt på ett papper så ni har konkreta ord och handllingar när ni pratar med leverantören. Fotografera eventuella misstag från hans sida eller föremål som ni diskuterat ändringar om och som han mottsatt sig eller klagat över. Det är bra att ha som stöd vid mötet med leverantören
Har han gått så långt, som du beskriver, att han skriker åt er och säger att "kunder bara lurar honom" så har han säkert passerat tillståndet när man i lugn och ro kan resonera fram lösningar till problem. Ignorera honom och gå direkt till leverantör/projektledare.
Skittråkigt att det kan bli så här!
Men, faan, det är ju inte klokt.
Har du provat att snacka med din kontakt på husföretaget och berätta situationen?!?!
Om inte dom reagerar på detta heller, så snacka då med Sverker i PLUS-magasinet...
För efter man har pratat med TV och berättar detta, så brukar det inte vara några problem att bryta kontrakt, husföretagen är livrädda för badwill...
Har du provat att snacka med din kontakt på husföretaget och berätta situationen?!?!
Om inte dom reagerar på detta heller, så snacka då med Sverker i PLUS-magasinet...
För efter man har pratat med TV och berättar detta, så brukar det inte vara några problem att bryta kontrakt, husföretagen är livrädda för badwill...
Tack för allt stöd!
Jodå vi ska försöka prata med leverantören igen o igen o igen.
Ska bli så skönt när detta är över!
Vi har inte fått tag på leverantören ännu idag.
Jag visste det var kämpigt att bygga hus och att det skulle vara dyrt. Men att samtidigt behöva strida för att få sitt hus byggt så som man vill ha det - det trodde jag inte !
O absolut inte att bli behandlad som skit.
Tur min sambo är bättre på att hantera sådant här än mig ...Jag tycker bara det är jobbigt!!
Tur är så har vi världens bästa KA ;D
Han kommer vara värd sin vikt i guld efter detta!
//P
Jodå vi ska försöka prata med leverantören igen o igen o igen.
Ska bli så skönt när detta är över!
Vi har inte fått tag på leverantören ännu idag.
Jag visste det var kämpigt att bygga hus och att det skulle vara dyrt. Men att samtidigt behöva strida för att få sitt hus byggt så som man vill ha det - det trodde jag inte !
O absolut inte att bli behandlad som skit.
Tur min sambo är bättre på att hantera sådant här än mig ...Jag tycker bara det är jobbigt!!
Tur är så har vi världens bästa KA ;D
Han kommer vara värd sin vikt i guld efter detta!
//P
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Känner så väl igen detta! Vår snickare var helt enkelt inte klok... de saker han kallade mig för skulle lätt hålla i en polisanmälan. Vårt bygge blev försenat 8 veckor pga av snickarens inkompetenta sätt att leda sina killar (de var jättetrevliga och duktiga). Vi förlikade på slutet när han efetr 6 månader inte rättat till de anmärkningar han fick på sig på besiktningen. Men jag ryser och mår illa än idag när jag ser ett papper med hans logga eller råka se en av hans bilar...
Hela tiden hade vi husföretagets otroligt duktiga byggtekniker på vår sida och även lagens långa arm.
Stå på er! Eller som Grynet säger: Ta ingen skit!
Hela tiden hade vi husföretagets otroligt duktiga byggtekniker på vår sida och även lagens långa arm.
Stå på er! Eller som Grynet säger: Ta ingen skit!
Vi har också ett gäng klantskallar för våran renovering/utbyggnad. Vårat problem är dock att ägaren av företaget är en riktig idiot som inte klarar av att planera samt inte ser till att det finns adekvat arbetsledning. Resultatet av detta blir att renoveringen/utbyggnaden drar ut ofantligt på tiden skulle först vara klart slutet på november sedan 10 december nu 22 december (kommer inte heller att hålla). Vi har dock vinnlagt oss om att inte skälla på snickarna själva (vilket vi tror gör att det utför ett dåligt arbete och det är ju egentligen inte deras fel) utan tar ut alla våra agressioner på ägaren av företaget (och han på oss många hårda ord har utbytts). Nu är ju vår situation helt annorlunda än eran men jag hoppas att mitt svar kanske kan ge dig lite distans eller rättare perspektiv. I slutänden tror jag bara att det handlar om en enda sak - att härda ut! Koncentrera er på att dokumentera och se till att den snickaren aldrig jobbar mer åt det husföretaget!
Nej, man skall inte tåla att bli utskälld av nån.
Ofta så är det dock lite tjolahopp med vad som skall göras ibland pga av för många led.
Det enklaste kanske hade varit att man pratar om hur man vill att det skall se ut kund-hantverkare emellan. Förhoppningsvis så skiljer det då inte önskemålen mellan kunden och leverantören men så är det tyvärr rätt öfta. Det som är självklart för leverantören är inte så självklart för köparna och vice versa.
Ändringar är dyrt, material måste fixas, man kanske måste synkroniseras med andra hantverkare o s v, Inget kul alls att försöka råda bot i ett sådant kaos som det kan bli ibland och den som blir lidande till sist är köparen med förseningar, irriterade hantverkare, sämre jobb och givetvis ökade kostnader.
/Kent
Ofta så är det dock lite tjolahopp med vad som skall göras ibland pga av för många led.
Det enklaste kanske hade varit att man pratar om hur man vill att det skall se ut kund-hantverkare emellan. Förhoppningsvis så skiljer det då inte önskemålen mellan kunden och leverantören men så är det tyvärr rätt öfta. Det som är självklart för leverantören är inte så självklart för köparna och vice versa.
Ändringar är dyrt, material måste fixas, man kanske måste synkroniseras med andra hantverkare o s v, Inget kul alls att försöka råda bot i ett sådant kaos som det kan bli ibland och den som blir lidande till sist är köparen med förseningar, irriterade hantverkare, sämre jobb och givetvis ökade kostnader.
/Kent
Vi har gått på husleverantören inte bara en gång utan många.
De råder oss att inte prata med honom utan gå via säljaren istället....
De verkar hålla hantverkarna om ryggen heeela tiden, man undrar nästan vad hållhaken är!
Men när detta bygget är klart så ska vi göra vårt bästa för att varna andra från att hamna i klorna på samma entreprenör.
Tack för kramarna de behövs
/Princess
De råder oss att inte prata med honom utan gå via säljaren istället....
De verkar hålla hantverkarna om ryggen heeela tiden, man undrar nästan vad hållhaken är!
Men när detta bygget är klart så ska vi göra vårt bästa för att varna andra från att hamna i klorna på samma entreprenör.
Tack för kramarna de behövs
/Princess